سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ‌بلوط به درمان‌های سنتی جواب نمی‌دهد

زیست بوم

‌بلوط به درمان‌های سنتی جواب نمی‌دهد

عضو هیات علمی دانشگاه گرگان اظهار کرد: خشکیدگی درختان بلوط از زاگرس شمالی تا جنوبی تحت تاثیر مشکلات گوناگونی است و این مشکلات بسته به نوع و روش کنترل مشکلات عوامل زنده و غیرزنده خسارت‌زا در هر یک از مناطق فوق متفاوت می‌باشد.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | air max 97 black undefeated , Kids Air Jordan — Rebel Engagement

‌دکتر «محمدرضا کاوسی»، در گفت‌وگو با خبرنگار ‌خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، افزود: بخشی ازخسارات مربوط به آفات(حشرات) و بخشی نیز مربوط به قارچ‌ها و گیاهان نیمه انگل می‌باشد که روش کنترل این عوامل طی تحقیقات صحرایی اینجانب در استان‌های غرب و سایر مناطق کشور به دست آمده است‌.

وی با بیان این‌که در ایران تاکنون، سه جنس و چهار گونه گیاه نیمه‌انگلی شناسایی شده است، افزود: گیاه نیمه انگل «لورانتوس» (loranthus sp) در ایران دو گونه دارد که به نام‌های «موخور» و «چشم بلبلی» معروفند و در مناطق رویشی زاگرس بیشتر به درختان پهن برگ بلوط، بادام، بنه، افرا کرکو خسارت وارد می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه گرگان خاطرنشان کرد: گیاه نیمه انگل «دارواش» هم در جنگل‌های شمال کشور به درختان ممرز، کچف، لور، انجیلی، افرا هیرکانی ولیک خسارت وارد می‌کند که تحقیقات در مورد کنترل آن در حال انجام است.

کاوسی اضافه کرد: گونه چهارم، «ارس واش» است که میزبان اصلی آن گونه‌های سوزنی برگ بوده و در ایران بیشتر در ارتفاعات فوقانی البرز در اطراف ارس ، موجب خسارت به درختان ارس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای کنترل این گیاهان نیمه انگل، تاکنون روش کاربردی وجود نداشته است و در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از روش قدیمی قطع مکانیکی استفاده شده که متاسفانه تاکنون با صرف هزینه‌های زیاد، نتواسته این گیاهان را کنترل کند.

کاوسی تصریح کرد: پروژه‌ای تحت عنوان «کنترل گیاهان نیمه انگل در کشور»، طی چهار سال ( 1389- 1386) توسط من و همکارانم برای مبارزه با گیاهان نیمه انگل «لورانتوس» در جنگل‌های ایلام - منطقه گچان- و کنترل «ارس واش» در جنگل‌های استان گلستان - چهار باغ گرگان- با استفاده از ترکیبات بیولوژیک شامل جدایه‌هایی از باکتری جداسازی شده از گیاه نیمه انگل در منطقه مورد تحقیق و ترکیبات صنعتی با هزینه شخصی انجام شده است.

وی از دیگر مشکلات جنگل‌های زاگرس را تغییرات آب و هوایی و ریز گردها دانست و تصریح کرد: علاوه بر موارد فوق مشکلات اقتصادی و اجتماعی و آتش سوزی‌ها نیز از دیگر مشکلاتی است که با مدیریت قابل کنترل است.

کاووسی افزود: اگر جنگل سالم و عاری از آلودگی و شاداب باشد می‌تواند در مقابل ریزگردها و ... مقاومت نماید.

عضو هیات علمی دانشگاه گرگان گفت: مشکل اساسی دیگر در سازمان جنگل‌ها که بسیار مهم است. عدم تخصص کافی مدیران بخش حفاظت، مشورت از افراد غیر متخصص(پاتولوژی جنگل)و ناآگاه در زمینه حفاظت جنگل، تصویب طرح‌های غیرکاربردی و عدم استفاده از متخصصان مراکز اجرایی و پژوهشی و دانشگاهی سراسر کشور از این مشکلات است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه