سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم در میان انفعال اداره کل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری - برف زودهنگام به داد جنگل‌های فلارد رسید

زیست بوم

در میان انفعال اداره کل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری - برف زودهنگام به داد جنگل‌های فلارد رسید

در میان انفعال اداره کل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری، برف، فعلا بلای واگذاری جنگل‌های فلارد برای کشاورزی دیم به روستاییان منطقه را به تاخیر انداخت. بارش برف زودهنگام موجب شد ادوات کشاورزی امکان ورود به منطقه جنگلی را نداشته باشند.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | nike weed sneakers for sale on ebay women

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- در حالی که جنگل‌های فلارد از بکرترین جنگل‌های زاگرسی است، چندی پیش مسوولان استان چهارمحال و بختیاری اعلام کردند که زیراشکوب جنگل باید برای زراعت یک ساله دیم در اختیار کشاورزان منطقه قرار گیرد. اداره کل منابع طبیعی اما در این میان واکنش درخوری نشان نداد و در جایی که همه چیز برای این واگذاری آماده بود، برف نابه هنگام در جنگل، امکان ورود تراکتورها برای شخم را از بین برد. در واقع به یمن بارش برف، فلارد فعلا از خطر کشت دیم در امان است.
 
پیش از این و با این‌که در قوانین و مقررات منابع طبیعی کشور، هر نوع واگذاری جنگل ها مطلقا ممنوع اعلام شده و حفاظت و پاسداری از آن‌ها در راس وظایف و ماموریت‌های سازمان جنگل‌ها قرار گرفته و تمامی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی ملزم و مکلف به همکاری در صیانت از این منابع حیاتی کشور شده‌اند، فرماندار لردگان چهارمحال و بختیاری، با سفر به منطقه جنگلی فلارد به روستاییان منطقه اجازه داده که در «زیراشکوب جنگل»، به کشت دیم بپردازند. این در حالی است که فرماندار به لحاظ قانونی چنین اجازه‌ای نداشته و چنین اقدامی این جنگل‌های بکر را به شدت در معرض خطر قرار می‌دهد.
 
«هومان خاکپور»، دیده‌بان طبیعت بختیاری در گفت و گو با CHN در این باره گفت: «برفی که در منطقه جنگلی فلارد بارید، نا به‌هنگام و زودتر از زمان معمول بود، اما موجب شد که ادوات کشاورزی برای ورود به زیراشکوب جنگل با مشکل مواجه شوند و فعلا ماجرای واگذاری فلارد برای کشاورزی به تعویق بیفتد.»
 
بارش برف و در امان ماندن مقطعی فلارد از هجوم تراکتورها در حالی است که تا امروز هیچ اعتراض یا واکنش درخوری از سوی مسوولان منابع طبیعی استان در این باره شنیده نشده است. این در حالی است که زراعت در زیراشکوب جنگل یکی از مهم ترین آسیب‌های جنگل‌های زاگرس طی سال‌های اخیر بوده است.
 
بارش برف جدا از آن که جنگل را از خطر در امان نگه داشته اما موجب شکسته شدن شاخ و برگ‌های چند ده‌هزار درخت و از تنه شکستن درختان دیرسال شده‌است.
 
منطقه فلارد یکی از بهترین و بکرترین رویشگاه‎های جنگلی استان چهار محال و بختیاری بوده که تاکنون کمترین میزان تجاوز و تخریب در جنگل‌های آن رخ داده و نسبت به دیگر مناطق جنگلی لردگان از وضعیت نسبتا مطلوب‌تری برخوردار است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه