سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بازگشت دوباره پادشاه پرندگان فریدونکنار

زیست بوم

بازگشت دوباره پادشاه پرندگان فریدونکنار

یک فعال محیط زیست از بازگشت مجدد امید آخرین درنای سیبری که به ایران می آید برای هفتمین سال متوالی خبر داد. نرگس روحانی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این درنای سیبری که امید نام دارد ساعت 40: 1 بامداد شنبه وارد دامگاه از باران شد و ساعت 30: 7 به طرف دامگاه فریدونکنار پرواز کرد.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike air force suede blauw shoes boots sale free

به گفته وی، امید در حال حاضر در دامگاه فریدونکنار در حال استراحت و تغذیه است.

این فعال محیط زیست اظهار داشت: سال گذشته روز هشتم آبان این آخرین درنای سیبری که به کشورمان می آید برای ششمین سال تنها و بدون جفت در تالاب فریدونکنار دیده شد.

روحانی تصریح کرد: امید برای رسیدن به ایران مسافتی حدود 6 هزار کیلومتر را طی می کند.

وی افزود: جفت این درنای تک و تنها سیبری 7 سال پیش در آسمان گیلان به ضرب گلوله یک شکارچی کشته شد و بسیاری از کارشناسان تصور نمی کردند :ه این آخرین قطعه از نسل درناهای سیبری بار دیگر به ایران به محل کشته شدن جفتش باز گردد.

این فعال محیط زیست یادآور شد : نام این درنا به همین دلیل امید گذاشته شده که در سالهای آینده بازهم به ایران بیاید.

به گزارش مهر به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران در زمستان سال ۱۳۸۶ سه عدد درنای سیبری وارد تالاب های منطقه فریدونکنار شدند که متاسفانه یکی از درناها بر اثر شلیک گلوله از بین رفت.

یک سال بعد در زمستان سال ۱۳۸۷ دو عدد درنای سیبری باقیمانده که یکی از آنها امید و دیگری یک درنای ماده بود مجددا به فریدونکنار مهاجرت نمودند که در آن سال نیز درنای سیبری ماده در نزدیکی دامگاه ازباران بر اثر شلیک گلوله از بین رفت.

البته مسئولان محلی محیط زیست هرگز مرگ درنای ماده بر اثر شلیک گلوله را تایید نکرده و اعلام نمودند که درنای ماده ناپدید شده است.

جمعیت شرقی و غربی درنای سیبری سالهاست که از یکدیگر جدا شده و مسیرهای مهاجرت کاملا متفاتی را انتخاب نموده اند. جمعیت شرقی درنای سیبری در فصل زمستان به شرق آسیا مهاجرت می کنند و جمعیت غربی درنای سیبری در گذشته وارد ایران می شده اند.

این درنای نر (امید) در واقع آخرین بازمانده جمعیت غربی درنای سیبری به شمار می رود که پس از مرگ درنای ماده از زمستان سال ۱۳۸۷ هفت سال پیاپی است که به تنهایی مهاجرت زمستانه خود را انجام داده و وارد تالاب های فریدونکنار می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه