سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بعد از گذشت 4 روز؛ آتش سوزی جنگلهای کوهدشت مهار شد/ نیروها همچنان آماده باش هستند

زیست بوم

بعد از گذشت 4 روز؛ آتش سوزی جنگلهای کوهدشت مهار شد/ نیروها همچنان آماده باش هستند

خبرگزاری مهر: آتش سوزی جنگلها و مراتع شهرستان کوهدشت شامگاه پنج شنبه بعد از گذشت چهار روز مهار شد ولی همچنان نیروها در محل آماده باش هستند تا در صورت روشن شدن مجدد آتش کار اطفای حریق را انجام دهند.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Grailify - nike roshe mango premium gold pack High OG Panda - boys lime and gray flex nike shoes sale

مدیر کل منابع طبیعی استان لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آتش سوزی جنگلها و مراتع شهرستان کوهدشت پنج شنبه شب در ساعت 23 مهار شد و در حال حاضر نیروهای امدادی در محل هستند تا مهار آتش سوزی را تثبیت کنند.

علیرضا احمدوند با اشاره به آغاز کار برآورد خسارات در منطقه بیان داشت: در حال حاضر مشغول برآورد خسارات با استفاده از "جی پی اس" هستیم و به محض نهایی شدن میزان خسارات رقم آن اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه برآورد اولیه ما، از خسارت به بیش از 100 هکتار جنگل و مرتع حکایت دارد، در مورد آمار 500 هکتاری اعلام شده در رسانه ها عنوان کرد: باید میزان خسارات را از متولیان امر و کسانی که چهار روز است بالای کوه مشغول اطفا حریق هستند پرسید.

مدیر کل منابع طبیعی استان لرستان با بیان اینکه ما خسارات را به وسیله "جی پی اس" برآورد می کنیم، افزود: در طول چهار روز گذشته نیروهای منابع طبیعی شهرستانهای پلدختر، کوهدشت و خرم آباد، نیروهای هلال احمر، محیط زیست، بسیج، نیروهای مردمی و ... در اطفا حریق مشارکت داشتند.

احمدوند با اشاره به اعزام بالگرد از استان کرمانشاه در روز چهارم آتش سوزی، ادامه داد: از ساعت 15 روز پنج شنبه بالگرد به استان لرستان اعزام شد و توانستیم تا ساعت 23 شب آتش را مهار کنیم.

وی با اشاره به حضور نیروهای امدادی در منطقه، بیان داشت: با توجه به اینکه ممکن است هر لحظه آتش دوباره آغاز شود نیروها در منطقه باقی مانده اند.

مدیر کل منابع طبیعی استان لرستان با بیان اینکه آتش سوزی در طول چهار روز گذشته مستمر نبوده است، افزود: بعد از هر بار خاموش کردن آتش چند ساعت بعد دوباره با توجه به وزش باد آتش روشن می شد برای همین مدت زمان آتش سوزی طول کشید.

احمدوند در مورد علت تاخیر در درخواست و اعزام بالگرد نیز به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه ساعتی 6 تا 7 میلیون تومان باید برای اجازه بالگرد پرداخت کنیم، تا شرایط بحرانی نشد اقدام به درخواست بالگرد نکردیم.

وی با بیان اینکه آتش سوزی مستمر نبود و احساس می شد بدون بالگرد هم امکان اطفا حریق وجود دارد، افزود: با این تفاسیر تصمیم بر این شد که اگر شرایط بحرانی شد درخواست بالگرد کنیم.

مدیر کل منابع طبیعی استان لرستان ادامه داد: در حال حاضر همچنان بالگرد استان کرمانشاه در منطقه فعال و مشغول آب پاشی سطح آتش سوزی است.

احمدوند با بیان اینکه با توجه به هزینه کرایه بالگرد، در مواقع اضطراری بالگرد خبر می کنیم، یادآور شد: اگر بالگرد اطفا حریق در استان وجود داشته باشد ما حتی برای آتش سوزیهای جزئی نیز می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه عمده مساحت استان لرستان کوهستانی و صعب العبور است، افزود: با توجه به نبود بالگرد در استان در عملیات اطفا حریق با محدودیتهای زیادی دست و پنجه نرم می کنیم.

مدیر کل منابع طبیعی استان لرستان در مورد استفاده از شاخ و برگ درختان در عملیات اطفا حریق نیز به خبرنگار مهر گفت: ما در ارتفاعات صعب العبور منطقه که امکان انتقال تجهیزات به محل وجود ندارد چاره دیگری جز مهار آتش با شاخ و برگ درختان نداریم.

احمدوند با بیان اینکه با بیان اینکه انتقال تجهیزات اطفا حریق توسط نیروهای انسانی به منطقه بسیار دشوار است، افزود: یک کوله پشتی اطفا حریق 25 کیلو وزن دارد و فردی که قرار است در دمای 50 درجه ساعتها کوهنوردی کند تا به محل آتش سوزی برسد توان بردن این وسیله را ندارد.

وی با بیان اینکه مهم ترین وسیله برای اطفا حریق در ارتفاعات داشتن بالگرد است، افزود: در صورت داشتن بالگرد می توان نیروها و تجهیزات را به محل هلی برد کرد و کار مهار آتش را انجام داد.

مدیر کل منابع طبیعی استان لرستان با بیان اینکه وقتی نیرو بدون تجهیزات به محل آتش می رسد چاره ای جز استفاده از شاخ و برگ درختان ندارد، عنوان کرد: استان لرستان به لحاظ پوشش جنگلی و مرتعی در جایگاه سوم کشور قرار دارد و من می پذیریم که این استان باید بالگرد داشته باشد.

احمدوند با بیان اینکه در حال حاضر در شرایط اضطراری و بحرانی ما از بالگرد استان همسایه استفاده می کنیم و بابت آن ساعتی هفت میلیون تومان هزینه می دهیم، افزود: درخواست من از مسئولان این است که با همدلی و همراهی یک پایگاه هوایی ویژه در استان داشته باشم تا بتوانیم در چنین آتش سوزیهایی در نقاط صعب العبور از آن استفاده کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه