سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جنگل ناهار خوران، قربانی سوءتدبیر شد

زیست بوم

جنگل ناهار خوران، قربانی سوءتدبیر شد

ساخت موزه در جنگل ناهارخوران در حالی صورت می گیرد که شورای شهر گرگان و جمعی از سازمان های مردم نهاد بارها به مراجع قانونی اعتراض کرده اند و رییس شورای شهر گرگان طی نامه ای به رییس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری نسبت به عوارض سوء این اقدام هشدار داده است.

shock drop air force 1 full uv reactive | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike air force suede blauw shoes boots sale free

مدتی است در جنگل ناهارخوران که در شهر گرگان، مرکز استان گلستان قرار دارد عملیات تخریب جنگل به منظور ساخت موزه دفاع مقدس در مساحت بیش از ۷هزار متر توسط بنیاد حفظ آثار وارزشهای دفاع مقدس صورت می‌گیرد. مسئولان بنیاد حفظ آثار مدعی‌اند که دولت مجوز ساخت موزه را داده و سازمان منابع طبیعی نیز به آنجا اجازه قطع درختان را داده است. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که شورای شهر گرگان و جمعی از سازمان‌های مردم نهاد حامی محیط زیست بار‌ها به مراجع قانونی اعتراض کرده‌اند و حتی رییس شورای شهر گرگان طی نامه‌ای به رییس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری نسبت به عوارض سوء این اقدام هشدار داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی است موضوع واگذاری چندین هکتار از جنگل‌های ناهارخوران شهر گرگان، واقع در استان گلستان به اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های شهدای استان گلستان برای اجرای پروژه پارک‌موزه دفاع‌مقدس مطرح شده است. کار‌شناسان و فعالان محیط‌زیست و برخی مسئولان نیز به ساخت این مورد انتقاد کردند.

علاوه بر کار‌شناسان و فعالان محیط‌ زیست و برخی مسئولان محلی، سخنگوی شورای شهر گرگان هم از آنچه هم‌اکنون در ناهارخوران گرگان در حال وقوع است، انتقاد کرد. وی گفت: به‌منظور موضوع واگذاری ۱۰هکتار از جنگل‌های ناهارخوران این شهر به پروژه پارک موزه، مدیرکل مربوطه به همراه کار‌شناسان از تهران به صحن علنی شورا دعوت شدند و در این زمینه بحث و گفت‌وگو انجام شد.

میقانی افزود: مسئولین این امر در دفاعیات خود می‌گویند: این موضوع، از هیأت دولت مصوبه دارد و حاضر به قبول پیشنهاد اعضای شورای شهر گرگان مبنی بر دریافت یک قواره زمین در هر مکان دیگری نیستند.

وی با اشاره به اینکه شهدا برای همه ما از جایگاه و مقام ویژه‌ای برخوردار هستند و هیچ‌کس منکر ارزش والای آن‌ها نیست، ادامه داد: اگر درنظر بگیریم به طور میانگین، روزی ۵۰۰دستگاه ماشین در اینجاده تردد داشته باشد با چه ترافیک سنگینی در این مکان مواجه خواهیم شد درصورتی‌که این محور گنجایش ظرفیت این بار ترافیکی را ندارد. پیشنهاد می‌کنم اگر کار‌شناسان و مسئولین امر قبل از مصوب کردن هر طرح و برنامه‌ای ابتدا بازدیدی از آن مکان داشته باشند یا تحقیقات محلی انجام دهند دیگر مشکلی به‌وجود نخواهد آمد.

میقانی با اشاره به اینکه پروژه ساخت این پارک موزه در جنگل ناهارخوران ادامه دارد، گفت: متأسفانه درختان زیادی برای این منظور قطع شده است و من مطمئنم خانواده‌های شهدا بیش از همه از بابت قطع درختان ناراحت هستند و راضی نیستند که به جنگل آسیب زده شود.

اداره کل منابع طبیعی استان گلستان اما در این رابطه معتقد است که مساحت درنظر گرفته شده برای این پارک موزه را در جنگل ناهارخوران، ۵۹۰۰ مترمربع عنوان کرد و براساس مصوبه دولت، ۵۹۰۰مترمربع از عرصه‌های خالی جنگل ناهارخوران به این پروژه تخصیص داده شده است. همچنین تقاضای اولیه این مصوبه در دبیرخانه کمیسیون ماده۶۹ استانداری وقت مجوز گرفته و سپس این پرونده به کمیسیون مستند‌سازی‌ اموال نهاد ریاست‌جمهوری ارسال و با دریافت ابلاغ بلامانع، تأیید و واگذار شده است و همه امور در چارچوب قانون بوده و مسیر قانونی طی شده است.

همچنین اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های شهدای استان گلستان مدعی است مساحت کل زمین واگذار شده به این پروژه ۷۶۰۰مترمربع است که حدود ۱۰۰۰مترمربع آن برای ساخت موزه و مابقی برای فضاسازی اطراف آن است. قرار است این پارک موزه در تپه نورالشهدا، واقع در ناهارخوران گرگان ساخته شود و در این رابطه نه‌تن‌ها در این راستا درختی قطع نشده بلکه این اداره کل برای فضای سبز آن و کاشت درخت نیز برنامه‌هایی در دست اقدام دارد. اما در جای یگر یکی از مسئولان اداره کل حفظ آثار مدعی است برای ساخت موزه دفاع مقدس تنها سه درخت قطع کرده‌ایم و این اقدام با مجوز دولت بوده است.

ملکش، معاون فرهنگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: در محدوده این ۱۲۰۰ متر بنایی که قرار است ساخته شود فقط سه درخت قطع کرده‌ایم آیا ۴ هزار شهید ارزش قطع سه درخت را ندارند.

ساخت موزه دفاع مقدس در تپه نورالشهدای جنگل ناهارخوران را به تازگی شروع کرده‌ایم و این طرح سه ساله است و بستگی به تامین اعتباراتی دارد که در سفر ریاست جمهور مبلغ ۵ میلیارد تومان قرار بود پرداخت شود که اگر تا پایان سال ۹۱ پرداخت شود ساخت آن بدون مشکل ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: کارهای ما در ارتباط با ساخت این موزه کاملا قانونی است و از صفر تا صد مراحل قانونی آن طی شده است و استانداری، اداره منابع طبیعی، جهادکشاورزی و همه سازمان‌های ذیربط در جریان فعالیت ما هستند و حتی مجوز مناطق نیمه مرطوب و مرطوب که در چالوس مستقر است را گرفته‌ایم. نهایتا کمیسیون مستند سازی ریاست جمهوری ساخت این موزه را تصویب کرد و در آن کمیسیون محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی عضو هستند.

معاون فرهنگی اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس گلستان افزود: مقدار ۷ هزار و ۶۰۰ متر زمین از جنگل ناهار خوران به این امر اختصاص یافت و صورتجلسه به اتفاق منابع طبیعی انجام و این زمین به ما واگذار شد. دوستان ما در شورای شهر گرگان که از سال ۸۵ مخالف ساخت موزه بودند امروز به ما می‌گویند که در نقطه دیگری به شما زمین می‌دهیم و در جنگل اقدام به ساخت موزه نکنید سوال ما این است که چرا‌‌‌ همان موقع زمین دیگری به ما ندادند.

وی افزود: در جلسه شورای شهر توضیح دادیم که از ۷ هزار و ۶۰۰ متر زمین کلا ۱۲۰۰ متر آن به ساختمان موزه اختصاص دارد، یعنی ابعاد ۲۰ متر در ۶۰ متر و مطمئنا تلاش ما این است که از درختان حفاظت شود.

معاون فرهنگی اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس گلستان ادامه داد: شورای شهر حتی یک ریال هم به ما کمک نکرده است و البته از شورای شهر انتظار کمک نداریم و از آن‌ها می‌خواهیم چوب لای چرخ نگذارند. ما فضا را برای اراذل و اوباش ناامن کرده‌ایم و برخی از مخالفت‌ها از ناحیه این افرادبوده است که امنیتشان به هم خورده است و ما از آقایان شورای شهر انتظار داریم که حمایت بکنند چراکه ما تابع قانون هستیم.

پس از آنکه ماه‌ها از اعتراضات مدافعان محیط زیست نسبت به ساخت این موزه گذشت، قائم مقام سازمان محیط زیست واکنش تندی به این موضوع نشان داد و با اعلام این موضوع که من خودم زمانی استاندار گلستان بودم و اجازه سوء استفاده نمی‌دادم گفت: مسئولان سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی استان گلستان باید جلوی هر گونه اقدام غیر اصولی را بگیرند چرا که جنگل ناهارخوران جزء اراضی ملی است و هیچ سازمانی حق تخریب آن را ندارد.

علی محمد شاعری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: جنگل ناهارخوران یک میراث طبیعی برای گردشگری است و یک محیط سبز بی‌بدیل در دنیا است که معتقدم هیچگاه نباید اجازه قطع و تغییر کاربری درآن داده شود. وی افزود: تغییر کاربری و قطع درختان و از بین بردن زیستگاه‌ها در آن یک کار اشتباه نابخشودنی و غیر قابل جبران است و ما هیچ جایگزینی برای آن منطقه نداریم و نمی‌توانیم پیدا و یا ایجاد کنیم.

شاعری با اشاره به ساخت موزه دفاع مقدس در جنگل ناهارخوران ادامه داد: جنگل ناهارخوران به هیچ عنوان نباید تخریب شود و برای احداث بناهایی که در استان ایجاد می‌شود می‌توان از اراضی دیگر بهره برد و اگر جنگلی مانند جنگل ناهارخوران تخریب شود دیگر جایگزینی نخواهد داشت. قائم مقام سازمان محیط زیست تصریح کرد: این مسئولانی که به عنوان متولی سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی استان هستند باید جلوی هر گونه اقدام غیر اصولی را بگیرند چرا که جنگل ناهارخوران جزء اراضی ملی است و هیچ ارگانی حق تخریب آن را ندارد.

مدت کوتاهی پس از این اظهارات سردار کارگر که اخیرا به ریاست بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس منصوب شده است در ارتباط با ساخت این موزه در جنگل ناهارخوران در گفتگو با ایلنا گفت: در ارتباط با ساخت موزه دفاع مقدس در جنگل ناهارخوران هیچ اعتراضی نبوده است و ساخت آن با قوت ادامه خواهد یافت. همه برنامه‌هایی که در زمان سردار باقر‌زاده در دست اجرا بود را ادامه می‌دهیم و با قوت همه پروژه‌ها اجرایی می‌شود. هر اقدامی تاکنون در بنیاد حفظ آثار انجام شده است مطابق قانون بوده و تواقفات در ارتباط با ساخت این موزه پیرو توافقات و ابلاغیات در دولت بوده است.

وی گفت: با قوت و شدت ساخت این موزه ادامه خواهد داشت و تا کنون هیچ اعتراضی به ساخت موزه در جنگل ناهارخوران نداشتیم و موضوع ادامه ساخت موزه دفاع مقدس را پیگیری خواهیم کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه