سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مرثیه سرایی جنگلهای کرمان در میان شعله های آتش/ قلب کرمان می سوزد

یادمان

مرثیه سرایی جنگلهای کرمان در میان شعله های آتش/ قلب کرمان می سوزد

خبرگزاری مهر: ادامه آتش سوزی های مکرر جنگلها و عدم وجود بالگرد اطفاء حریق از ابتدای سال جاری تاکنون هکتارها جنگل انبوه در استان کرمان را طعمه حریق کرده و در آخرین مورد نیز 10 هکتار جنگل صبح امروز در شهرستان رابر تبدیل به خاکستر شد نکته قابل توجه نقش مستقیم گردشگران و کمبود تجهیزات برای اطفاء حریق در بزرگترین استان کشور است.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | DH6931 - store nike kids boys nike sneakers for women - 102 - Air Jordan 1 Low Orange Olive Light Curry

به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمان جزو استان‌های بیابانی کشور محسوب می شود اما در این استان هزاران هکتار جنگل در شهرستانهای مختلف وجود دارد حتی در شهرستانهای کویری استان نیز ذخیره گاه بزرگترین جنگلهای گونه عمانی قرار گرفته است و در سایر شهرستانها نیز به فراخور اقلیم گونه های مختلفی جنگلی قرار گرفته است که حفاظت و حراست از این پوشش گیاهی در استانی که بخش قابل توجهی از آن کویری است و وجود حتی یک درخت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است بسیار قابل توجه می باشد.

در چنین شرایطی این روزها با آغاز فصل گرمای هوا هر روز خبرهای نگران کننده ای از آتش سوزیهای پی در پی در این جنگلها به گوش می رسد و صبح امروز هم چندین هکتار جنگل در کرمان آتش گرفت.

کرمان پهناورترین استان کشور محسوب می شود و جنگلهای استان نیز در 21 شهرستان مختلف که گاه فاصله آنها از یکدیگر 700 کیلومتر است پراکنده هستند و بسیاری از این عرصه های جنگلی بسیار دور افتاده و در شهرستانهای محرومی واقع شده اند که حتی از داشتن یک دستگاه ماشین آتش نشانی نیز محروم هستند.

از سوی دیگر عدم وجود راه دسترسی به جنگلها و عرصه های طبیعی و صعب العبور بودن آنها موجب شده است در صورت بروز آتش سوزی تا زمان رسیدن نیروهای امدادی چندین ساعت ارزشمند ترین گونه های جنگلی استان کرمان از بین بروند و تبدیل به خاکستر شوند.

عدم وجود تجهیزات لازم و آموزش ندیدن مردم محلی و ناآگاهی گردشگران نیز دلیلی بر گسترش آتشها شده است و در اکثر این حوادث نیز آتش افروزان گردشگران نا آگاه هستند.

در حالی از ابتدای سال جاری دهها هکتار جنگل و عرصه های گیاهی طعمه حریق شده اند که شب گذشته نیز در جنگل لنگر شهرستان رابر که یکی از شهرستانهای سر سبز و دارای بیشترین پوشش جنگلی استان کرمان است طعمه حریق شد.

فلش پر رنگ اتهام به سوی گردشگران/ ثروت کرمان قربانی خوش گذارنی گردشگران

هر چند علت این آتش سوزی نا معلوم گزارش شده است اما منطقه آتش سوزی یکی از نقاط مورد علاقه گردشگران و طبیعت گردان است و باز هم فلش اتهام به سمت گردشگران نشانه می رود.

سرپرست اداره منابع طبیعی رابر در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: متاسفانه در این حادثه بخش قابل توجهی از پوشش گیاهی منطقه از بین رفته است و طبق براوردها 10 هکتار از جنگلها از بین رفته است.

8 آتش سوزی گسترده در چهار ماه

ایمان رنجبر در این خصوص گفت: ذخیره گاه گیاهی لنگر از جمله بکرترین و غنی ترین جنگلهای رابر محسوب می شود و باید در حفاظت و حراست از این منطقه کوشا بود اما متاسفانه در چهار ماه گذشته هشت بار این منطقه دچار آتش سوزی شده است و خسارت هنگفتی به منطقه وارد شده است.

وی تصریح کرد: این بار هم 10 هکتار از درختان در آتش به صورت کامل سوخت و خسارت قابل توجهی به گونه های گیاهی و جانوری منطقه وارد شد.

وی ادامه داد: 85 هزار هکتار درختان آلبالوی وحشی، زیتون،بنه، ارس، کهکم و ارژن در این منطقه وجود دارد.

آتش با کمک مردم مهار شد

رنجبر گفت: خوشبختانه این بار منطقه آتش سوزی مسطح بود و توانستیم تجهیزات اطفاء حریق را به منطقه حادثه منطق و با کمک مردم محلی آتش را خاموش کنیم.

سرپرست اداره منابع طبیعی رابر افزود: بسیاری از مناطق این عرصه های گیاهی صعب العبور است و امکان دسترسی زمینی به این مناطق وجود ندارد و این بار شانس اوردیم اتش سوزی در ان مناطق روی نداد.

وی گفت: با وجود اینکه تنها چند ساعت از آغاز آتش سوزی گذشته بود به دلیل گرمای هوا و وزش باد 10 هکتار جنگل در آتش سوخت و اگر همین اتفاق در گلوگاه ارس و تنگل هونی رخ بدهد امکان کنترل آتش به سادگی جود ندارد به همین دلیل داشتن بالگرد اطفاء حریق در این شرایط بسیار ضروری است.

وی هر چند علت بروز آتش را نا معلوم دانست اما تاکید کرد که در این شرایط گردشگران باید از هوشیاری بالایی برخوردار باشند و در صورت افروختن آتش آن را کاملا خاموش کنند و تا حد امکان از روشن کردن آتش خودداری کنند.

رقص هفت ساعته درختان در میان شعله های آتش

15 تیرماه سال جاری بود که جنکلهای روستای چشمه بغل سیرجان نیز دچار آتش سوزی شد و پس از هفت ساعت تلاش آتش این منطقه خاموش شد اما خسارات قابل توجهی به جنگل منطقه وارد شد اما در این مورد نیز طولانی بودن مسیر و عدم وجود تجهیزات مناسب موجب شد هفت ساعت جنگلها در آتش بسوزند و در نهایت سازمان اتش نشانی به محل آتش سوزی رسید و با تلاش مردم آتش خاموش شد اما درختان گز، کهورک منطقه تبدیل به خاکستر شدند.

لزوم تجهیز منابع طبیعی به بالگرد

احمد امینی روش، فرماندار جیرفت در جنوب کرمان نیز خواستار تامین بالگرد برای اطفا حریق شد و گفت: از ابتدای سال جاری چندین مورد آتش سوزی در مناطق صعب العبور جیرفت روی داده است.

 

وی به خبرنگار مهر گفت: در اکثر این موارد رسیدن به مناطق صعب العبور کوهستانی منطقه ساعتها وقت گرفت و زمانی امداد گران به منطقه رسیدند که بخشی از پوشش گیاهی از بین رفته بود.

وی گفت: خشکسالی در جنوب کرمان مهمترین عامل بروز آتش سوزی است زیرا کم بود آب موجب خشک شدت بوته ها است و وزش بادهای با دمای نزدیک به 50 درجه با سرعت بالا بهترین شرایط را برای آتش سوزی مهیا می کند.

امینی روش گفت: باید تجهیزات لازم از جمله بالگرد برای اطفا حریق در استان کرمان مهیا شود تا در زمان بروز چنین آتش سوزیهایی با کمترین میزان خسارات آتش اطفا شود.

گردشگران از روشن کردن آتش خودداری کنند

رئیس منابع طبیعی شهرستان بافت نیز به خبرنگار مهر گفت:  چند ماه قبل آتش سوزی در بخش بندر گوغر روی داد که بسیاری از درختان بومی از جمله ارژن، برمنه، کهکم طعمه حریق شدند.

فریبرز امام‌بخش تصریح کرد: دلیل اصلی این آتش سوزی گردشگران بودند و بخشی از عرصه های طبیعی شهرستان از بین رفت.

وی بافت و رابر را دارای بیشترین عرصه های گیاهی و جنگلی دانست و گفت: نگهداری و صیانت از این جنگلها نیاز به همکاری عمومی و گردشگران دارند.

وی منطقه محافظت شده خبر را نیز از جمله مناطق با ارزش بالای طبیعی دانست و گفت: حضور گسترده گردشگران به تهدیدی برای جنگلها و مراتع تبدیل شده است.

امام بخش خشکسالی را نیز از دیگر مشکلات موجود دانست و گفت: کمبود آب به پوشش گیاهی ضربه می زند و گردشگران نا آگاه هم بر حجم خسارت ها افزوده است.

مناطق بکر را به گردشگران معرفی نکنیم/  نا آگاهان در کمین طبیعت

محمد جهانشاهی فعال گردشگری و فعال محیط زیست در گفتگو با مهر اظهارداشت: ما باید اکوتوریسم را گسترش دهیم اما این گسترش باید در کنار فرهنگ سازی باشد اما اگر بگویی مردم به طبیعت بیایند اما به آنها آموزش ندهیم نتیجه اش تخریب طبیعت است.

وی ادامه داد: آتش سوزیهای جنگلها نمادی از این نا آگاهی است که البته بسیاری از این آتش سوزیها در مناطق دور افتاده است و به دلیل عدم وجود بالگرد معمولا آتش سوزی ساعتها طول می کشد تا مهار شود.

جهانشاهی گفت: به همین دلیل سعی می کنبم مناطق بکر را معرفی نکنیم زیرا همین که مردم آگاه شوند در زمان کوتاهی خسارتهای بالایی به این مناطق وارد می شود.

وی گفت: یکی از مناطقی که با وجود محافظت شده بود خسارات شدید دیده است منطقه حفاظت شده خبر است که از ابتدای سال جاری تا کنون چندین بار شاهد آتش سوزی بوده است.

وی ادامه داد: در این زمان از سال بسیاری از شاخه های درختان خشک می شود و تنها یک جرقه برای آتش سوزی نیاز است و در زمان کوتاهی پوشش گیاهی آتش می گیرد.

تشکیل ستاد اطفاء حریق در شهرستانها

سرهنگ محمد تقی زاده فرمانده یگان حفاظت استان کرمان بنا به اعلام اداره منابع طبیعی استان کرمان در این خصوص گفت: به منظور پیشگیری و اطفاء حریق در سطح استان ضمن پیگیری تشکیل ستاد پیشگیری و اطفاء حریق در شهرستانهای استان به ریاست فرمانداران کلیه پاسگاهها ، نیروهای خود در سطح استان را به منظور مقابله با عوامل ایجاد حریق و اطفاء حریق های احتمالی به صورت آماده باش در آورده است.

وی گفت: از عموم مردم استان درخواست می کنیم در مواقع حضور در عرصه های جنگلی و مرتعی استان  رعایت نکات ایمنی را کرده و از ایجاد آتشهای غیر قابل کنترل خودداری کنند، و چنانچه حریقی در هر نقطه از منابع طبیعی استان مشاهده نمودند مراتب را سریعا به شماره اضطراری 1504 اطلاع دهند.

...............................

گزارش: اسما محمودی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه