سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جنگل را آتش می‌زنم تا حیاط خانه‌مان بزرگ‌تر شود

زیست بوم

جنگل را آتش می‌زنم تا حیاط خانه‌مان بزرگ‌تر شود

آرمان - سارا غضنفری: آتش چنان به جان جنگل‌ها رسیده که باید به فاصله هر چند ساعت یک‌بار، خبر آتش‌سوزی‌های جدید را رصد کرد. جنگل‌هایی که در شعله‌های کمبود بودجه و نیروی انسانی متخصص و تجهیزات می‌سوزند و با خود گونه‌های نادر گیاهی و جانوری را خاکستر می‌کنند. جنگل‌های نورآباد ممسنی، خوزستان، الگن قلعه‌رئیسی و لرستان جنگل‌هایی هستند که در طی این چند روز طعمه حریق شده‌اند و به‌دلیل کمبود وسایل مجهز اراضی بسیاری از آنها نابود شده است. کاظم نصرتی، رئیس جامعه جنگلبانی ایران، دررابطه با اطفای حریق جنگل‌ها به آرمان می‌گوید: «برای کنترل و کاهش حریق، بودجه و نیروی انسانی متخصص نداریم.از سویی دیگر بیشتر آتش‌سوزی‌ها عمدی است و عوامل انسانی دارد. اگر نیروی انسانی به قدر کافی داشته باشیم، قبل از پیشرفت حریق از محل آتش‌سوزی باخبر می‌شویم و از سرایت آن به مناطق دیگر جلوگیری می‌کنیم. اما متاسفانه درحال حاضر در هر چند هزار هکتار، فقط یک کانکس محافظت از جنگل وجود دارد.»

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Sneakers Nike Shoes

امکانات منطقه جوابگوی کنترل آتش نیست

به‌دلیل فصل گرما بیشتر جنگل‌ها دچار حریق شده‌اند، اما این دلیل اصلی ادامه آتش به مناطق دیگر نیست. اگر آتش در نطفه خفه شود و تجهیزات کامل باشد از خسارات بیشتر جلوگیری می‌شود. در ایذه از توابع استان خوزستان، درحدود 60 هکتار زمین طعمه حریق شده‌اند. سرهنگ اسماعیل صفری، فرمانده انتظامی ایذه استان خوزستان به ایسنا می‌گوید: درپی وقوع حریقی ناگهانی در منطقه کوهستانی روستای تلخاب از توابع استان خوزستان، ماموران پاسگاه سوسن غربی شهرستان به‌همراه عوامل امدادی و محلی سریعا درمحل حاضر شدند.اما دامنه آتش به‌حدی بود که امکانات موجود منطقه در ساعات اولیه آتش‌سوزی، جوابگوی کنترل دامنه آتش نبوده و تا رسیدن وسایل و امکانات اطفای حریق بخش وسیعی از جنگل‌ها و مراتع منطقه که بالغ بر 60 هکتار برآورد می‌شود، طعمه حریق شد. صفری در ادامه بیان کرد: براثر وقوع این آتش‌سوزی بیش از یکهزار اصله درخت‌های جوان و کهنسال بومی شامل انواع درخت‌های بلوط، بادام، بنه، کل خونگ و انجیر کوهی به‌همراه علوفه‌های موجود مراتع منطقه در آتش سوخت. وی با تاکید بر ضرورت حراست بیشتر محیط بانان از منابع طبیعی موجود که جزو ذخایر ملی و با ارزش کشور محسوب می‌گردند، گفت: برآورد میزان خسارت واردشده مشخص نبوده و نیاز به اعلام نظر کارشناسان اداره منابع طبیعی دارد. فرمانده انتظامی ایذه با اشاره به نامشخص بودن علت آتش‌سوزی گفت: تلاش ماموران پلیس و محیط بانان منطقه برای مشخص کردن علت اصلی آتش‌سوزی کماکان ادامه دارد. این درحالی است که دکتر اسماعیل کهرم، بوم‌شناس و فعال محیط زیست به آرمان می‌گوید: «علت بیش از 80 درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی است و به‌دلیل معارضات ارضی اتفاق می‌افتد. در سال گذشته بیش از 700 مورد آتش‌سوزی‌ها در مریوان به‌دلیل توسعه زمین رخ داده است و فرد برای بیشتر شدن اراضی‌اش اقدام به آتش زدن جنگل کرده است.»

هرکجا پرچین است/ جنگلی غمگین است

آتش‌سوزی‌ها دو دسته هستند؛ یا عوامل طبیعی دارند یا انسانی. اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست معتقد است: «آتش‌سوزی وقتش حالاست. اول صبح شبنم‌ها بر سر شاخه‌ها قرار دارند و مانند یک عدسی نور را روی علف‌های خشک منعکس می‌کنند و تنها کافی است بادی ضعیف با سرعت یک متر بر ثانیه این آتش را به مناطق دیگر هم برساند که یک اتفاق طبیعی است، اما باید دید که آتش‌سوزی در کدام مناطق رخ داده است.» وی تاکید کرد: «درست است که در فصل گرما قرار داریم، اما بیشتر آتش‌سوزی‌ها در ایران دلایل مصنوعی دارد که در اثر تعارض‌های زمینی و ارضی به وقوع می‌پیوندد. یعنی فردی بنچاق یا سند مالکیت 400 ساله دارد و از سر چاه تا درخت، زمین متعلق به اوست. اما هر سال ده قدم جلوتر می‌رود و پرچین حیاطش را جلوتر نصب می‌کند. و برای این منظور جنگل را آتش می‌زند تا حیاط خانه‌اش را گسترش دهد، تا ثابت شود، هر کجا پرچین است/ جنگلی غمگین است!»

کم‌توجهی افراد موجب بروز حریق شده است

از فصل شروع آتش‌سوزی‌ها در استان لرستان،100 هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی استان دچار حریق شدند. آریایی، مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان به ایسنا می‌گوید: طی 3 روز گذشته اراضی جنگلی و مرتعی در منطقه قلایی شهرستان سلسله دچار حریق شدند. این آتش‌سوزی‌ها منجر به نابودی درختان بلوطی شد که خاصیت دارویی بسیاری دارند. این مقام مسئول تاکید کرد: کم‌توجهی و کم‌احتیاطی افراد موجب بروز حریق شده است. از سویی دیگر رئیس جامعه جنگلبانی ایران معتقد است: «در بیشتر آتش‌سوزی‌ها عوامل انسانی به طرق مختلف دخیل هستند. شکارچیان، دامداران، گردشگران از عواملی هستند که به‌دلیل بی‌احتیاطی باعث ایجاد حریق می‌شوند. اما یکی از دلایل عمده حریق‌ها، آتش زدن مازاد مخدوعات کشاورزی توسط کشاورزان است. که بعد از برداشت محصول، زمین را آتش می‌زنند و نمی‌توانند دامنه حریق را کنترل کنند که به جنگل‌ها کشیده نشود.» وی تاکید کرد: «اگر متخصصین خبره در این زمینه وجود داشته باشد بسیار راحت و سریع می‌توانند علت آتش‌سوزی را حدس بزنند. از سویی دیگر، افرادی هستند که برای گسترش اراضی، تصرف زمین، یا مسئولان سازمان‌ها برای راهسازی و... جنگل را آتش می‌زنند.»

منابع طبیعی و آبخیزداری تجهیزات ندارند

«هیچ امکاناتی در محیط زیست کشور وجود ندارد.» این گفته‌های کاظم نصرتی، رئیس جامعه جنگلبانی ایران است. او معتقد است:«اگر نیروی متخصص داشته باشیم و تجهیزات، هرگز آتش‌سوزی‌ها در این عرصه وسیع رخ نمی‌دهد. سازمان جنگلبانی، نه امکانات اولیه لازم را دارد نه نیروی انسانی کافی که نسبت به محافظت از جنگل اقدام کنند.» در راستای سوختن جنگل‌های بی‌شمار ایران و از بین رفتن گونه‌های نادر جانوری و گیاهی، باید گفت: چه کسی باور کرد، جنگل جان ما را نبود توجه لازم مسئولان و بودجه کافی آتش زد!

 

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه