سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم 1000 هکتار از جنگل‌های کوه توده استهبان در آتش سوخت - دلم می‌سوزد از باغی که می‌سوزد!

زیست بوم

1000 هکتار از جنگل‌های کوه توده استهبان در آتش سوخت - دلم می‌سوزد از باغی که می‌سوزد!

رسول حاجی باقری

به گزارش ایرانبوم، چند صد هکتار از جنگل های بکر و زیبای اُرس، درمنه، ارژن، گون و ... ازبین رفت! سه شنبه 25 تیر 1392 حوالی ساعت 11 صبح، بی احتیاطی یک کشاورز، فاجعه آفرید. شعله های آتش مزرعه ی این کشاورز به جنگل مجاور سرایت کرد و دامنه آتش را تا کیلومترها گستراند. می شد در همان ساعات آغازین آتش سوزی آن را مهار کرد اما متاسفانه عدم مدیریت درست، این پیشامد را به فاجعه بدل نمود. شاید اگر اطلاع رسانی عمومی شده بود وضع این گونه نمی شد. اگر ماشین آتش نشانی که ساعت 12 شب سلانه سلانه در حرکت بود، در همان شروع حادثه به محل اعزام شده بود الان وضعیت جور دیگری بود. سربازانی که برای کمک به محل اعزام شده بودند، هیچ گونه ساماندهی نداشتند و بدتر از آن این که کسی نبود که به آنها راه مقابله با آتش را بگوید و این سبب گردید که در ساعات اولیه شب شعله های سرکش آتش به حال خود رها شوند. ما تنها 9 نفر بودیم، اما پس از 3 ساعت، چندین مسیر پیشروی آتش را مسدود نمودیم. متاسفانه ما هیچ کدام از مسئولان شهرستان را تا قبل از ساعت 12 نیمه شب در منطقه ندیدیم! کوه های تودج استهبان در آتش سوء مدیریت سوخت.

آتش در همان شب حدود ساعت 3 مهار شد اما متاسفانه باقی مانده های آتش عصر روز بعد (چهارشنبه) شعله ور گردید و تا 3 بامداد روز بعد ادامه داشت! تخمین وسعت خسارت دشوار است اما احتمالا بیش از 1000 هکتار بوده است!

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه