سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کابوس تخریب دوباره به شهر بادگیرها بازگشت - بلدوزرها بار دیگر به جان بافت تاریخی یزد افتادند

یادمان

کابوس تخریب دوباره به شهر بادگیرها بازگشت - بلدوزرها بار دیگر به جان بافت تاریخی یزد افتادند

کابوس تخریب دوباره به شهر بادگیرها بازگشت. بلدوزرها بار دیگر به جان بافت تاریخی یزد افتادند و این بار محله وقت الساعه را هدف قرار دادند. هرچند که مسئولان سازمان میراث فرهنگی بعد از تخریب های محوطه امامزاده جعفر قول داده بودند که دیگر این شهر تاریخی شاهد چنین رویدادهایی نخواهد بود، اما به نظر می رسد که الوعده وفا نشده است.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | FitforhealthShops - The Ultimate all festive nike running shop coupon code FAQ

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی – هنوز داغ تخریب هایی که به بهانه توسعه امامزاده جعفر، اتفاق افتاد تازه است که شواهد عینی طی سه روز گذشته نشان می دهد، تعدادی بولدوزر به جان خانه ها و بافت تاریخی محله وقت الساعت افتادند.
 
«امیرترقی نژاد»، فعال حوزه میراث فرهنگی با بیان اینکه دو خانه تاکنون تخریب شده است، به CHN می گوید: «اگرچه این خانه ها به ثبت ملی نرسیده بودند اما شواهد نشان می دهد تخریب این خانه‌ها که درست در همجواری حسینیه و میدان تاریخی وقت الساعت قراردارد، آغاز تعرض به بافت تاریخی و آثار تاریخی ثبت شده در این محدوده است.»
 
محله وقت الساعت از محلات احداث شده در نیمه اول قرن هشتم هجری است، اما بناها و عمارات اصلی قدیم که در اطراف آن بوده، از میان رفته است. در کنار این میدان تاسیسات مدرسه سید رکن الدین و مخصوصا دستگاه نجومی و رصدی آن موسوم به اوقات و ساعات ( تاسیس 725 هجری ) قرار داشت که محاذی مدرسه و در عصر خود یکی از دستگاه های مهم علمی بود .
 
در تاریخ جدید یزد آمده است: «در مقابل درگاه مدرسه دومنار بر دو گوشه ایوان نهاده و بریک منار مرغی از مس ساخته و از هر طرف که آفتاب بر می آید مرغ رو به آفتاب دارد و می گردد و بر منار دیگر هنگام پنج وقت که طبل زده می شود و بر سر آن مناره در میان رصد چرخی منقش ساخته و به سیصد و شصت قسمت کرده و هر قسمتی درجای و هر روز که آفتاب بر می آید وهر درجه که نموده به حروف ابجد، و بر چهار گوشه چرخ ، چهار دایره نهاد و بر هر دایره سی خانه و نام ماه های ترک و رومی وعربی وجلالی نوشته ....
 
ترقی نژاد همچنین در مورد این محله می گوید: «محله وقت الساعت در مجاورت مسجد جامع کبیر واقع شده و از جهات شمال به محلات فهادان و بازار نو، از جنوب به خیابان مسجد جامع، از شرق به خیابان امام خمینی، واز غرب به محلات شاه ابوالقاسم و دروازه شاهی محدود می‌شود.
 
به گفته او، این محله که از میادین احداث شده در اوایل قرن هشتم هجری توسط سیدرکن الدین قاضی است ، مأخوذ از تأسیسات نجومی و رصدی آن موسوم به اوقات و ساعات است.
 
محله وقت و ساعت در نیمه اول قرن هشتم هجری احداث شده است. از نوشته های مورخان چنین بر می آید که هسته اولیه محله وقت الساعت در نیمه نخست قرن هشتم هجری با ایجاد میدانی به همین نام شکل گرفته است .
 
در صورت ادامه روند تخریب‌ها این محله‌ هم به سرنوشت تخریب‌‌های محله مجاور امامزاده جعفر دچار می‌شود

 
آثار تاریخی این محله عبارتند از :خانه وزیر، مسجد وزیر، خانه حضیره ای یزدی،  خانه سید علی محمد وزیری، خانه دکتر وزیری، آب انبار وزیر،خانه شکوهی، کارگاه شعر بافی خجسته، مسجد شیخ یها، آب انبار وقت الساعت، بقعه سید رکن الدین، حسینیه و میدان وقت الساعت،خانه پاکدل و اداره مالیه است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه