سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کاهش شدید تنوع زیستی زاگرس - 12 درصد درختان کاملاً خشک شده‌اند

زیست بوم

کاهش شدید تنوع زیستی زاگرس - 12 درصد درختان کاملاً خشک شده‌اند

یک استاد دانشگاه گفت: ترکیب گونه‌ها و تنوع زیستی در جنگلهای زاگرس روز به روز در حال کاهش است و گونه‌های بومی جای خود را را به گونه های غیر بومی داده‌اند.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | jordan Release Dates

جواد میرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: نقش جنگلهای زاگرس در حفاظت از خاک و آب، افزایش آبهای زیر زمینی، حفظ حیات وحش، تعدیل دمای منطقه، ترسیب کربن، تولید علوفه، محصولات فرعی و گیاهان دارویی بسیار پراهمیت است.

به گفته وی، در چند سال اخیر به ویژه در سه سال گذشته بخش عظیمی از درختان ارزشمند زاگرس خشک شده اند به طوریکه به عنوان مثال در منطقه ایلام طی سالهای 88 و 89 بر اساس یک تحقیق 12 درصد درختان کاملاً خشک شده اند.

میرزایی اظهار داشت: برخی از گونه‌ها درصد خشکیدگی شان از این میزان هم بالاتر بود به طوریکه افرا که از گونه‌های بومی این منطقه است تا حدود 16 درصد خشک شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترکیب گونه ها و تنوع زیستی در جنگلهای زاگرس روز به روز در حال کاهش است تصریح کرد: درحال حاضر در این منطقه گونه های بومی جای خود را را به گونه های غیر بومی داده اند و برخی از گونه هایی که کاملاً خشکی پسند هستند و مربوط به نواحی خشک و بیابانی هستند در جنگلهای زاگرس در حال گسترش اند که این خود یک زنگ خطر جدی است.

وی افزود: در اثر خشکیدگی و ضعیف شدن درختان حمله انواع آفات و حشرات در جنگلهای زاگرس گسترش پیدا کرده که در صورت عدم کنترل آفات احتمال آلودگی درختان سالم، حیات وحش و حتی انسانها هم وجود دارد.

میرزایی در خصوص دلایل خشکیدگی درختان زاگرس گفت: در حالت کلی عوامل خشکیدگی درختان دو دسته هستند. یکی عوامل طبیعی مانند کاهش بارندگی و تغییر اقلیم و دسته دوم عواملی که به فعالیت انسانها بر می گردد.

به اعتقاد این استاد دانشگاه، پایین آمدن سطح آب زیرزمینی در اثر برداشتهای بی رویه از منابع آب، خشک و فشرده شدن سطح خاک و کاهش حاصلخیزی آن در اثر تردد و چرای بیش از حد دام، از بین رفتن پوششهای سطحی و آسیب به درختان در اثر آتش سوزی ها ، پدیده گرد و غبار که موجب بسته شدن روزنه ها و خفه شدن درختان می شود، آسیب جدی به درختان در اثر برداشت محصولات فرعی به ویژه درختانی مانند بنه، از جمله عوامل انسانی خشکیدگی درختان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تراکم گونه های زاگرس بسیار کم شده اظهار داشت: اگر این روند ادامه یابد جنگلهای زاگرس به سمت بیابانی شدن پیش می روند.

میرزایی با بیان اینکه خشکسالی یک پدیده طبیعی است و درختان در بسیاری از مواقع با این پدیده به طرق مختلف سازگار شده اند تصریح کرد: اما انسان نیز باید در چنین شرایطی فشار بر این عرصه ها را کاهش دهد و به جز استرس های طبیعی سایر فشار ها را بر طبیعت کنترل کند و در این زمینه همه دستگاهها و بخش های خصوصی و دولتی باید همکاری کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه