سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم به جای آمار جنگل‌زدایی، آمار جنگل‌کاری را ارائه کنید

زیست بوم

به جای آمار جنگل‌زدایی، آمار جنگل‌کاری را ارائه کنید

برگرفته از مجله خواندنی شماره 66، سال نهم، شماره 66، اردیبهشت و خرداد 1390، رویه 34

عبدالله مرادعلی بیگی

 

مدیر کل دفتر امور بهره‌برداری جنگل و مرتع‌ سازمان جنگل‌ها، مرتع‌ها و آب‌خیزداری کشور، به خبرگزاری ایرنا گفت:‌ سال 88 معادل 21 هزار و 372 مترمکعب چوب الواری از جنگل‌های شمال برداشت شد و برداشت پارسال نیز 27 هزار مترمکعب برآورد می‌شود.

وی افزود: بیشترین برداشت چوب الواری در سال 88 در غرب مازندران به مقدار 10 هزار و 64 مترمکعب بود که 94 درصد آن را بخش خصوصی برداشت کرد.

وی ادامه داد:‌  کم‌ترین برداشت چوب الواری نیز در استان گلستان به مقدار 2954 مترمکعب انجام شد که سهم بخش خصوصی 79 درصد بود.

به گفته او در سال 88 معادل 856 هزار مترمکعب چوب از جنگل‌های شمال برداشت شد و این رقم امسال نیز همین مقدار خواهد بود.

موسوی میرکلایی بر لزوم افزایش نظارت این مجموعه بر فعالیت‌های بخش خصوصی در طرح‌های جنگلداری تاکید کرد.

اصل مساله، در همین‌جاست، یعنی نظارت و نه‌تنها بر عمل‌کرد بخش خصوصی، بلکه بر عمل‌کرد بخش دولتی نیز در این زمینه، بسیار ضروری است. زیرا «جنگل‌زدایی» بسیار چشم‌گیر است؛ اما آماری درست درباره‌ی «جنگل‌کاری»، وجود ندارد. گرچه درباره‌ی جنگل‌زدایی نیز، آمارهای یاد شده از سوی مدیرکل دفتر امور بهره‌برداری جنگل، شاید همه‌ی عمل‌کرد بخش خصوصی و به‌ویژه قاچاق چوب را دربر نمی‌گیرد که هرگاه به رقم‌های اعلام شده افزوده گردد، آمار جنگل‌زدایی، بسیار بالاتر خواهد بود.

مهم در امر مدیریت جنگل، در کنار بهره‌برداری درست، کاشت نهال و راستای نگاه‌داری جنگل است. وگرنه بهره‌برداری، آن هم بدون نظارت کامل، کار ساده‌ای است؛ اما نگاه‌داری جنگل به روش درست که از پهنه‌ی آن‌ها کاسته نگردد، کاری است اساسی که در این سال‌ةا، زیاد مورد توجه نبوده است. دلیل ما هم بر این مساله، آمار پهنه‌ی جنگل‌های کشور در چهار دهه‌ی گذشته تا امروز است که متاسفانه بسیار دردآور و نگران‌کننده است.

امیدواریم که با خواندن این مطلب، آقای مدیرکل، آمار مربوط به کاشت جنگل (البته آمار واقعی) را به آگاهی مردم برسانند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه