سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم 80 درصد جمعیت میش مرغ در آذربایجان غربی زندگی می کند - تخریب زیستگاه تنها عامل تهدید

زیست بوم

80 درصد جمعیت میش مرغ در آذربایجان غربی زندگی می کند - تخریب زیستگاه تنها عامل تهدید

خبرگزاری مهر: میش مرغ جزو پرندگان نادر و آسیب‌ پذیر بوده که از نظر جهانی، جمعیت آن رو به کاهش است و در حال حاضر در فهرست سرخ اتحادیه بین‌الملی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی قرار گرفته، شهرستان بوکان آخرین پناهگاه این گونه با ارزش در کشور است.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike air zoom strong black rose gold

به گزارش خبرنگار مهر، میش مرغ یکی از بزرگترین پرندگان ایران است که با طول بدن یک متر و وزن بیش از 15 کیلوگرم از نظر شکل و جثه شباهت زیادی به بوقلمون دارد دردشت سوتاو روستای حمامیان بوکان که از طرف اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی به عنوان پناهگاه میش مرغ و منطقه شکار ممنوع اعلام شده زندگی می کند.

در دهه های گذشته غرب و شمالغرب ایران از جمله استانهای آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه و همدان زیستگاه این پرنده با ارزش بوده است اما شکار بی‌رویه، تخریب زیستگاه، تبدیل زمین‌های دیمی به آبی (مکانیزه شدن کشاورزی) باعث کاهش بی‌رویه نسل این گونه در دهه‌های اخیر شده است.

از عمده‌ ترین زیستگاه‌های میش مرغ در ایران می‌توان به دشت‌های اطراف بوکان (دشت سوتاو حمامیان، دشت اینگیجه و آلبلاغ، دشت قازلیان و دشت سه‌کانیان) اشاره کرد که بیشترین جمعیت تولید مثل‌ کننده و زمستان گذران میش ‌مرغ در ایران را در خود جای داده‌اند.

هم اکنون بیش از 80 درصد از جمعیت این گونه نادر در آذربایجان غربی و در شهرستان بوکان تحت شرایط ایده ال زندگی می کند.

 

مشاهده 35 قطعه میش مرغ در بوکان

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با رد حرف و حدیث هایی مبنی بر عدم مشاهده این پرنده نادر در استان طی ماه های اخیر گفت: هم اکنون 35 قطعه میش مرغ طی ماه های گذشته در دشت سوتاو بوکان یکی از مهمترین زیستگاه این پرنده مشاهده شده است.

حمید رعنا قد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این اداره کل آمادگی کامل برای بازدید و مشاهده خبرنگاران و از این پرنده نادر در دشت سوتاو را دارد عنوان کرد: هم اکنون میش مرغ در هشت هزار و 700 هکتار از محدوده حفاظت شده دشت سوتاو تحت حفاظت قرار دارد و اگر این پرنده در استان منقرض یا مشاهده نشده باشد چه لزومی به این سرمایه گذاری است؟

وی با اشاره به راه‌ اندازی مرکز تحقیقات میش مرغ کشور در بوکان گفت: اين مركز در زميني به مساحت دو هكتار در بوکان با هدف حفاظت، احیاء و تکثیر مصنوعی از این گونه نادر و در حال انقرض احداث شده است.

رعناقد ایجاد این مركز مطالعاتی را اقدامی اساسی برای نجات این پرنده عنوان کرد و افزود: در این ایستگاه علاوه بر انجام مطالعات زیستی میش‌مرغ، دانشجویان محیط زیست و منابع طبیعی در ارتباط با چگونگی حفاظت از گونه‌های كمیاب و در حال انقراض حیات وحش آموزش می‌بینند.

وی تجهیز و سازماندهی گارد اجرایی حفاظت محیط زیست بوکان، تلاش برای همکاری بیشتر کشاورزان، روستاییان و نهادهای مدنی و مردمی در حفاظت و مراقبت از گونه مربوطه، تلاش برای همکاری با سازمان ها و نهادهای ملی و بین المللی در جهت استفاده از تجارب سایر کشورها برای جلو گیری از انقراض حتمی آن در ایران را از دیگر اقدامات حفاظت محیط زیست در صیانت و حفاظت از میش مرغ برشمرد.

جمعیت میش مرغ بین 45 تا 55 قطعه در استان متغییر است

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه میش مرغ به عنوان یک پرنده بومی در استان ساکن است افزود: در حالت عادی این پرنده باید در فصلی از سال مهاجرت می کرد اما امروز میش مرغ در فصل پاییز و زمستان نیز در این استان مشاهده شده و به عنوان یک پرنده نادربه صورت بومی در آذربایجان غربی ساکن است.

رعنا قد با اشاره به افزایش جمعیت میش مرغ در آذربایجان غربی اظهارداشت: در حالی که در برخی از دشت های کشور که این پرنده مشاهده شده بود ولی امروز دیگر اثری از آن نیست اما در آذربایجان غربی به دلیل تلاش های این اداره در جهت حفاظت از این پرنده نادر شاهد افزایش تخمگذاری و جمعیت این پرنده هستیم.

وی با بیان اینکه جمعیت میش مرغ بین 45 تا 55 قطعه در استان متغییر است اضافه کرد: این پرنده همچنان در معرض تهدید قرار دارد و نیازمند حفاظت و مراقبت است.

رعنا قد تخریب زیستگاه های میش مرغ را تنها عامل تهدید این پرنده نادر عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل توسعه شهری زیستگاه های این پرنده نادر به خصوص در دشت اینگیجه در معرض تخریب قرار دارد که تخریب زیستگاه موجب تهدید اساسی برای این پرنده نادر به شمار می رود و باید مسئولان به این موضوع توجه داشته باشند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: اگر تهدید تخریب زیستگاه این پرنده نادر برداشته شود در امنیت و آرامش کامل این پرنده نادر در زیستگاه اصلی خود در دشت سوتاو در حال زندگی است.

 

بوکان مهمترین زادگاه میش مرغ پرنده نادر در معرض تهدید

رعنا قد یادآور شد: فراهم کردن شرایط محیطی و زیستی لازم از جمله امنیت مورد نیاز برای زیست این پرنده موجب شده تا این شهرستان هم اکنون به مهمترین محل زیست میش مرغ در کشور مبدل شود.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص نحوه و شرایط زیستگاه این پرنده نادر اظهارداشت: میش مرغ بیشتر در دشت‌های باز، استپ‌های مرتعی، کشت زارها، مزارع دیمی و بدون درخت به ‌سر برده و در روی زمین آشیانه می‌سازد.

وی عنوان کرد: یکی از خصوصیات بارز این پرنده نشستن برروی زمین است که این ویژگی یکی از مشخصه‌های زندگی در زمین‌های وسیع و بدون درخت است که به پرنده این امکان را می‌دهد که از دور خطر را تشخیص داده و عکس‌العمل مناسب نشان دهد. علاوه بر دشت‌های باز و زمین‌های مسطح، میش مرغ را گاهی می‌توان برروی تپه‌های ماهوری اطراف زیستگاه مشاهده کرد.

رعنا قد یاد آور شد: میش مرغ پرنده‌ای تقریبا همه چیز خوار است که بیشتر از گیاهان (ساقه گیاهان،دانه غلات،جوانه‌های مرتعی،یونجه و ...)،حشرات، مارمولک‌ها، ملخ‌ها و سنجاقک‌ها تغذیه می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین ساعات تغذیه در اوایل و اواخر روز (صبح و غروب) است و بقیه روز را به استراحت و پاییدن منطقه می ‌پردازد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه