سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ایران جزو 10 کشور در معرض نابودی جنگل‌ها‌

زیست بوم

ایران جزو 10 کشور در معرض نابودی جنگل‌ها‌

یک کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان ساوه گفت: ایران جزو 10 کشور در معرض نابودی جنگل‌ها و 5 کشور مواجه با بیابا‌ن‌زایی و 20 کشور با بیشترین فرسایش خاک و 10 کشور دچار بیشترین نابودی حیات وحش و 6 کشور دچار بیشترین نابودی تالاب‌ها در دنیاست.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | IetpShops - nike roshe one lava boys - Buy Online - Nike Air Force 1 for Women & Men

عزیز قشقایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی افزود: ایران با قرار گرفتن بر روی کمربند خشک جهان و برخورداری از اقلیمی خشک و فرا خشک در بیش از 68 درصد مساحت آن، 2.4 درصد مناطق بیابانی فاقد پوشش گیاهی و 3.08 درصد مناطق بیابانی جهان را داراست.

وی بیان کرد: نگرانی‌های بین‌المللی در خصوص تغییر اقلیم، کاهش منابع آبی و بیابان‌زایی بر اهمیت موضوع بیش از پیش می‌افزاید، چرا که بیانگر ناتوانی دانشمندان و نظریه‌پردازان محیط زیست در جوامعی است که پیشتاز کشاورزی پایدار و حفاظتی هستند.

به گفته وی، حدود 100 میلیون هکتار از اراضی ایران در معرض پدیده بیابان‌زایی قرار دارد که عواملی شامل فرسایش آبی، فرسایش بادی و عوامل فیزیکی و شیمیایی مانند ‌شورزایی، بیشترین تاثیر را در تخریب اراضی دارند.

وی ادامه داد: عوامل موثر در بیابان‌زایی شامل عوامل انسانی و محیطی است که می‌توان در عوامل انسانی به بهره‌برداری بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی، بیلان منفی آب دشت‌ها، آلودگی آب‌های زیرزمینی از طریق پساب‌های صنعتی، شهری و کشاورزی، شیوه‌های نامناسب آبیاری، آیش بلندمدت اراضی زراعی حساس به فرسایش، شخم در جهت شیب و بوته‌کنی، تخریب ناشی از برداشت غیر اصولی از معادن سطحی، تخریب و تبدیل غیر اصولی جنگل‌ها و مراتع اشاره کرد.

قشقایی خاطرنشان کرد: در عوامل محیطی نیز‌ عوامل اقلیمی و زمین‌شناسی از نظر زمان، میزان نامناسب بارندگی، تبخیر بالا، دوره برگشت کوتاه و استقرار خشکسالی‌ها و همچنین سازندهای شور،‌ قلیایی،‌ تبخیری،‌ حساس به فرسایش و بلایای طبیعی، لغزش، بارش و سیل نقش موثری در بیابانزایی دارند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه