سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم خط قرمز معادن همسایه با جنگل بلوط

زیست بوم

خط قرمز معادن همسایه با جنگل بلوط

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شازند فعالیت معادن در کنار ذخیره‌گاه جنگلی بلوط و آسیب زدن به منطقه را خط قرمز منابع طبیعی شهرستان عنوان کرد.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | FitforhealthShops - The Ultimate all festive nike running shop coupon code FAQ

سعید کاووسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه منطقه‌ای با ویژگی‌های خاص و دارای گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، در حال انقراض و بومی که دارای ارزش ژنتیکی است و نیازمند حفاظت، حراست و حمایت ویژه باشد را ذخیره‌گاه جنگلی محسوب می‌کنند، گفت: ذخیره‌گاه جنگلی بلوط سرسختی شازند یکی از این ذخیره‌گاه‌های ویژه در غرب کشور به شمار می‌رود.

وی مساحت این ذخیره‌گاه را 285 هکتار عنوان کرد و افزود: این منطقه به دلیل ویژگی‌های خاصی که در بطن خود دارد بسیار نادر و کمیاب است و این شرایط اکولوژیکی ویژه، حراست و حفاظت بسیاری را می‌طلبد.

کاووسی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در این ذخیره‌گاه بسیار مورد توجه است بحث تکثیر گیاهان منطقه است که البته به دلایلی به صورت کامل نمی‌توان آن را به انجام رساند.

وی با اشاره به اینکه کم‌آبی و خشکسالی اخیر نیز این منطقه را متأثر کرده است، گفت: برخی از درختان دچار آفاتی شده‌اند که اگر بخواهیم به واسطه مواد شیمیایی آفات را کنترل کنیم آسیب‌هایی به این ذخیره‌گاه تحمیل می‌شود به همین دلیل ترجیح داده شد که اقدامات شیمیایی صورت نگرفته و به صورت طبیعی آسیب‌ها و آفات کنترل و ترمیم شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شازند اضافه کرد: خشکسالی اخیر باعث ضعیف شدن برخی از درختان و غلبه کردن آفات بر آنها شده ‌که چیزی حدود 10 درصد ذخیره‌گاه آسیب دیده است و به نوعی شادابی این منطقه متأثر شده است.

وی با اشاره به اقدامات حفاظتی که برای کاهش اثرات خشکسالی در این ذخیره‌گاه در حال انجام است، گفت: در پای هر درخت فضایی هلالی و نیم‌دایره‌ای حفر شده است که با هر بارش باران و برف حجم بالایی از بارش‌ها در پای درخت‌ها ذخیره شود و نیاز آبی را تأمین می‌کند.

کاووسی با تأکید بر اینکه ذخیره‌گاه جنگلی بلوط سرسختی شازند بازمانده بلوط‌های غرب کشور است و ارزش‌های زیست‌محیطی فراوانی دارد، اظهار کرد: علاوه بر این اثرات، چوب این درختان ارزش بالایی دارد و حتی بذر آن که در غرب کشور به وفور یافت می‌شود در حوزه آرد و صنایع غذایی و دارویی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شازند یکی از خطرات و تهدیدات این منطقه را فعالیت معادن عنوان کرد و افزود: برداشت از معادن به گونه‌ای که تخریب و یا تهدید منطقه را به دنبال داشته باشد، خط قرمز ما محسوب می‌شود و به سرعت با آن برخورد خواهد شد. به همین جهت و با توجه به ارزش‌های این ذخیره‌گاه حتی با اقدامات توسعه‌ای و احداث جاده موافقت نکرده‌ایم، چون امکان آسیب برای منطقه وجود داشت و با هر گونه اقدام توسعه‌ای که شرایط این ذخیره‌گاه را به خطر بیندازد، مقابله می‌کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه