سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جنگل های گلستان سوختند

زیست بوم

جنگل های گلستان سوختند

برگرفته از تابناک

چهار نقطه از جنگل های گلستان از جمله یک نقطه از پارک ملی گلستان در دو روز گذشته براثر آتش سوزی سوختند و تلاش نیروهای امدادی برای اطفای حریق ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، در دو روز گذشته سطحی از مناطق جنگلی سیجان، ریگ چشمه، کیارام و عرصه های روستای ترسه از توابع شهرستان  منودشت دچار حریق شدند.

همچنین در روز پنجشنبه نیز بخشهایی از عرصه های جمشید آباد در حوزه شرق گلستان دچار حریق شد که تلاشهای نیروهای امدادی و ستاد حوادث غیرمترقبه تا شامگاه برای اطفای این حریق ادامه داشت.
 
علاوه براین سطحی از عرصه های جنگلی جنوب پارک ملی گلستان واقع در منطقه صعب العبور تنگه گل دچار حریق شد که امدادگران مشغول مهار بقای حریق هستند.
 
عرصه های جنگلی گلستان 450 هزار هکتار وسعت دارد و بخشی از جنگل های بکر خزری و هیرکانی منحصر بفرد در جهان بشمار می آید.
 
نبود بالگرد و تکمیل نشدن پایگاه امداد هوایی از جمله مشکلات برای اطفای سریع حریق در جنگل های گلستان است و ضرورت تسریع در تکمیل پایگاه امداد هوایی گلستان را الزامی می سازد.
 
مدیرکل ستاد حوادث غیرمترقبه گلستان پنجشنبه شب در تماس تلفنی خبرنگار مهر در گرگان افزود: آتش سوزیهای رخ داده در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در برخی عرصه های جنگلی استان در مناطق جدا از هم رخ داده و نقطه ای بوده است و ربطی به یکدیگر ندارند.
 
رسول حسام افزود: آتش سوزی روز چهارشنبه در حوزه عرصه های سیجان، ریگ چشمه، کیارام و وستای ترسه مینودشت رخ داد که در همان روز نیز اطفاء شد.
 
وی با بیان اینکه برخی از رسانه ها اعلام کرده اند، آتش سوزی منطقه سیجان در روز پنجشنبه به مناطق دیگر سرایت کرده است، این خبر را تکذیب کرد و اظهار داشت: این منطقه با مناطقی که روز پنجشنبه دچارحریق شد، فاصله بسیار زیادی دارد.
 
وی عنوان کرد: در روز پنجشنبه نیز سطحی از عرصه های جنگلی جمشید آباد دچار حریق شد و به دلیل صعب العبور بودن منطقه تلاشهای زیادی برای اطفای حریق شد و آتش این منطقه تا شامگاه اطفاء شد.
 
حسام گفت: نیروهای امدادی ارتش و منابع طبیعی و ستاد مدیریت بحران شب پنجشنبه نیز در منطقه حضور دارند و مشغول پاکسازی بقای آتش هستند تا عملیات کامل اطفاء صورت گیرد.
 
بالگرد اطفای حریق اعزام شد
 
مدیرکل ستاد مدیریت بحران گلستان خاطرنشان کرد: همچنین در بخشی از جنوب پارک ملی گلستان نیز در روز پنجشنبه آتش سوزی رخ داد که عملیات اطفای حریق این منطقه نیز انجام شد و مشغول از بین بردن بقایای آتش هستیم.
 
وی یادآورشد: برای اطفای کامل حریق در عرصه ها، تقاضای اعزام بالگرد شد و این بالگرد به منطقه اعزام شده است و در روز جمعه عملیات پاکسازی کامل بقایای آتش صورت می گیرد.
 
حسام در پاسخ به خبرنگار مهر درباره سطح خسارت آتش سوزی بیان داشت: سطحی دقیق خسارتهای مشخص نیست و باید بوسیله دستگاه جی پی اس ارزیابی و مشخص شود.
 
تخصیص هفت میلیارد ریال برای پایگاه امداد هوایی گلستان
 
مدیرکل ستاد مدیریت بحران گلستان درباره علت بروز آتش سوزی گفت: علت بروز این حوادث در دست بررسی کارشناسی است.
 
وی با تاکید بر تسریع در ساخت و تکمیل پایگاه امداد هوایی گلستان بیان داشت:  به دلیل وضعیت جنگلهای منطقه، تمام هم و غم مسئولان، تکمیل این طرح است.
 
وی افزود: همچنین در سالجاری هفت میلیارد ریال از سوی استانداری برای تسریع در تکمیل این طرح اعتبار در نظر گرفته شده است.
 
به گزارش خبرنگار مهر، برخی منابع سطح خسارت آتش سوزیهای دو روز اخیر در گلستان را کمتر از 100 هکتار اعلام کرده اند ولی تاکنون مقامات مسئول این آمار را تائید نکرده اند.
 
آتش سوزی از جمله مشکلات جنگل های خزیری است که سالانه سطحی از از این عرصه های را از بین می برد و لزوم اتحاذ تدابیر پیشگیرانه برای بروز حوادث و صیانت از عرصه های طبیعی الزامی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه