سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم صید پرندگان نادر برای قوش بازی خارجی ها

زیست بوم

صید پرندگان نادر برای قوش بازی خارجی ها

شکار و صید پرندگان نادر و در خطر انقراض برای قوش بازی و سرگرمی عربهای کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس، تهدیدی برای نسل این گونه های منحصر بفرد بشمار می شود.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | 02 Release Date - nike air force 1 special fields free shipping line - PUMA MB.01 LaMelo Ball 377237 - SBD

به گزارش خبرنگار مهر از بندر ترکمن، شکار پرندگان نادر و فروش آن برای قوش بازی به خوش نشینان عرب کشورهای دیگر هر از چندگاهی شکارچیان و افراد سودجو را نیز از استانهای جنوبی به دشتهای گلستان می کشاند.
 
شکار ناجوانمردانه پرندگان نادر و در معرض انقراض برای خروج آنان از زیستگاهشان و تجارت به کشورهای عربی سبب کوچ و سفر برخی سودجویان به مناطق زیستگاهی گلستان شده است.
 
بالابان، بحری، لاچین و شاهین از جمله گونه های کمیاب و در معرض حمایت، همزمان با فصل گرما بیشتر مورد توجه سودجویان و شکارچیان متخلف قرار گرفته است و تعدادی از آنها را از فرسنگها راه به گلستان کشانده است.
 
سفر سودجویان به دشتهای گلستان
 
این سودجویان با تطمیع برخی اهالی بومی و پرداخت مبالغ ناچیزی اقدام به صید و خرید پرندگان شکاری و نادر و خروج آن از مرزهای کشور می کنند.
 
کشف سه بهله پرنده نادر شاهین از یک باند در هفته گذشته در گلستان هر چند آخرین خبر از این دست نیست بلکه، داستان تکراری شکار غیرمجاز پرندگان نادر برای تجارت را بازگو می کند.
 
رئیس اداره محیط زیست بندرترکمن و گمیشان در این زمینه می گوید: مامورین یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست ترکمن در منطقه دشتی شهرستان دیشب پس از گشت و کنترل نامحسوس موفق به دستگیری یک نفر صیاد غیرمجاز پرندگان شکاری به نام "رمضان.ر" اهل و ساکن استان بوشهر شدند.
 
مرتضوی اظهار داشت: از این متخلف تعداد سه بهله پرنده کمیاب و در معرض خطر انقراض شاهین، آلات و ادوات صید پرندگان شکاری و یک دستگاه خودرو پژو 405 کشف و ضبط شد.
 
وی گفت: پرونده به همراه موارد ضبط شده و صورتجلسه تنظيمي تحويل مقامات قضايي شهرستان ترکمن شد و ماموران محیط زیست با کشف این باند، مانع از خروج پرنده در معرض حمایت شاهین از زادگاهش شدند.
 
شکار باندی پرندگان نادر
 
وی اظهار داشت: متخلفان این پرنده های نادر معمولا از استانهای حاشیه جنوبی کشور هستند که در قالب باندهای منظمی عمل می کنند در این فصل به گلستان و شمال می آیند و با تطمیع و اغفال افراد بومی منطقه اقدام به صید و قاچاق کنند و پرندگان نادر را به سمت کشورهای خلیج فارس برده و به فروش رسانند.
 
وی درپاسخ به اینکه مبلغ خرید و فروش پرندگان نادر چقدر است، گفت: مبالغی را سودجویان برای خرید پرندگان نادر می دهند بسیار ناچیز و بین یک تا دو میلیون تومان است ولی این پرندگان را در استانهای جنوبی و از طریق واسطه ها بین 30 تا 40 میلیون تومان بفروش می رسانند.
 
وی یادآور شد: همچنین در سالهای گذشته مواردی از فروش 70 تا 80 میلیون تومانی هر بهله پرنده نادر نیز در مناطق جنوبی کشور شنیده شده است.
 
مرتضوی، درباره جریمه شکار پرندگان نادر نیز گفت: جریمه هر یک از گونه ها نادر مانند پرندگان شاهین، لاچین و ... متفاوت بوده و حدود 20 میلیون تومان به ازای هر بهله است.
 
رئیس محیط زیست بندرترکمن از به کاربردن شیوه های ناجوانمردانه برای شکار و انتقال پرندگان نادر توسط سودجویان خبر داد و گفت: سودجویان برای اینکه پرنده نادر در حین انتقال از محل شکار تا فروش حالت آرامی داشته باشد چشمهای پرنده را می بندند و یا اینکه پلکهایش را از دو طرف با نخ می دوزند.
 
دشتهای گلستان مورد توجه قاچاقچیان بازهای شکاری
 
دشتهای شمال شهرستانهای بندر ترکمن ، مراوه تپه ، کلاله ، گنبد و آق قلا به دلیل وجود تپه ماهورهایی که برای لانه گزینی و تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان شکاری مناسب هستند و  مناطق دشتی استان نظیر نواحی کرند، هوتن، آی تمر، صوفیکم، گمیشان، دشت سرباز گمنام، نفتیجه، سقرتپه، نواحی دیوار تاریخی گرگان و غیره مورد توجه صیادان و قاچاقچیان بازهای شکاری است.
 
با شروع مهاجرت پرندگان شکاری به منطقه در طول فصول تابستان و پاییز افراد سودجو و فرصت طلب از استانهای جنوبی کشور برای صید، خرید، انتقال و فروش پرندگان شکاری نظیر بالابان (چرخ)، شاهین، بحری و... به استان عزیمت کرده و با تطمیع، اغفال واستخدام افرادبومی منطقه به اهداف خود دست می یابند.
 
این درحالیست که امروزه نقش پرندگان شکاری از نظر اکولوژیک در طبیعت بسیار مهم بوده و در راس هرم غذایی قرار دارند. این پرندگان کنترل کننده بسیاری از  جوندگان و خزندگان نظیر موشها و مارها هستند، لذا حفظ بقای بوم سازگانهای طبیعی بسیار مدیون پرندگان شکاری است و چنانچه اقدام به صید و زنده گیری پرنده شود با توجه به حساسیت این گونه پرندگان از چرخه طبیعی طبیعت خارج می شوند.
 
روشهای ناجوانمردانه شکار
 
محمد ممشلی مدیرکل محیط زیست گلستان نیز می گوید: در حال حاضر  متخلفان روشهای مختلفی را برای صید پرندگان شکاری در منطقه بکار می گیرند از جمله این  روشها،  ایجاد واحداث کوخت است.
 
وی گفت: در این روش با استتار کامل در منطقه دشتی کوخت ( کوخه ) در عمق زمین تعبیه و سه رشته تورپهن می شود و با طعمه قراردادن پرندگانی نظیر کبوتر، قمری، دلیجه، قرقی و... اقدام به جلب پرندگان شکاری نظیر بالابان و بحری کرده و درنهایت پرنده گرفتار در تور را صید می کنند.
 
وی عنوان کرد: در این میان، پرندگان شکاری دیگری نظیر عقابها و سارگپه ها نیز جذب دام شده و در آن قرار می گیرند، اما به واسطه کمتر ارزش داشتن این پرندگان برای صیادان و قاچاقچیان اقدام به امحاء پرندگان موصوف می کنند.
 
مدیرکل محیط زیست گلستان، صید به روش سیار را از دیگر روشها برشمرد و گفت: در این روش صیاد با یک موتورسیکلت سریع (عموما چوپاو ایژ) و یک عدد پرنده به عنوان تله مانند کبوتر یا قمری وبا شبجه ( وسیله ایی است که با سیم نازک به اندازه یک نعلبکی که اطراف آن را با نخ پنبه ایی بافته و به وسیله یک نخ نامرئی به پرنده اتصال می دهند ) که صیاد این پرنده را رها کرده و پرنده شکاری به محض دیدن پرنده طعمه به آن حمله ور شده و با فرو کردن پنجه هایش در بدنه طعمه آن را شکار می کند.
 
ممشلی افزود: در این موقع پنجه های تیز پرنده شکاری در حلقه های نخی نامرئی قرار گرفته و در واقع پرنده به دام می افتد و صیاد با پائین کشیدن پرنده شکاری اقدام به زنده گیری آن می کند.
 
وی از دامگذاری به عنوان دیگر روش برای صید پرندگان شکاری نام برد و گفت: در این روش صیاد ابتدا لانه و محل استراحت پرنده شکاری را که عمدتا در مناطق مرتفع است شناسایی می کند و  با استفاده از فضولات و سایر علائم سپس اقدام به تله گذاری با یک یا چند عدد شبچه در اطراف لانه پرنده می کند.
 
وی یادآورشد: دام به صورت کامل استتارشده و همچنین توسط وزنه های سنگین در جای خود محکم می شود پرنده شکاری به محض وارد شدن به محل استراحت یا لانه خود در دام گیر می کند و چنانچه اقدام به پرواز کند وزنه ها مانع از حرکت پرنده می شود  و صیاد به راحتی می تواند آن را زنده گیری کند.
 
مشملی، زنده گیری جوجه های پرندگان شکاری را از دیگر روشها برشمرد و اظهار داشت: معمولا در اردیبهشت و خرداد ماه پرندگان شکاری اقدام به لانه گزینی، تخم گذاری و جوجه آوری می کند و صیادان بومی معمولا محل لانه و جوجه آوری این پرندگان را شناسایی کرده و به محض جوجه آوری پرندگان شکاری نسبت به جمع آوری جوجه ها اقدام می کند.
 
وی افزود: پس از نگهداری چهار الی پنج ماه جوجه ها آنها را در اوایل پائیز به دلالان و قاچاقچیان بازهای شکاری می فروشند .
 
به گزارش مهر، بر اساس کنوانسیون بین المللی حفاظت از پرندگان شکاری که ایران نیز جزء این کنوانسیون است، کشور ما  به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان شکاری ، متعهد شده که از صید و قاچاق پرندگان جلوگیری کرده و در حفاظت آنها بکوشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه