سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم وضعیت رویشگاه‌های زاگرس بحرانی‌تر می‌شود - ۲۰ درصد رویشگاه‌های زاگرس در تسخیر «مرگ ناگهانی بلوط»

زیست بوم

وضعیت رویشگاه‌های زاگرس بحرانی‌تر می‌شود - ۲۰ درصد رویشگاه‌های زاگرس در تسخیر «مرگ ناگهانی بلوط»

زوال و خشکیدگی جنگل‌های زاگرس از حدود ۵ سال پیش آغاز شد که به مرگ ناگهانی بلوط معروف شد. بررسی‌ها حاکی از آن است که این معضل بیش از ۲۰ درصد رویشگاه‌های بلوط را نابود کرده است.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | nike dunk destroyer pack for sale on youtube University Blue 555088 - 134 Release Eldership - floral nike dunks high top instagram - SBD

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی در حالی که رییس جدید سازمان جنگل‌ها، احیای جنگل‌های زاگرس را از مهم‌ترین برنامه‌ها در دوره تازه این سازمان عنوان می‌کند، از زاگرس خبر می‌رسد که رویشگاه‌های این منطقه بیش از پیش در مسیر نابودی قرار دارند. "مرگ ناگهانی بلوط"، معضلی است که در حال حاضر 20 درصد بلوط‌زارهای زاگرس را تحت تاثیر قرار داده است.

هومان خاکپور، کارشناس منابع طبیعی و دیده‌بان طبیعت بختیاری در مورد وضعیت کنونی جنگل‌های بلوط به لحاظ خشکیدگی به CHN گفت: به طور تقریبی از حدود 5 سال پیش بحث خشکیدگی و زوال جنگل‌های زاگرس مطرح شد. این مشکل ابتدا در مورد گونه بلوط مطرح بود که تحت عنوان مرگ ناگهانی بلوط یا زوال بلوط در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفت.

این معضل یعنی زوال یا مرگ ناگهانی بلوط بیش از 20 درصد بلوط‌زارهای استان چهارمحال و بختیاری را تحت تاثیر قرار داده است.

اما بلوط‌ها تنها قربانیان نیستند کما این که در حدود 60 درصد از گون‌زارهای منطقه نیز دچار این بحران شده‌اند. خاکپور در این باره می‌گوید: متاسفانه اخیرا نتایج پژوهش‌های منتشر شده از سوی مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری حکایت از درگیری بیش از 60 درصد گون‌زارهای استان با این پدیده ناگوار را دارد که به طور قطع وضعیت بوته‌زارهای باقی رویشگاه‌ها نیز به همین نحو است.

اما در حالی که هنوز هیچ تحقیق مدون و هدفمندی در مورد عوامل نابودی سریع‌السیر رویشگاه‌های زاگرس انجام نشده است، خاکپور یکی از عوامل مهم در این زمینه را هجوم ریزگردهای عربی می‌داند با این توضیح که: بر اساس تحقیقات پراکنده‌ای که به صورت موردی در استان‌های درگیر پدیده ریزگردهای عربی مانند چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه و فارس انجام شده، علت‌های مختلفی برای بروز این پدیده در جنگل‌های زاگرسی اعلام شده است که گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین علل وقوع این پدیده خسارت‌زا، ریزگردها هستند.

به اعتقاد خاکپور، ریزگردها علاوه بر خسارت‌ها و مشکلاتی که در حوزه سلامت شهروندان و جوامع بیش از 20 استان کشور به جای می‌گذارد بدون شک موجب اختلال در وضعیت فیزیولوژیکی درختان، درختچه‌ها و بوته‌های زاگرس شده و به دنبال آن ضعف فیزیولوژیکی بر روی این گونه‌های گیاهی ایجاد کرده و تا بستر استقرار و طغیان آفات و بیماری‌ها در اکوسیستم‌های جنگلی و مرتعی را فراهم کند. این بدان معناست که ریزگردها به عنوان عامل اولیه شرایط را برای طغیان و فعالیت آفات و بیماری‌ها و سوسک چوبخوار به عنوان عوامل ثانویه فراهم می‌کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه