سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف بقایای اسکلت دوران شوشان متاخر در رامهرمز

یادمان

کشف بقایای اسکلت دوران شوشان متاخر در رامهرمز

در دومین فصل کاوش محوطه‌های «تل برمی» و «سرتلی» رامهرمز، بقایای اسکلت دوران شوشان متأخر کشف شد.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | GUCCI for Women , FaoswalimShops

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پرویز پورفرخی، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان بیان کرد: دومین فصل کاوش محوطه‌های «تل برمی» و «سرتلی» رامهرمز از مهر ماه امسال با مجوز پژوهشکده‌ی باستان شناسی آغاز و بقایایی از اسکلت در آن‌ها پیدا شد.

در این زمینه لیلی نیاکان، سرپرست هیات کاوش گفت: با توجه به آثار سطحی به‌دست آمده از گمانه‌هایی که در سال گذشته در روند تعیین عرصه و حریم برای این محوطه‌ها انجام شده بود، فصل دوم کاوش باستان‌شناسی در این محوطه‌های باستانی دنبال شد که فرآیند فوق توانست بخشی از مهم‌ترین اهداف این کاوش را با روشن کردن توالی دوره‌های فرهنگی آن محقق کند.

وی توضیح داد: در کاوش‌های اخیر آثاری از معماری خشتی منسجم، سفالینه‌ها و دیگر آثار شاخص از دوران عیلامی و پیش از تاریخ را بدست آوردیم که گواهی بر استقرارهای مهم کهن در این حوزه‌ی فرهنگی است که هنوز ناشناخته هستند.

نیاکان در ادامه خاطرنشان کرد: از جمله آثار شاخص به دست آمده از این محوطه‌ها می‌توان به بقایای اسکلت آسیب دیده‌ای که با محلول گل اخرا پوشش داده شده و فرسایش فراوانی هم در طول هزاره‌ها به آن وارد شده است، اشاره کرد.

سرپرست هیات کاوش اضافه کرد: به نظر می‌رسد این نوع تدفین نشانگر نوعی باور و اعتقاد دینی متوفی پس از مرگ بوده است و از سوی دیگر

می‌توان آن را نمادی از سنن و آداب اجتماعی دانست که متوفی جزئی از آن جامعه است. قطعات سفال‌های به دست آمده در این تدفین به‌ صورت یک شاخص فرهنگی، بُعد زمانی آن را به دوران شوشان متأخر می‌رساند.


وی در پایان گفت: اگر مطالعات در محوطه‌های آغاز تاریخی و پیش از تاریخی پیگیری شود، تحولات فرهنگی در دوره‌های اشاره شده را می‌توان در این حوزه‌ی فرهنگی اضافه کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه