سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کشته شدن خرس سیاه ایرانی در منطقه حفاظت شده بم

زیست بوم

کشته شدن خرس سیاه ایرانی در منطقه حفاظت شده بم

منابع موثق از کشته شدن یک خرس سیاه ایرانی در منطقه ای کوهستانی از مناطق حفاظت شده بم خبر می دهند. مدیرکل محیط زیست استان بم با تایید این خبر گفت که اداره متبوعش در حال بررسی دلایل کشته شدن خرس سیاه است.

shock drop air force 1 full uv reactive | 106 - Nike WMNS Air Force 1 Shadow "Pastel" - LacollesurloupShops - nike dunks brown white black friday images , CI0919

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- مدیرکل اداره محیط زیست استان کرمان در بم از کشته شدن یک خرس سیاه در این منطقه خبر می دهند. این خرس مسموم شده و به شکلی دلخراش مرده است. در حالی که هنوز هیچ اطلاعی از علل کشتن خرس سیاه در دست نیست، مدیرکل محیط زیست استان کرمان ضمن تایید این خبر، گفت که کارشناسان در حال بررسی دلایل مرگ این خرس هستند.
 
«عباسعلی دامن گیر»، مدیرکل اداره محیط زیست استان کرمان در گفت و گو با CHN با تایید خبر کشته شدن خرس سیاه در بم، گفت:‌«خبر کشته شدن خرس به ما هم رسیده و ما در حال بررسی دلایل این اتفاق هستیم.»
 
خرس های سیاه در حال حاضر در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی، _ IUCN _ و در رده در آستانه انقراض قرار دارند و از درجه حفاظتی بالایی برخوردارهستند. هنگامی که جانوری از درجه حفاظتی برخوردار می شود به این معنی است که در 10 سال اخیر حدود 50 درصد از جمعیت این حیوان کاسته شده است.
 
«دامن گیر» در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از این جانور در زیستگاه های استان کرمان باقی مانده است، به رقم 20 قلاده اشاره کرد. منابع غیر رسمی اما تعداد این گونه خرس در این منطقه را حداکثر 15 قلاده برآورد می کنند.
 
با وجودی که به گفته دامن گیر، در سال های اخیر موردی مشابه در کشته شدن خرس سیاه آسیایی در استان کرمان گزارش نشده است، ‌اما در ایران ما هر سال تعداد زیادی از توله های این گونه توسط مردم محلی و شکارچیان اسیر یا کشته می شوند. این توله ها بی آزارند و تنها برای خوردن میوه به باغ ها از درختان بالا می روند و به طور معمول درهمین مواقع اسیر می شوند.
 
پراکنش خرس سیاه آسیایی در ایران محدود به مناطق جنوب شرق شامل استان های کرمان، هرمزگان و سیستان وبلوچستان است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه