سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مرثیه درختان بلوط ایلام تمامی ندارد - 64 هزار هکتار از جنگلها خشک شدند

زیست بوم

مرثیه درختان بلوط ایلام تمامی ندارد - 64 هزار هکتار از جنگلها خشک شدند

خبرگزاری مهر: در حالی که هروز به فاجعه خشک شدن درختان بلوط استان ایلام افزوده می شود که هم اکنون طبق آمارهای اعلام شده 64 هزار هکتار از درختان بلوط استان خشک شده اند.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Best Nike Air Max Shoes 2021 , Air Max Releases and Deals , nike air jordan v 2 grey size 15 inches

به گزارش خبرنگار مهر، قصه درختان بلوط استان ایلام تمامی ندارد و هر روز بر فاجعه خشکیدگی درختان بلوط استان اضافه می شود و خبری از جلوگیری از خشک شدن این درختان نیست.

بلوط به عنوان نمادی از پایداری مردم استان ایلام در حال از بین رفتن است و باید از خشک شدن 640 هزار هکتار از درختان بلوط استان جلوگیری شود تا فاجعه بزرگ رخ ندهد.

ایلام به عنوان عروس زاگرس هم اکنون دارای بیشترین ضرر و زیان از خشک شدن درختان بلوط در منطقه زاگرس است که هر روز نیز بیشتر می شود.

خشکسالی، گرد و غبار، امراض مختلف و...همه دست به دست هم داده است که درختان بلوط استان در مقابل سختی ها ایستادگی و تحمل خود را از دست بدهند و خشک شوند.

موضوع خشکیدگی درختان بلوط استان ایلام از چند سال پیش آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه داد ولی هنوز راه و چاره ای برای جلوگیری از خشک شدن این درختان ارزشمند طراحی نشده است.

نبود اعتبارات لازم و در کنار آن عدم مطالعات دقیق باعث شده هر روز عمق فاجعه درختان بلوط بیشتر شود.

برآوردهای آماری نشان می دهد که حدود 50 درصد از خشکیدگی جنگل های زاگرس در استان ایلام وجود دارد به همین خاطر اعتباراتی هم که در این راستا صرف می شود و اقدامات احیایی را در برمی گیرد حدود 25 میلیارد تومان بوده که به استان ایلام اختصاص داده شده است.

64 هزار هکتار درخت بلوط خشک شد

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برای نخستین بار هیئت متخصص از سازمان بین المللی فائو برای بررسی وضعیت جنگل های زاگرس به استان های غرب کشور به ویژه استان ایلام سفر کرده اند.

خیرالله آذرکردار بیان داشت: بیش از 180 گونه گیاهی، درختی، درختچه ای و قابل استفاده در این منطقه وجود دارد که این خود بیانگر ارزش اقتصادی و ژنتیکی جنگل های بلوط زاگرس است.

 

وی افزود: جنگل های استان آسیب زیادی دیدند و از 642 هزار هکتار جنگل استان 500 هزار هکتارآنها آلوده هستند نه اینکه خشکیده باشند.

این مسئول ادامه داد: این 500 هزار هکتار درخت در معرض خشکیدگی هستند و حدود 64 هزار هکتار درختان خشک شده است.

این مسئول اظهار داشت: استان ایلام بیشترین سهم را از خشکیدگی جنگل های بلوط کشور داراست و به عنوان یکی از اهرم ها و مولفه های مهم در نظر گرفته می شود.

مدیر کل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: جنگل های استان ایلام به دلیل ارتفاع مناطق کوهستانی بهترین جنگل های زاگرس هستند که متأسفانه آسیب زیادی به آن ها وارد شده و این جنگل ها بین 75 تا 100 درصد خشک شده اند و این اداره کل تلاش می کند با روش های مختلف از قبیل قطع درختان آلوده و کنترل آلودگی ها جلوی خشکیدگی بیشتر را گرفته و با کاشت نهال های جدید کاهش سطح جنگل را جبران کند.

وی افزود: دولت تدبیر و امید، امسال 250 میلیارد ریال اعتبار به منظور انجام اقدام های احیایی و جلوگیری از گسترش خشکیدگی جنگل های بلوط این استان اختصاص داده است.

آذرکردار عنوان کرد: از کارهایی که می تواند ما را در این زمینه به پیشگیری نزدیک کند، موضوع عملیات بهداشتی و پرورشی در سطوح بالا و احیا و بازسازی مناطق آسیب دیده در سطوح وسیع و شناسایی و تعیین نوع آفات است.

بررسی دقیق خشک شدن درختان بلوط استان ایلام

کارشناس اجتماعی فائو  در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در علت بررسی خشک شدن درختان بلوط استان ایلام می خواهیم بدانیم این خشکسالی چه ارتباطاتی با خشکیدگی درختان بلوط دارد و نهایتا این خشکسالی چه اثری روی مردم از نظر اقتصادی ، اجتماعی و روانی دارد.


علی فراهانی افزود : برای اینکه با این عامل مبارزه کنیم باید عواملی که این خشکسالی را به وجود می آورند از بین ببریم و باید چرای دام را کنترل کنیم.

این مسئول اظهار داشت: باید این نوع بهره برداری ها را کنترل کنیم و فشار روی جنگل ها را کم کنیم.

وی بیان داشت: عوامل مختلفی در خشکیدگی جنگل های زاگرس نقش داشته که مربوط به چندسال اخیر نیست و حداقل به 50 سال گذشته مربوط می شود و خشکسالی های اخیر همچنین هجوم ریزگردها این عوامل را تشدید کرده و برای مقابله با این پدیده باید توان جنگل را افزایش داده و فشار روی جنگل را کم کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه