سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جنگلی سرسبز در عمق کویر لوت - پناهگاهی برای گونه های جانوری در حال انقراض

زیست بوم

جنگلی سرسبز در عمق کویر لوت - پناهگاهی برای گونه های جانوری در حال انقراض

کویر لوت درحالی بخش شرقی کرمان را در برگرفته است که وجود برخی از گونه های طبیعی در قلب این کویر از جمله جنگل بزرگ کهور خلیج عمانی همچون معجزه ای باور نکردنی می ماند که موجب تداوم حیات بسیاری از حیوانات در معرض انقراض در کویر شده است.به گزارش خبرنگار مهر از ریگان، جنگل کهوری که 120روستا را از هجوم شن‌های روان نجات می دهد این روزها که هوا در شهرستان ریگان گرم شده است اما این کهورهای منحصر به فرد ایرانی این روزها سایه بر طبیعت ریگان انداخته و مانع از سوزش گرما به مزارع کشاورزی گردیده است.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Nike Blazer Low Platform Light Bone , AspennigeriaShops , air jordan 4 men retro , Release

این جنگل کهور منحصر به فرد ایرانی که در حاشیه روستاهای شهرستان و مزارع ریگان قرار دارد در این روزهای گرم تابستان سر سبزی خاصی به خود بخشیده است.

وسیعترین ذخیره گاه جنگل های کهور ایرانی در شرق کرمان و در حاشیه کویر خشکیده لوت به دلیل خشکسالی و هجوم شن های روان در حال نابودی و مدفون شدن زیر هزاران خروار شن قرار گرفته است.

خطر انقراض جنگل رویایی رو تهدید می کند


اما این بزرگترین ذخیره گاه جنگل کهور ایرانی در کشور در ریگان در حال نابودی است این درحالی است که این جنگل انبوه در کنار کویر لوت از مهمترین منابع گیاهی منطقه محسوب می شود که پناهگاه بسیاری حیوانات و گونه های در معرض انقراض است.

از سوی دیگر وجود این جنگلها تنها دلیل ادامه حیات و جلوگیری از توسعه بیابان در شرق استان کرمان محسوب می شود.

بادهای 120 روزه سیستان و طبیعت سخت منطقه در صورت تخریب این جنگلها موجب توسعه بیابانها به روستاهای و شهرهای اطراف و جلوگیری از ادامه فعالیت حیاتی در منطقه می شود و در حقیقت کویر لوت بخشی از جنگلهای مهم منطقه را در خود می بلعد.

مجید اعتمادی فرماندار ریگان در گفتگو با خبرنگار ریگان اظهارداشت: در شهرستان ریگان با حد ارتفاعی 660 تا 810 متر از سطح دریا با میانگین بارندگی 48.2 میلی‌متر منطقه رویشی خلیج عمانی با تیپ جنگل کهور که عمدتا به صورت خالص و بعضا همراه با گز، تاغ و گاهی با زیراشکوب کهورک است، قرار دارد.

 

فرماندار ریگان با بیان اینکه این منطقه یکی از معدود زیستگاه‌های طبیعی کهور ایرانی در سطح جهان به شمار می‌رود، بیان داشت: در شهرستان ریگان به دلیل منطقه گرمسیری این گونه منحصر به‌فرد و زیبا دارای دیر زیستی بالا بوده و در سطح 35هزار هکتار از این شهرستان پراکنش دارد.

سازگاری جنگل با کویر/ زندگی انسانها در پناه درختان کهور

وی عنوان کرد: تاج و پوشش آن در سطح شهرستان به طور میانگین بین یک تا پنج درصد مشاهده شده که در برخی مناطق این تاج پوشش به 36 درصد نیز می‌رسد.

فرماندار ریگان گفت: این گونه گیاهی به دلیل ساختار خاص برگ‌های خود در فصل‌های خشک و بدون بارندگی قادر است رطوبت مورد نیاز خود را از طریق برگ جذب کند و در سطح شهرستان گونه‌های کوره‌گز و کهور دره‌ای نیز همراه این گونه مشاهده شده است.

اعتمادی خاطرنشان کرد: در گذشته سر شاخه‌های این گونه گیاهی زیبا و منحصر به‌فرد به دلیل کالری زیاد در برگ‌ها توسط دامداران و همچنین به دلیل چوب مستحکم و زغال مرغوب توسط افراد سودجو قطع می‌شده است.

 

وی افزود: در سال‌های اخیر با توجه به اقدامات قانونی و فرهنگ‌سازی‌های انجام شده توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان از این امر جلوگیری شده است.

اعتمادی گفت: با توجه به پراکنش کهور ایرانی در سطح 296روستای شهرستان و همچنین با توجه به ارتفاع و تاج پوشش این گونه درختی نقش مهمی در تولید اکسیژن، کاهش سرعت باد، فرسایش بادی و تثبیت شن‌های روان در سطح این شهرستان ایفا می‌کند.

فرماندار شهرستان ریگان تصریح کرد: با توجه به افت شدید آب‌های زیرزمینی بر اثر خشکسالی‌های اخیر و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و توسعه شهری و روستایی زادآوری طبیعی درختان کهور ایرانی به شدت کاهش یافته و تعدادی از پایه‌های سبز شادابی خود را از دست داده‌اند و در حال خشک شدن بودند که با بارش رحمت الهی در اوایا امسال وسال گذشته  این جنگل کهور جانی دوباره گرفت واکنون شاهد رویش وسرسبزی ان در این فصل تابستان هستیم.

وی افزود: این شادابی ونشاط در این جنگل کهور منحصر به فرد ایرانی در ریگان باعث شده است که طبیعت  ریگان سرسبز وشاداب شود واین سر سبزی باعث شده که این درختان سایه هایی بر این طبیعت و مزارع شهرستان داشته باشند.
.................................

گزارش: موسی مولائیان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه