سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم آغاز زوال گونه‌های جنگلی زاگرس

زیست بوم

آغاز زوال گونه‌های جنگلی زاگرس

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: شروع زوال گونه‌های جنگلی و مرتعی در زاگرس زنگ خطری جدی برای این اکوسیستم منحصر به فرد است.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | Sb-roscoffShops - An Ode to The Air Jordan 11: The Greatest Hoop Sneaker of the 90s - nike zoom kobe vi hollywood 3d printing machine

شهرام احمدی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: فعالیت‌های تخریبی تاثیر چشمگیری بر این زوال داشته است.


وی با بیان اینکه چهار خودرو به جرم حمل چوب اشجار جنگلی در استان توقیف شد، اظهار کرد: ماموران اجرایی حفاظت محیط زیست استان، در شهرستان کیار با همکاری نیروهای انتظامی و منابع طبیعی با هماهنگی دستگاه قضایی چهار خودرو را به جرم حمل چوب اشجار جنگلی توقیف کردند.


احمدی با اشاره به وضعیت بحرانی جنگل‌های زاگرس، افزود: با تشدید کنترل قاچاق این چوب‌های جنگلی توسط کامیون و خودروهای باری، اکنون قاچاقچیان به استفاده از خودروهای سواری یا خودروهای دارای سردخانه روی آورده‌اند.


وی، حمایت دستگاه قضایی در جلوگیری از این سرمایه‌های ملی را بسیار اثربخش، عنوان و تصریح کرد: در یکی از موارد مذکور، متخلفان خودروها را رها کرده و گریختند و در مورد دیگر پس از صدور حکم ایست و بازرسی توسط مراجع متخلف دستگیر شدند.


احمدی، افزایش این گونه تخلفات را ناشی از افزایش تقاضا در استان‌های همجوار ارزیابی کرد و گفت: به نظر می‎رسد، عدم تناسب میزان ضرر و زیان با نوع تخلف یکی از عوامل موثر در تکرار این گونه تخلفات است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، از نظر کارشناسان ملی و جهانی، شرایط کنونی زاگرس بسیار حساس و شکننده است.

وی با بیان اینکه درصورت فراهم بودن شرایط مناسب 50 تا 100 سال طول می‌کشد تا یک اصله درخت بلوط کامل شود، نقش این گیاه را در کنترل فرسایش خاک، نگهداشت آب و تولید اکسیژن بسیار مهم دانست و تصریح کرد: در صورت حذف این گونه، بسیاری از گونه‌های دیگر نیز آسیب خواهند دید. گفتنی است، اکوسیستم زاگرس 40 درصد منابع آب شیرین کشور را تامین می‌کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه