سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جنگل‌های بلوط زاگرس در راه نابودی کامل

زیست بوم

جنگل‌های بلوط زاگرس در راه نابودی کامل

جنگل‌های بلوط زاگرس در راه نابودی کامل چند سالی است که بیماری ناشناخته‌ای درختان بلوط منطقه زاگرس را تهدید می‌کند و کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست، با وجود تلاش گسترده و کارشناسی هنوز نتوانسته‌اند، نوع بیماری و دلیل اصلی بروز آن را به خوبی تشخیص دهند.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

به گزارش ایرنا،تشخیص ندادن این بیماری، راه علاج را نیز برای کارشناسان و متخصصان بسته است و درختان تنومند بلوط منطقه زاگرس به واسطه گسترش این بیماری، در حال زوال و خشک شدن هستند و یکی پس از دیگری با مرگ دسته و پنجه نرم می‌کنند.

جنگل‌ها نیز مانند هر موجودی در دوره‌های مختلف حیات خود دچار بیماری می‌شوند که با تشخیص به موقع و درست بیماری، درمان آن نیز صورت می‌گیرد.

به گفته کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی، این بار خشک شدن درختان بلوط در غرب کشور و در رشته کوه‌های زاگرس به دلیل اینکه هنوز نوع بیماری آن مشخص نشده به یک فاجعه زیست محیطی تبدیل شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان دراین باره گفت: راه نجات درختان بلوط در این منطقه، نیازمند عزم ملی است.

رییس ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه لرستان نیز گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و بروز پدیده گرد و غبار، درختان بلوط این استان به درختچه‌هایی ضعیف تبدیل شده‌اند.

ˈرضا آریاییˈ افزود: این درختچه‌ها توسط دام‌ها نابود شده و با تداوم این روند، تبدیل جنگل‌های بی جان کنونی به اراضی کشاورزی در سال‌های آینده دور از انتظار نخواهد بود.

وی اظهار کرد: تغییر اقلیم و وجود پدیده گرد و غبار، افزایش درجه حرارت، تغییر بارش‌ها از برف به باران، و نبود تعادل در پراکنش بارندگی‌ها، موجب تشدید خشکسالی و نابودی درختان بلوط در لرستان شده است.

آریایی گفت: در پنج سال گذشته، بخش وسیعی از جنگل‌های لرستان زیرتاثیر اثرات مخرب خشکسالی قرار گرفته و طبق آخرین آمار تقسیم بندی ستاد خشکسالی کشور در سال زراعی 92 - 91، سراسر لرستان متاثر از پدیده خشکسالی بوده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز گفت: در جدیدترین آمار از وضعیت درختان بلوط این استان، سطح خشکیدگی و زوال جنگل‌های بلوط لرستان به 561 هزار هکتار افزایش یافته است.

ˈمهرداد بهاروندیˈ با بیان اینکه در آخرین آمار، سطح خشکیدگی جنگل‌های بلوط لرستان 300 هزار هکتار برآورد شده بود، افزود: میزان تخریب و زوال درختان بلوط استان در مناطق مختلف از 10 تا 100 درصد است.

وی اظهار کرد: با وجودتلاش انجام شده، تاکنون درمان قطعی برای بیماری جنگل‌های بلوط لرستان یافت نشده است.

بهاروندی افزود: اکنون عملیات بهداشتی به منظور قطع درختان آلوده، عملیات پرورشی به منظور هرس و مقاوم سازی درختان و عملیات تولید و کاشت نهال‌های مقاوم در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: در بیماری فعلی درختان بلوط، نوعی سوسک با لانه گزینی در درخت بلوط موجب زوال و خشکیدگی آن می‌شود که تاکنون دلیل هجوم این سوسک‌ها به جنگل‌های بلوط شناسایی نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان با بیان اینکه حشره تنها به درختان بلوط حمله ور می‌شود، افزود: کارشناسان دلایل متعددی از جمله گرد و غبار، خشکسالی و حتی اثرات ناشی از بمب‌های شیمیایی در زمان جنگ تحمیلی را از عوامل پیدایش و حمله این سوسک‌ها به جنگل‌های بلوط عنوان می‌کنند.

وی اضافه کرد: برخی کارشناسان نیز معتقدند که قارچ و سوسک عامل ثانویه خشک شدن و نابودی درختان بلوط است و به دنبال دلیل به وجود آمدن قارچ‌ها و سوسک‌ها هستند.

بهاروندی گفت: ذخیره‎ سازی آب در مناطق جنگلی و تخصیص اعتبارات آبخیزداری به صورت 100 درصد برای مبارزه با خشکسالی در عرصه‎ جنگل، راهکاری مناسب برای جلوگیری از زوال جنگل‌های بلوط است.

وی با بیان اینکه در مجموع بیش از نیمی از عرصه‌های طبیعی لرستان زیر تاثیر بیماری قرار گرفته‌اند، افزود: سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با انجام تحقیقات مختلف در حال بررسی و شناسایی و مبارزه با بیماری زوال درخت بلوط است.

وی اظهارکرد:اکنون قطع شاخه‎های بیمار و آلوده به ‎منظور سرایت نکردن آن به سایر درخت ها در اولویت قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان با بیان اینکه 70 درصد دلیل بیماری خشکسالی تشخیص داده شده، گفت: به همین منظور70 میلیارد ریال اعتبار ملی برای مبارزه با موضوع خشک شدن درختان و جنگل های بلوط در این استان اختصاص یافته است.

به هر حال، انتظار می رود مسوولان با توجه ویژه به وسعت روبه رشد زوال درختان بلوط و جنگل های ارزشمند لرستان، نسبت به تخصیص اعتبارات مصوب اقدام کنند تا داغ بلوط لرستان بیش از این بر قلب جنگل های لرستان ننشیند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه