سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بازار داغ آگهی های‌ اینترنتی برای فروش سنجاب ایرانی!

زیست بوم

بازار داغ آگهی های‌ اینترنتی برای فروش سنجاب ایرانی!

برگرفته از خبرگزاری مهر

اگرچه در سالهای اخیر نسبت به صید و قاچاق سنجاب ایرانی به عنوان حیوان خانگی بارها هشدار داده شده و بر اساس قانون نیز فروش و نگهداری آن در خانه و اسارت جرم محسوب می‌شود اما هنوز بازار آن گرم است و اقدام قاطعی برای جلوگیری از آگهی های اینترنتی فروش این گونه در معرض آسیب انجام نشده است.
به گزارش خبرنگار مهر، در سالهای اخیر به دلیل صید و قاچاق سنجاب ایرانی برای فروش آن به عنوان حیوان خانگی، بسیاری از این سنجاب‌ها یا به هنگام حمل و نقل نادرست از بین می‌روند یا به خاطر نگهداری غلط جان می‌سپارند. همین عوامل باعث شده که این گونه زیبای جانوری کشورمان در معرض انقراض نسل قرار گیرد.

حسین محمدی مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر در پی افزایش قاچاق و صید سنجاب ایرانی و فروش آن به عنوان حیوان خانگی می گوید: با متتخلفان و قاچاقچیان این حیوان برخورد می شود.

او با بیان اینکه جلوگیری از قاچاق و زنده گیری از این حیوان به عهده دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان محیط زیست است می گوید: البته مدتی پیش با فروشندگان سنجاب ایرانی در مکانی که شهرداری در بزرگراه آزادگان تهران تأسیس کرده برخورد و فعالیت آنها متوقف شد اما قاچاق و صید این جانور بایستی در استانهای مکان زیست سنجاب ایرانی یعنی استانهای غربی توسط دفتر حفاظت و شکار و صید استان جلوگیری شود.

محمدی ادامه می دهد: البته دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان محیط زیست شرح خدمات برای حفاظت از این گونه ارائه داده و طرح جامعی برای مدیریت 30 گونه از حیات وحش ایران که در لیست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت قرار دارند تدوین کرده است.

به گفته وی، سنجاب ایرانی یکی از پستانداران کوچکی است که در طرح جامع مدیریت مذکور جز 30 گونه در معرض آسیب مدیریت می شود.

محمدی با اشاره به اینکه آشیان اکولوژیک سنجاب ایرانی چه به لحاظ پناه و چه به لحاظ تغذیه جنگل های بلوط غرب است یاداور می شود: تخریب این جنگلها علاوه بر صید و فروش قاچاقی سنجاب ایرانی به عنوان حیوان خانگی منجر به کم شدن جمعیت این حیوان می شود.

به اعتقاد او، بایستی انگیزه های نگه داری سنجاب ایرانی به عنوان حیوان خانگی را ریشه یابی کرد و با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مردم را از وضعیت آسیب پذیر این گونه زیبای ایرانی آگاه کرد تا اقدام به خرید سنجاب ایرانی به عنوان حیوان خانگی نکنند.

 


اما در همین رابطه مسعود حسینی رئیس اداره ساماندهی دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: مسئولان این دفتر در صورت مشاهده شکار و صید و یا فروش غیر قانونی سنجاب ایرانی با ان برخورد خواهد کرد ولی دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان محیط زیست در حال تدوین طرحی برای ساماندهی سنجاب ایرانی است و این دفتر بایستی فروش غیر قانونی سنجاب ایرانی را پیگیری کند.

سنجاب ایرانی، به خاطر صید و همچنین تخریب زیستگاه‌اش در مناطق غرب کشور در معرض خطر انقراض نسل قرار دارد. سنجاب ایرانی با نام علمی Sciurus anomalus گونه‌ای از جوندگان و از خانواده سنجابیان است که در جنگل‌های بلوط مناطق غرب ایران از جمله در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان و کرمانشاه زندگی می‌کند و از آنجا که بلوط یکی از منابع غذایی سنجاب به شمار می‌رود، تخریب جنگل‌های بلوط موجب کاهش چشمگیر جمعیت این گونه جانوری شده است. از سوی دیگر چون سنجاب ایرانی بر اساس غریزه دانه‌هایی مانند بلوط را در زیر خاک پنهان می‌سازد، این رفتار غریزی کمک فراوانی به گسترش و حفظ جنگل‌های بلوط در غرب ایران می‌نماید که کم شدن جمعیت سنجاب‌ها نیز موجب از بین رفتن پوشش گیاهی طبیعی منطقه خواهد شد. 
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه