سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جدال غول و لاک‌پشت در جنگل‌های گیلان

زیست بوم

جدال غول و لاک‌پشت در جنگل‌های گیلان

همان قدر که غول زباله در جنگل سراوان می‌دود حرکات مسئولین برای ساماندهی زباله‌های این منطقه لاک‌پشتی پیش می‌رود.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | adidas

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پیچ و خم جاده میان جنگل زیبای سراوان در حرکت از رشت به سوی تهران در 15 کیلومتری جاده در منطقه "گذر خان عمو"، منطقه دفن زباله در جنگل سراوان قرار دارد.

کامیون‌های حمل زباله شهرداری‌های چند شهر گیلان مرتب در حال رفت و آمد و تخلیه زباله در این منطقه هستند. آتش گرفتن گاز متان حاصل از تجزیه زباله‌های انباشته شده، سبب گردیده است که زباله‌های سراوان، شروع به سوختن و ایجاد دود کنند. در ایام ابری و مه آلود به علت سنگین بودن هوا و جریان نداشتن باد، دود حاصل از سوختن زباله‌ها به سمت روستاها و مناطق پایین دست سرازیر می‌شود و زندگی را بر ساکنان این مناطق سخت می‌کند.


به گزارش ایسنا، روستای حاشیه منطقه سراوان حدود 1500 خانوار جمعیت دارد و اهالی روستاهای سراوان، کَچا، جوکوله بَندان و موشَن سالهاست که با معضل زباله روبرو هستند و به گفته این اهالی بوی تعفن این زباله ها گاهی تا شعاع 3 تا 4 کیلومتری محل دفن زباله استشمام می‌شود.


شیرابه‌های زباله‌های دفن شده در سراوان نیز پس از عبور از شهرهای رشت، خمام و انزلی به تالاب انزلی منتقل می‌شوند.


فیروز، یکی از اهالی روستاهای جوکوله بَندان که در حاشیه این مکان دفن زباله زندگی می‌کند به خبرنگار ایسنا گفت: هر روز بر وزن و قد غول زباله در این جنگل افزوده می‌شود اما مسئولین به اندازه قدمهای لاک پشت هم برای کاهش ورودی زباله‌ها به این منطقه گامی بر نمی‌دارند.


محمدرضا برجی، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای گیلان با بیان اینکه روزانه 1800 تا 2000 تن زباله در استان تولید می‌شود، اضافه کرد: حجم زیادی از این زباله برای تخلیه به سایت دفن سراوان هدایت می‌شود.


وی با اشاره به اینکه شیرابه زباله‌های سراوان مهمترین تهدید برای اکوسیستم‌های ارزشمند گیلان است، خاطرنشان کرد: دپوی حجم زیاد زباله در قلب جنگل‌های سرسبز سراوان نه تنها باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها، خشکیدگی درختان و انواع پوشش‌های گیاهی بلکه به شدت سلامت ساکنان منطقه را تهدید می‌کند.


برجی با اشاره به آمار بالای شیوع سرطان در استان گیلان، ادامه داد: یک لیتر شیرابه می‌تواند 200 لیتر آب را آلوده کند.


وی با بیان اینکه پذیرنده نهایی آلودگی‌های محیط زیست گیلان دریای خزر است، تصریح کرد: ورود آلودگی‌ها به دریای خزر جمعیت گونه‌های جانوری و گیاهی آن را با تهدید مواجه می‌کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه