سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم پرنده های کمیابی که قاچاقی از آب رد می شوند - عقاب ایرانی روی شانه شیخ نشینان!

زیست بوم

پرنده های کمیابی که قاچاقی از آب رد می شوند - عقاب ایرانی روی شانه شیخ نشینان!

وقتی حرف از قاچاق زده می شود ناخودآگاه افکار به سمت قاچاق کالا و سوخت و .. می رود ولی این روزها بازار تجارت قاچاقی داغ است که سرمایه آن داشته های طبیعی این دیار است تا عقاب ایرانی را سهم شانه های شیخ نشینان عرب کند.به گزارش خبرنگار مهر از خرم آباد، ساعت ها و گاه روزها در "کوخه" می نشینند و چشم به آسمان دارند، آسمانی که قرار است از آن محموله ای میلیونی فرود آید و همای شانس را بر شانه شان بنشاند. برای کوخه برج دیده بانی کوچکی با دو سوراخ که بتوانند بیرون را دید بزنند درست کرده اند. تورها گسترده شده و طعمه ها هم بر تورها جا خوش کرده اند.فقط باید منتظر ماند...

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Men’s shoes

چند ساعتی گذشته است تا اینکه صدای بال بال زدن عقاب طلایی شکارچی را به خود می آورد؛ محموله میلیونی در دام افتاده است و ساکن کوخه با خوشحالی تمام به سمت عقاب دربند جستی می زند و او را در چنگال خود اسیر می کند.

تجارت میلیونی پرندگان شکاری

اگر "کوخه" نشین خوش شناس باشد شکار آن روزش عقاب می شود ولی گاه هم دلیجه و سارگپه سهم کیسه ای می شود که برای سرمایه طبیعی ایران دوخته شده است.

تفاوت قیمت این پرندگان شکاری برایش چند میلیونی می شود ولی خب فرقی نمی کند چه سارگپه باشد و چه دلیجه و چه عقاب پرطلایی او به فکر پولهای میلیونی است که می تواند از محل این تجارت بی دردسر به دست آورد.دیگر به او دخلی ندارد که اینها سهم دشت و کوهستان این مرز و بوم هستند.

روایتی که گفته شد؛ حکایت پرندگان شکاری است که این روزها در کمین گاه شکارچیان روزهای سختی راسپری می کنند. به قول شکارچی فصل شکار پرندگان شکاری فرارسیده و قرار است محموله های قاچاق پرندگان عازم آن سوی مرزها شوند.پرواز قاچاقی که روی شانه های شیخ نشینان فرود می آید.

این روزها پرندگان شکاری از عقاب و باز گرفته تا سارگپه و دلیجه، روزگارشان شده ترس و هراس از کوخه ها و طعمه ها.


به اداره کل محیط زیست لرستان می رویم. می گویند محموله قاچاقی کشف شده است.گویا طبیعت این دیار به قاچاق خو گرفته است، حال فرقی نمی کند محموله اش پر از سمندر باشد یا پر از عقابهای طلایی و دلیجه! مهم این است که آنچه زاگرس دارد را به یغما می برند و هر روز تکه ای از جان این دیار سهم سوداگران می شود.

 

پنج دلیجه را از شکارچیان کشف و ضبط کرده اند. می گویند که شکارچی دلیجه ها را زنده گیری کرده و به خانه برده است. قرار بوده همین روزها محموله قاچاق راهی جنوب شود تا به دست مشتری در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برسد.

ولی خب محیط بانان سر می رسند و با دستور قضایی به سروقت دلیجه ها می روند تا دست کم از فهرست محموله های قاچاقی که راهی دامن شیخ نشینان می شود فعلا این پرندگان کم شوند؛ هر چند که معلوم نیست چندی دیگر بازهم پای آنها به تور و دام صیاد دیگری گرفتار نشود.

تشدید نظارت ها و افزایش تیم های گشت و کنترل

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با اشاره به آغاز فصل زنده گیری پرندگان شکاری در گفتگو با خبرنگار مهر از تشدید نظارت ها و افزایش تیم های گشت و کنترل در این زمینه خبر می دهد.

محمد حسین بازگیر می گوید که حتی برای جلوگیری از قاچاق پرندگان شکاری دست به دامن مردم بومی منطقه نیز شده ایم و با در نظر گرفتن یکسری تمهیدات تشویقی آنها را هم پای کار آورده ایم تا شاید از خروج این سرمایه از طبیعت منطقه جلوگیری کنیم.

 

وی به موارد متعدد کشف محموله های قاچاق پرندگان شکاری اشاره می کند و می گوید در آخرین مورد با پیگیری که اداره محیط زیست کوهدشت و محیط بانان این منطقه داشتند پنج بهله دلیجه و سارگپه کشف و ضبط شد.

بازگیر ادامه می دهد که متاسفانه در یکی از موارد کشف محموله پرندگان شکاری متاسفانه یک بهله دلیجه تلف شده بود و نتوانستیم آن را نجات دهیم.

وی از انتقال یک بهله دلیجه زخمی به مرکز تیمار و قرنطینه حیات وحش خبر می دهد و می گوید امیدواریم با تشدید نظارت ها بتوانیم به طور کامل جلوی این موضوع را بگیریم.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان یادآور می شود که در مجموع طی هفته گذشته شش بهله دلیجه و یک بهله سارگپه از شکارچیان کشف و ضبط و در نهایت رهاسازی شده است.

باندهایی که در زمینه قاچاق پرندگان شکاری فعالیت می کنند

بازگیر از روشهای شکار این پرندگان می گوید و اینکه در این زمینه گاه باندهای مختلفی مشغول به فعالیت هستند که هر کدام بخشی از کار قاچاق این پرندگان را انجام می دهند.

 

پرندگان کشف شده از متخلفین
وی ادامه می دهد که برخی از شکارچیان ساعت ها و گاه روزهای متمادی را در دشتهای استان به کمین می نشینند تا رهاورد شکارشان را راهی کیلومترها آن طرف تر یعنی کشورهای عرب نشین حوزه خلیج فارس کنند.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان یادآور می شود که گاه در میان شکارچیان افرادی که خود اهل استانهای جنوبی هستند نیز وجود دارد که به طور معمول از نیمه های شهریورماه به طلب زنده گیری پرندگان شکاری راهی دشت های لرستان می شوند.

بازگیر عنوان می کند که شکارچیان برای زنده گیری پرندگان شکاری چاله هایی را به نام محلی "کوخه" در سطح زمین حفر می کنند و با حضور در داخل این چاله ها و پهن کردن تورهایی که چند عدد کبوتر در داخل آنها به عنوان طعمه گذاشته شده است اقدام به زنده گیری این پرندگان می کنند.پرندگانی که به طلب طعمه می آیند از دلیجه و عقاب گرفته تا سارگپه هستند.

جریمه متخلفان افزایش یافت

وی به قیمت های چند ده میلیونی برای هر بهله از این پرندگان کمیاب اشاره می کند و می گوید: قیمت فروش پرندگان شکاری با توجه به نوع آنها متفاوت است و برای عقاب پول بیشتری می پردازند.

 

مدیر کل محیط زیست استان لرستان از کاهش جمعیت این پرندگان شکاری به دنبال استمرار شکار، زنده گیری و قاچاق این گونه ها نگران است و بخش عمده تمرکز اکیپ های گشت و کنترل را برای حراست از این داشته گمارده است.

بازگیر افزایش جرایم برای برخورد با متخلفان را یکی از اتفاقات خوبی می داند که در این زمینه رخ داده است و می گوید: قبلا برای کشف هر بهله پرنده شکاری از متخلفان 400 هزار تومان جریمه در نظر گرفته می شد که حال این رقم به دو میلیون تومان رسیده است.

وی از همکاری مطلوب دستگاه قضایی در این زمینه نیز سخن می گوید ولی معتقد است که نمی توان تنها با اتخاذ رویکرد برخوردی به مقابله با این پدیده پرداخت بلکه زمان آن فرا رسیده تا با تغییر باورها و نگرشها به کمک محیط زیست آمد.

بازگیر از مردم می خواهد دغدغه بیشتر در حفاظت از میراث طبیعی دیار خود داشته باشند و می گوید که برای کاهش روند شکار و زنده گیری و در نتیجه قاچاق پرندگان شکاری نیازمند یاری و کمک مردم هستیم.

محیط بان دستهایش را باز می کند و پرواز عقاب طلایی دوباره به آسمان هدیه می شود، چهار بهله عقاب زخمی توان خود را بازیافته اند و به خانه خود برگشته اند و این پرواز شکوهمند همه سهم زاگرس است که معلوم نیست تا کی می تواند از آن لذت ببرد؛ تا زمانیکه شکارچی دیگری هوس قاچاق و سودهای میلیونی به سرش بزند.

استمرار پدیده قاچاق پرندگان شکاری دست این دیار را از داشته ای ارزشمند و کمیاب خالی می کند، داشته ای که با طمع سودجویان راهی قفس شیخ نشینان می شود. به نظر می رسد با ادامه این رویه شاید روزی نیاز باشد در کنار واردات شیر و ببر نیم نگاهی هم به بازگرداندن عقابهای ایرانی خارج رفته مان داشته باشم!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه