سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم آهوی جبیر ایرانی رو به انقراض - کوتاهی مسئولان محیط زیست کرمان

زیست بوم

آهوی جبیر ایرانی رو به انقراض - کوتاهی مسئولان محیط زیست کرمان

کوتاهی اداره کل محیط زیست استان کرمان در راه‌اندازی اداره محیط زیست ریگان مساوی با تلف شدن گونه‌های نادر حیوانی از جمله آهوی جیبر در این شهرستان است.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | adidas jeans trace royal red color code , MnjeShops , Tommy hilfiger iconic tommy backpack pvc

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، این شهرستان به دلیل تنوع آب و هوایی که دارد، یکی از شهرستان‌های استان کرمان است که زیستگاه‌های متعدد جانوری دارد، این زیستگاه‌ها در سطح شهرستان ریگان و در حاشیه دشت‌ها و مناطق کوهستانی وجود دارند.

در گذشته بهترین جبیرهای جنوب‌شرق کشور در شهرستان ریگان زیست می‌کردند به طوری که این جبیرها در حاشیه‌ روستاهای ریگان مشاهده می‌شدند، اما به دلیل کوتاهی محیط زیست در راه‌اندازی این اداره در ریگان و حمایت نشدن این زیستگاه‌ها و همچنین خشکسالی نسل منحصر به‌فرد جبیر ایرانی در این شهرستان رو به نابودی است.

افراد سودجو با شکار این حیوان نادر و دیگر حیوانات آنها را به دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها و حتی خارج از کشور قاچاق می‌کردند.

زیبایی این حیوان نجیب در دل طبیعت شهرستان ریگان جلوه‌ای خاص به این منطقه می‌بخشد و نابودی آن مشکلات عدیده‌ای را برای محیط زیست به وجود می‌آورد.


سوسمار دم‌تیغی ایرانی از حیوانات نادر

یکی دیگر از حیوانات نادری که در این شهرستان زیست می‌کند، سوسمار دم‌تیغی ایرانی است که این سوسمار فقط در شهرستان ریگان و قسمت‌های از بم مشاهده شده است.

این حیوان در ریگان در حاشیه مناطق کوهستانی سیف‌الدینی زیست می‌کند که در چند سال گذشته یکی از این گونه‌های نادر که توسط یکی از افراد برای شناسایی به محیط زیست استان کرمان فرستاده شده بود در این منطقه مجدداً رهاسازی شد.

این حیوان در صورت حفاظت نشدن توسط افراد سودجو شکار و نسل این حیوان کمیاب منقرض می‌شود.

اگر به زیستگاه‌های شهرستان ریگان گذری داشته باشیم به دیگر حیوانات نیز برخورد می‌کنیم که زیبایی این حیوانات زیستگاه‌های ریگان را دوچندان زیباتر می‌کند.

گربه نادر کارکال که چند ماه گذشته در این شهرستان به دلیل حمایت نشدن محیط زیست در تله گرفتار و زخمی شده و اینگونه نادر به دلیل بی‌توجهی محیط زیست تلف شد.

راه‌اندازی اداره محیط زیست در این شهرستان یکی از ضروریات است که در صورت عدم راه‌اندازی آن زیستگاه‌های جانوری این شهرستان نابود می‌شود.


کوتاهی مسئولان محیط زیست استان مساوی با نابودی حیوانات نادر

محمدصادق دادالله‌پور معاون فرماندار ریگان اظهار داشت: شهرستان ریگان دارای زیستگاه‌های متعددی است که در آنها انواع جانوران نادر و کمیاب زیست می‌کنند، گونه‌های پرندگان کبک، تیهو و جانوران جبیر، سوسمار دم‌تیغی ایرانی، مشاهده پلنگ در قسمت‌هایی از شهرستان و گربه نادر کاراکال و دیگر وحوش که نیاز به حفاظت ویژه دارند.

وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته یکی از گونه‌های نادر سوسمار دم‌تیغی ایرانی در دشت‌های ریگان مشاهده شد، افزود: این سوسمار در بخش شرقی فلات مرکزی ایران، جنوب غربی پاکستان و جنوب افغانستان در زیستگاه‌های بیابانی، نیمه‌بیابانی و خشک دشت‌های ریگزار و سنگ‌لاخی با پوشش گیاهی بوته‌ای به طور پراکنده زندگی می‌کند که این گونه نادر در دشت ریگان در سیف‌الدینی رهاسازی شد و نیاز به حمایت دارد.

دادالله‌پور بیان داشت: سوسمار دم‌تیغی در روزهای گرم و آفتابی فعالیت می‌کند و در سال هفت تا 10 تخم می‌گذارد و در صورت حمایت نشدن از این حیوان نادر نسل این حیوان منقرض می‌شود.

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار ریگان گفت: برای راه‌اندازی اداره محیط زیست ساختمان و تجهیزاتی در اختیار اداره کل محیط زیست قرار داده شده تا این اداره در ریگان راه‌اندازی شود، اما در این زمینه کوتاهی شده و این کوتاهی آنها مساوی با تلف شدن گونه‌های نادر حیوانی در این شهرستان است.

دادالله‌پور خواستار تسریع در راه‌اندازی اداره محیط زیست شهرستان ریگان شد و افزود: از حیات وحش منطقه می‌توان به روباه شنی، گربه شنی، هوبره، زاغ بور، انواع آگاما و گکو، شاهین، جرد، پامسواکی، دوپا، مرغ حق، سارگپه بیابانی و ... اشاره کرد.

.................................

گزارش از موسی ملائیان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه