پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم شمارش معکوس تا مرگ جنگل‌های هیرکانی!

زیست بوم

شمارش معکوس تا مرگ جنگل‌های هیرکانی!

رئیس انجمن جنگلبانی ایران هشدار داد: جنگل های شمال ایران در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند و تنها 30 سال فرصت برای نجات جنگل‌های هیرکانی فرصت داریم.

هادی کیادلیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بحرانی توصیف کردن اوضاع جنگل های شمال ایران گفت: بحران به این معنا نیست که جنگل فروپاشیده اما اگر همین روند را ادامه دهیم تا 30 سال آینده وضعیت جنگل های شمال کشور مانند جنگل های رشته کوه زاگرس خواهد شد.

وی با بیان اینکه نشانه های 30 سال گذشته جنگل های زاگرس اکنون در شمال پدیدار شده است، اظهار کرد: حتی بسیاری از مردم و بومیان مناطق شمالی کشور بدون استفاده از ابزار و تجهیزات و به شکل بصری این واقعیت را اذعان می‌کنند.

رئیس انجمن جنگلبانی کشور مرگ و میر گونه های دست جمعی و برخی گونه های خاص نظیر شمشاد را هشدار دهنده دانست و تاکید کرد: مشاهدات نشان می‌دهد که از سال 1375 به بعد در سطح بسیار وسیعی، آفات و بیماری ها شروع به طغیان کرده‌اند و این بیانگر تغییر الگوها بوده که هم شدت و هم مدت آسیب‌ها بیشتر شده است.

نابودی حیات وحش با گسترش ویلاسازی و بهره‌برداری از جنگل‌ها

کیادلیری، حیات وحش را عنصر اصلی، محافظ و ترمیم کننده جنگل برشمرد و تصریح کرد: نابودی حیات وحش به نحوی که اکنون به راحتی نمی‌توان بسیاری از گونه های مختلف را در آن دید، نابودی جنگل را به دنبال خواهد داشت.

وی، دلایل نابودی حیات وحش و جنگل ها را دخالت و دستکاری در طبیعت دانست و گفت: گسترش ویلاسازی و بهره برداری از جنگل ها و مراتع در کنار یکدیگر محیط زیست را به شدت نا امن و حیات وحش و زیستگاه های آنان را نابود کرده است.

رئیس انجمن جنگلبانی کشور فرصت باقیمانده برای نجات جنگل های هیرکانی را 30 سال دانست و خاطرنشان کرد: این زمان تنها آخرین فرصت احیای محیط زیست بوده و نسل بعدی فرصت نجات اکوسیستم را نخواهد داشت.

به راحتی نمی‌توان مانع از تغییرات اقلیم شد

کیادلیری با اشاره به اینکه حفظ آب و ذخیره آن بر عهده پوشش گیاهی و جنگل ها است، خاطرنشان کرد: طبق آمار هر هکتار جنگل بین 500 تا 2000 مترمربع آب را در خود نگهداشته و جنگل ها و لاش ‌برگ‌های کف جنگل سبب ذخیره تدریجی آب میشوند.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات در ادامه افزود: لاش‌برگ ها مانند اسفنج عمل کرده و آب بارندگی را در خود نگه داشته و به تدریج رهاسازی می کنند که این از مزایای جنگل برای نفوذ آب به سفره های زیرزمینی محسوب می شود و باعث ایجاد رودخانه های دائمی است.

کیادلیری تخریب محیط زیست و توسعه ویلاسازی را سبب تغییرات اقلیم دانست و تصریح کرد: این تغییرات باعث می شود به جای اینکه باران های طولانی مدت با حجم اندک داشته باشیم، ناگهان در مدت کوتاه و با شدت فراوان بارندگی شروع شده که منجر به سیل شود.

وی با بیان اینکه به راحتی نمی توان مانع از تغییرات اقلیم شد و نمی توان به آسانی تمهیداتی را برای مقابله با آن انجام داد گفت: بر این اساس لازم است از مواهب طبیعی، جنگل ها و پوشش گیاهی حفاظت کنیم تا عواقب تغییرات اقلیم گریبانگیر کشور نشود.

قطع درختان توسکا در حاشیه رودخانه ها عامل بروز سیل

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران تجاوز به حریم و دستکاری رودخانه ها را دیگر دلیل بروز سیل برشمرد و اظهار کرد: قطع و نابودی درختان توسکا که خاستگاه آنها حاشیه رودخانه ها است سبب تغییر مسیر انهار شده، این در حالی است که در گذشته با تراکم این درختان در حاشیه رود به عنوان سدهای طبیعی شاهد تثبیت مسیر رودها بودیم.

کیادلیری دخالت و آسیب انسان به محیط زیست و تجاوز به حریم رود را سبب بروز خسارت سیل معرفی و بیان کرد: ما به حریم رود تجاوز کردیم و رودخانه حریم خود را بازپس گرفت و اکنون مقصر اصلی انسان است.

هجوم مهاجران به شمال کشور سبب تشدید آسیب

وی حضور و مهاجرت افراد غیربومی به استان مازندران را سبب تشدید خسارت به محیط زیست دانست و یادآور شد: به دلیل اینکه فلات مرکزی ایران دستخوش کم آبی شده و این خشکسالی با شدت بیشتر ادامه خواهد داشت، بسیاری از مردم با هجوم به شمال کشور سبب افزایش جمعیت در واحد سطح شدند.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات به کمبود سطح نسبت به جمعیت مازندران اشاره و یادآور شد: هجوم مهاجران به شمال علاوه بر تخریب منابع طبیعی و محیط زیست به تدریج با افزایش شهرک ها باعث از بین رفتن فرهنگ غنی، آداب و آئین های روستاهای شما کشور خواهد شد.

کیادلیری، بزرگترین بحران پیش رو در استان های شمالی کشور را ناشی از هجوم بی رویه مهاجران به شمال کشور دانست و خاطرنشان کرد: با این افزایش جمعیت در واحد سطح قطعا اولین آسیب ها متوجه جنگل ها و عرصه های طبیعی خواهد بود.

انتقاد از اوضاع نامناسب گردشگری در شمال کشور​

وی با انتقاد از اوضاع نامناسب گردشگری در شمال کشور گفت: مسافرانی که به اسم گردشگر وارد شمال کشور می شوند، آورده‌ای غیر از آسیب به منابع طبیعی و محیط زیست و نیز انباشت زباله به همراه ندارند، چرا که به قوانین گردشگری آشنا نبوده و این گردشگری بی‌قاعده عایدی غیر از تخریب برای شمال ندارد.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به نبود امکانات و زیرساخت های لازم و عدم برنامه ریزی دولت برای گردشگران در شمال کشور گفت: ورود مسافران نه تنها به لحاظ اقتصاد، مردم بومی را توانمند نکرده بلکه فشار مضاعفی بر روی آنان و اقتصاد منطقه وارد می کند.

جنگل های شمال رو به قهقرا می رود

کیادلیری در پاسخ به این سوال که چندی پیش شما میزان تخریب جنگل های شمال را 42 درصد اعلام کردید و آیا اکنون این میزان بیشتر شده یا خیر گفت: پارامترهایی که برای محاسبه استفاده شد، کامل نبوده و اگر اکنون بخواهیم با فاکتورهای اندازه گیری مدرن، کامل و دقیق این میزان را سنجش کنیم باید گفت تمامی جنگل های شمال ایران رو به قهقرا رفته است.

رئیس انجمن جنگلبانی کشور با بیان اینکه برخی افراد بومی املاک و مستثنیات عرصه های جنگلی خود را به افراد خوش نشین فروخته‌اند، گفت: دولت باید برای جلوگیری از تخریب و فروش عرصه های طبیعی قانون منع تغییر کاربری را اعمال کند همانگونه که برای اراضی کشاورزی این قانون اجرا می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه