سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تخریب سالانه 5 هزار هکتار جنگل در لرستان- زاگرس رو به خاموشی می رود

زیست بوم

تخریب سالانه 5 هزار هکتار جنگل در لرستان- زاگرس رو به خاموشی می رود

برگرفته از خبرگزاری مهر

در حالی جنگلهای زاگرس روز به روز در حال عقب نشینی هستند که به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان سالانه بین چهار تا پنج هزار هکتار از جنگلها و مراتع این استان از بین می رود.
علیرضا احمدوند در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار داشت: آتش سوزی، احداث کانال، عبور لوله های گاز و نفت، مخابرات، احداث بزرگراه و جاده و ... مهم ترین عوامل از بین رفتن جنگلها و مراتع استان لرستان است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای جلوگیری از تخریب و احیای جنگلها و مراتع استان لرستان بیان داشت: یکی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه کاشت نهال بوده است.

تعرض زمین های کشاورزی به جنگلهای لرستان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان با اشاره به کاشت بیش از یک میلیون اصله نهال در استان لرستان طی هفته منابع طبیعی در این استان عنوان کرد: با کاشت این میزان نهال در لرستان بیش از دو هزار و 500 هکتار جنگل در این استان جایگزین خواهد شد.

احمدوند تصریح کرد: همچنین برخی از درختان دانه زا و ساقه زا در استان به دلیل اینکه زیست آنها به گونه ای است که تولید مثل می کنند دیگر نیازی به کاشت نهال به جای آنها نیست.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاثیر ریزگردهای عربی بر جنگلها و مراتع استان لرستان بیان داشت: متاسفانه در سالجاری ریزگردهای عربی به بیش از 7 درصد از جنگلهای لرستان خسارت وارد کرده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان یادآور شد: ریزگردهای عربی به شهرستانهای جنوبی استان یعنی کوهدشت، پلدختر و دوره چگنی خسارت بیشتری را وارد کرده است.

احمدوند با بیان اینکه این ریزگردهای عربی موجب می شود که درختان ضعیف شده و توان مقابله با آفات را از دست بدهند، عنوان کرد: ریزگردهای عربی مانند لایه ای بر روی برگهای درختان نشسته و رطوبت درختان را می گیرند.

چرای بی رویه دام

وی با بیان اینکه ریزگردهای عربی موجب می شود که درختان ضعیف شده و زمینه حمله آفات به آنها مهیا می شود، ادامه داد: این امر باعث می شود که بیماریها و قارچهای فراوانی بر روی برگ درختان ایجاد شده و موجب از بین رفتن آنها شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل منابع طبیعی لرستان در راستای آفت زدایی درختان به هنگام ورود ریزگردهای عربی به استان یادآور شد: مرطوب سازی درختان یکی از اقدامات صورت گرفته است که دردستور کار قرار گرفته است.

احمدوند تصریح کرد: همچنین سم زدایی نیز یکی از این اقدامات است که متاسفانه استفاده از این روش نیز زندگی سایر موجودات در منطقه را به خطر می اندازد.

تخریب ناشی از فعالیت معادن

بنابر این گزارش، ناحیه رویشی زاگرس که 11 استان کشور را در خود جای داده است میزبان یکی از ارزشمندترین گونه های درختی جهان به شمار می آید. جنگلهای بلوط از منتهی الیه شمال غربی ایران (پیرانشهر واقع در آذربایجان غربی) آغاز و سپس غرب و جنوب غرب ایران (میان جنگل در جنوب شیراز) را طی می کنند.

این در حالیست که استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

قطع درختان و بوته ای شدن آنها

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

در سالهای اخیر جنگلهای زاگرس تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند از دست رفته اند. استان لرستان نیز از گزند آسیبها در امان نمانده و متاسفانه تخریبهای خرد و کلان بسیاری را تجربه کرده است.

اگر امروز جنگلهای استان لرستان و کل رویشگاه جنگلی زاگرس با تخریبها و تهدیدات بی شماری دست و پنجه نرم می کنند، حاصل یک مجموعه از عوامل مختلف است. مجموعه ای که امروز فشارهای زیادی را بر روی جنگلهای لرستان وارد ساخته است.

یکی از مشکلاتی که در سالهای اخیر بیشترین ضربه را به جنگلهای زاگرس وارد ساخته هجوم بی سابقه ریزگردهای عربی بوده است. ذرات معلقی که در پنج سال گذشته با تداوم ورود به ناحیه زاگرس، نفس کشیدن را برای درختان بلوط سخت کرده و مهلک ترین ضربه را به حیات این گونه ارزشمند وارد ساخته اند.

جنگلهای بلوط استان لرستان در قلب منطقه زاگرس قرار گرفته اند و به اعتقاد کارشناسان به خطر افتادن آنها می تواند تاثیرات بسیار پیچیده ای بر روی کل اکوسیستم ناحیه زاگرس در پی داشته باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه