سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم قطع دلخراش 47 اصله درخت سرخدار با قدمت 190 میلیون سال در گلستان

زیست بوم

قطع دلخراش 47 اصله درخت سرخدار با قدمت 190 میلیون سال در گلستان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گلستان با ابراز نگرانی از دست‎اندازی سودجویان به منابع طبیعی استان گفت: متاسفانه این بار سودجویان با ورود به عرصه‎های جنگلی گرگان، 47 اصله درخت سرخدار را به یغما بردند.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | FitforhealthShops - The Ultimate all festive nike running shop coupon code FAQ

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی دادگستری استان گلستان، عباس پوریانی با بیان اینکه گلستان از معدود ذخیره‎گاه‎های گونه ارزشمند سرخدار جهان است، اظهار داشت: کوتاهی و عدم نظارت مدیران ذیربط و کمبود امکانات موجود در حفاظت از این گونه ارزشمند سبب قطع دلخراش این درخت‎ها و به یغما بردن این درختان شده است.

وی با تاکید بر برخورد شدید با متخلفان گفت: با توجه به اهمیت موضوع و برای بررسی دقیق ابعاد فاجعه، بازپرس شعبه ویژه‎ رسیدگی به جرائم حوزه منابع طبیعی دادسرای استان به صورت میدانی از محل بازدید کرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان با اشاره به اهتمام دستگاه قضایی برای برخورد با تخریب‎کنندگان طبیعت از دست‎اندرکاران این حوزه خواست نسبت به صیانت از منابع ملی و ذخیره‎گاه‎های طبیعی استان توجه ویژه‎ای داشته باشند.

پوریانی همچنین از مردم خواست به عنوان چشم بینای دستگاه قضایی در صورت مشاهده دست‎اندازی به طبیعت، بلافاصله موضوع را به مراجع قضایی اطلاع دهند.

سرخدار در جنگل‎های شمال ایران در ارتفاعات، نسبتاً زیاد دیده می‎شود که غالبا به صورت پراکنده است، ولی در بعضی نقاط از جمله جنگل‎های قسمت ییلاقی ناهارخوران، افراتخته و سیاه رودبار دره زرین‎گل علی‎آبادکتول به صورت انبوه و تقریبا خالص دیده می‎شود.

مطالعات فسیل‎شناسی نشان می‎دهد که قدمت گونه سرخدار به 190 میلیون سال باز می‌گردد و جنبه ضد سرطانی نیز دارد و در دوران چهارم زمین‎شناسی حدود 13 هزار سال پیش، آخرین یخبندان کره زمین، گونه‎های سرخدار نیم‌کره شمالی را نابود کرد ولی رطوبت دریای خزر مانع از سرایت یخبندان به جنگل‎های هیرکانی شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه