سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم لاشه نهنگ 40 تنی در کنارک کشف شد - شناورها قاتل پستانداران عظیم الجثه

زیست بوم

لاشه نهنگ 40 تنی در کنارک کشف شد - شناورها قاتل پستانداران عظیم الجثه

مدیر کل سازمان محیط زیست سیستان و بلوچستان از کشف لاشه یک نهنگ 40 تنی به طول 18 متر در سواحل دریای عمان خبر داد.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Air Jordan Sneakers

به گزارش خبرنگار مهر، خسرو افسری صبح شنبه با بیان اینکه یک لاشه نهنگ 40 تنی در سواحل بریس از توابع شهرستان کنارک توسط محیط بانان این سازمان کشف شده است به خبرنگاران گفت: لاشه این نهنگ بیش از 40 تن وزن و 18متر طول داردکه قبل از رسیدن به ساحل خوراک دیگر ماهیان دریا قرار گرفته و تجزیه شده است.

وی با بیان اینکه علت و زمان مرگ این پستاندار دریایی هنوز به طور دقیق مشخص نیست ادامه داد: در حال حاضر نمونه گیری و آزمایش های لازم برای تکمیل اطلاعات در رابطه با چگونگی مرگ این پستاندار توسط کارشناسان محیط زیست استان درحال انجام است.

وی اظهار داشت: این پستاندار از گونه"اسپرم وال ها" بوده  و جزو بزرگ ترین نهنگ های دندان دار است.

افسری بیان داشت: این حیوان از گونه های حفاظت شده پستانداران دریایی است که هر ساله به دلیل عبور و مرور زیاد شناورها و کشتی ها در آبراه بین المللی دریای عمان دچار مرگ و میر می شوند.

وی ادامه داد: دریای عمان دارای اکولوژی پیچیده و غنی است و رفت و آمد زیاد شناورها به تهدید جدی برای حیات پستانداران دریایی از جمله نهنگ ها ، گاوهای دریایی و دلفین ها تبدیل شده است.

وی بیان داشت: به دلیل  اینکه مسیر حرکت امواج در این منطقه از شرق به غرب (از اقیانوس هند به سمت تنگه هرمز) است لذا در صورت آسیب دیدگی و یا زخمی شدن این پستانداران در میانه آب های دریای عمان، چهار الی پنج روز طول می کشد تا به سواحل شهرستان  کنارک یا چابهار برسند که این مدت امکان زنده ماندن پستاندار را کاهش می دهد.

وی گفت: از سال گذشته تا کنون 3 لاشه شامل یک گاو دریایی و دو لاشه نهنگ توسط محیط بانان در سواحل جنوبی استان کشف شده است.

افسری در تشریح خصوصیات زندگی نهنگ های اسپرم اظهار داشت: نهنگ های اسپرم در تمام اقیانوس ها زندگی می‌‌کنند و حداکثر طول نرها 18 متر و ماده‌ها 12 متر است.

وی با بیان اینکه رنگ آنها اغلب سیاه مایل به قهوه‌ای یا خاکستری تیره است ادامه داد: فصل زادآوری این گونه در فصل بهار است و به طور معمول بعد از 16 ماه یک بچه به طول 4 متر و وزن هزار کیلو به دنیا می آورند.

وی افزود: در این گونه ماده‌ها در 13سالگی و نرها در 19سالگی بالغ می‌شوند و به طور معمول 70 سال عمر می کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه