سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مرگ 14 گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه

زیست بوم

مرگ 14 گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از مرگ 14 راس گوزن زرد ایرانی در منطقه حفاظت شده پارک ملی کرخه خبر داد.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | womens air max 90 iron - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

به گزارش واحد مرکزی خبر ، آقای لاهیجان زاده علت مرگ این گوزنها که از حیوانات در خطر انقراض هستند، را شیوع نوعی مگس به نام میاز  بیان کرد و گفت: تا کنون  14 مورد تلفات در گونه جانوری گوزن زرد و یک مورد خرگوش گزارش شده است.

وی افزود: میاز نوعی مگس است که روی بافت بدن حیوانات وحشی می‌نشیند و هزاران تخم روی بدن میزبان وارد می‌کند که وقوع این فرایند در مدت سه روز باعث مرگ جانور میزبان می‌شود.

لاهیجان زاده گفت: علت افزایش این مگس‌ها خشکسالی مناطق جنگلی حفاظت شده است که باید در این خصوص چاره‌ اندیشی جدی شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان با بیان اینکه برای جلوگیری از شیوع این بیماری در بین حیوانات وحشی، گروهی از کارشناسان از مرکز کشور برای رسیدگی به منطقه اعزام شده‌اند، افزود:  هم‌اکنون نیز  گروهی 10 نفره متشکل از دامپزشکان منطقه و مرکز در پارک حفاظت شده کرخه در شهرستان شوش حضور دارند.

لاهیجان‌زاده با اعلام اینکه  مگس «میاز» به جان گوزن‌های زرد خوزستان  افتاده است، گفت: این بیماری به تازگی  در بین حیوانات وحشی در پارک ملی حفاظت شده کرخه در شوش شیوع پیدا کرده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست  خوزستان افزود: با اقدامات صورت گرفته در این خصوص تاکنون  مبالغ زیادی برای تهیه دارو برای درمان حیوانات آلوده پرداخت شده است.

وی گفت:  تاکنون این بیماری در مناطق حفاظت شده مشاهده نشده بود و منشاء آن از بارندگی‌های شدید اردیبهشت‌ماه است.

شهرستان دزفول زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی محسوب می‏ شود وبه دلیل احتمال خطر انقراض این گونه جانوری نادر، 40 سال پیش چند راس گوزن زرد ایرانی از دزفول به جزیره اشک ارومیه برای تکثیر منتقل شد.

با تلاش فراوان 21  راس از نمونه های تکثیر شده گوزن زرد ایرانی در سال 87  بطور مجدد به زیستگاه اصلی شان در دزفول منتقل و در محوطه پارک جنگلی دز رها سازی شد.

دیدگاه‌ها   

0 #1 Guest 1392-04-03 09:37
با سلام. به نظر من این اتفاق میتونه بخاطر چندتا دلیل باشه:۱- محل تکثیر گوزن ها کارشناسی دقیق نشده بود۲- باوجود اینکه چندسال پیش هزینه های هنگفت جهت فنس کشی و سایت و دوربین ها و آبشخور و دستگاه سمپاشی و غیره انجام شد اما چه فایده بخاطر سهل انگاری اداره محیط زیست تمام زحمات هدر رفت مثلا با وجود آبشخور اما آبی وجود نداشت که گوزن ها با آن بتونند خود را از شر این مگس ها نجات بدن یا با وجود دوربین ها در آن منطقه اما چندین ماه است که دوربین ها از کار افتاده بودن و کسی اهمیت نمیداد اگه اون دوربین ها استفاده میشد این اتفاق نمی افتاد با وجود دستگاه سمپاشی اما سمپاشی نشده و مهمتر از همه سرکشی نکردن به مناطق و دلایل دیگر که نشان از سهل انگاری و سستی مسئولین میباشد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه