سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم خشکسالی امان زیستمندان بهرام گور را برید

زیست بوم

خشکسالی امان زیستمندان بهرام گور را برید

 

برگرفته از خبرگزاری مهر

خبرگزاری مهر: گورخری که برای یافتن علوفه از منطقه بهرام گور خارج شده بود پس از بازگشت به خانه با برخورد با فنسهای منطقه تلف شد تا همچنان خشکسالی و کمبود منابع غذایی مشکل عمده زیستمندان نه تنها بهرام گور بلکه سایر گونه های فارس باشد.
به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، این گورخر چندی پیش همراه چندین راس گورخر دیگر از قسمتی از بهرام گور که فنس کشی نشده بود عبور کرده و به اراضی کشاورزی اطراف رفته بود تا برای خود علوفه مناسبی بیابد اما پس از بازگشت به خانه با سرعت زیاد به فنس کشیهای منطقه برخورد کرد و در اثر شکستگی گردن تلف شد.

در این رابطه رئیس محیط زیست شهرستان نی ریز گفت: علوفه مورد نیاز گونه های مختلف بهرام گور خریداری شده و در منطقه توزیع می شود اما گورخر به تغذیه علوفه تازه عادت دارد.

حسن ابراهیمی ادامه داد: پدیده خشکسالی باعث شده که حیات وحش در این منطقه با کمبود علوفه مواجه باشند.

وی تصریح کرد: برخی از گونه های حیات وحش این منطقه قادر هستند خودشان را با شرایط وفق بدهند اما به رغم اینکه علوفه خریداری شده و در بهرام گور نیز توزیع می شود اما گورخرها برای تامین علوفه تازه به اراضی کشاورزی و باغات اطراف منطقه می روند.

رئیس محیط زیست شهرستان نی ریز همچنین بیان کرد: گورخر تلف شده برای تاکسیدرمی به شیراز منتقل شد.

 

عکس تزئینی است

حدود چهار ماه پیش نیز یک راس گورخر که برای یافتن علوفه از بهرام گور خارج شده بود با یک کامیون برخورد کرد و از بین رفت.

به گزارش مهر، آنچه برای مقابله با پدیده خشکسالی باید انجام شود نظیر توزیع علوفه، ایجاد آبشخور و... توسط محیط زیست به خوبی در حال انجام است اما شدت خشکسالی به حدی است که برخی گونه هایی نظیر گورخر که باید از علوفه تازه استفاده کنند را با مشکل ایجاد کرده است.

البته با اختصاص اعتبارات استانی می توان تا حدودی مشکلات زیستی منطقه را حل کرد که بر اساس آن با هدایت آب از چشمه های بالایی بهرام گور به منطقه، هم شرایط تامین آب گونه ها تامین می شود و هم زمینه ایجاد علوفه های تازه و منابع غذایی متنوع نیز فراهم خواهد شد.

البته این دسته از اقدامات با اعتبارات سازمانی محقق نخواهد شد از این رو باید اعتبارات استانی را به این بخش تزریق کرد تا حیات وحش منطقه بیش از پیش در خطر قرار نگیرند.

خشکسالیهای اخیر استان فارس نه تنها زیستمندان بهرام گور بلکه امان سایر زیستمندان حفاظت شده استان را بریده و این شرایط به گونه ای رقم خورده که هر روز این گونه ها با مشکلات مختلفی باید دسته و پنجه نرم کنند که البته تدابیر مناسبی برای مقابله با خشکسالی و کنترل جمعیت گونه ها از سوی محیط زیست در دست انجام است که ازآنجمله می توان به توزیع دستی علوفه و ایجاد آبشخورهای متعدد اشاره کرد اما شدت خشکسالی و آسیبهایی که مناطق حفاظت شده از این پدیده طبیعی دیده اند شرایط را برای زیست گونه های مختلف سخت کرده است.

منطقه حفاظت شده بهرام گور در شرق استان فارس و شمال شرقی شهرستان نی ریز قرار دارد و وسعت این منطقه 40 هزار و 800 هکتار و ارتفاع بلندترین نقطه آن دو هزار و 787 متر بوده و دارای آب و هوای گرم و خشک و بارندگی حدود 200 میلی متر است.

این محدوده از سال 1351 با عنوان منطقه حفاظت شده "بهرام گور" تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست فارس قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده بهرام گور تنها منطقه در کشور است که جمعیت قابل ملاحظه و پویایی از گورخر ایرانی را در خود جای داده است.

حضور دیگر گونه های ارزشمند نظیر جبیر، گربه کاراکال، زاغ بور، هوبره و... ارزش اکولوژیکی این زیستگاه پهناور را دو چندان می کند و تماشای حیات وحش به خصوص گونه های در معرض تهدیدی نظیر گورخر ایرانی، هوبره و زاغ بور در این منطقه به سادگی امکان پذیر است
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه