سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم شاسکوه گنجینه‌ای ناشناخته از حیات وحش - عدم حمایت گونه‌ها عامل انقراض

زیست بوم

شاسکوه گنجینه‌ای ناشناخته از حیات وحش - عدم حمایت گونه‌ها عامل انقراض

خبرگزاری مهر: به دلیل وضعیت توپوگرافی خاص منطقه حفاظت شده شاسکوه در خراسان جنوبی جانواران متنوعی در آن زندگی می کنند، که تنوع جانوری منطقه در گذشته نه چندان دور بسیار جذاب بوده ولی متاسفانه امروزه حضور برخی از گونه ها به افسانه پیوسته است.

nike air force 1 low uv | Maratón Valencia 2021 , Carreras populares - iron man nike dunks sale women sneakers clearance - Fea-kpiShops

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان قاین با مساحت 17 هزار و 700 کیلومتر مربع با سیمای طبیعی، کوهستانی، دشتی و اقلیم گرم و خشک شاهد مناطق متنوعی از نوع تنوع زیستی بوده که متاسفانه تاکنون تحقیق جامعی در زمینه شناسایی گونه ها در آن انجام نشده است.

حدود 151 گونه پستاندار در ایران شناخته شده که 140 گونه آن متعلق به خشکی است و از این تعداد حدود 31 گونه در منطقه حفاظت شده شاسکوه قاین شناسایی شده است که نقش مهمی در تعادل اکولوژیکی منطقه ایفا می کند.

کل و بز گونه های شاخص منطقه شاسکوه

از گونه های شاخص منطقه شاسکوه کل و بز است، که به واسطه صعب العبور بودن ارتفاعات رشته کوه شاسکوه، هرچند اسلحه فراوانی در دست مردم بومی و عشایر منطقه وجود دارد، متاسفانه شکار غیرمجاز به طور بی رویه انجام می شود، اما هنوز هم شکوه و زیبایی خاصی به کوهستان داده است.

1

این در حالی است که در برخی از نقاط کوهستانی به واسطه عدم تردد افراد، عمر بعضی از کل ها به بالای 12 سال می رسد.

سه گونه جانوری در خطر انقراض در شاسکوه/ نسل آهو در شاسکوه منقرض شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با مهر، با اشاره به وجود 31 گونه پستاندار در منطقه حفاظت شده ساشکوه، اظهارداشت: از این تعداد سه گونه جانوری قوچ و میش، گربه وحشی و گربه پالاس در خطر انقراض و آهو در این منطقه منقرض شده است.

1

حمید صالحی روباه شنی، روباه معمولی، دوپای کوچک، پامسواکی بزرگ، کاراکال، پلنگ، کفتار، تشی، جرد ایرانی، جربیل نیمروز، ول خراسانی، ول حفارافغانی، موش ورامین، جربیل بزرگ، جربیل هندی، سمور، زرده بر، پایکا، خفاش نعل اسبی بزرگ، خفاش بال سفید و.. را از جمله گونه های جانوری این منطقه برشمرد.

شناسایی گربه پالاس در شاسکوه

وی از وجود گربه پالاس در این استان خبر داد و گفت: دو قلاده گربه پالاس از گروه گربه های وحشی در منطقه خراسان جنوبی مشاهده شده است.

به گفته وی گربه پالاس از گونه های بسیار کمیاب خانواده گربه سانان ایران است، که تاکنون مشاهده آن فقط در اطراف سرخس و رودخانه تجن استان خراسان، منطقه خوش ییلاق شاهرود، حاشیه رود ارس در آذربایجان غربی، منطقه کرمان و شمال غرب کشور مشاهده شده است.

1

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی  اضافه کرد: این گونه جانوری در لیست قرمز گونه های در معرض انقراض قرار گرفته و نیازمند حفاظت بیش از پیش است.

زیست 93 گونه پرنده در منطقه حفاظت شده شاسکوه

تنوع پرندگان در یک منطقه نشان گر اکوسیستم غنی و تنوع زیستی بالای آن محسوب می شود زیرا پرندگان، به خوبی تغییرات زیستی منطقه و زیستگاه خود را نشان می دهند پرندگان با آنکه قدرت پرواز و فرار آنی از خطر را دارند اما باز هم در مقابل تغییرات محیطی و تخریب های انسانی در امان نیستند و زیبایی، لذت گوشت، آواز، کم حجمی و قابلیت جابجایی، سازگاری با آب و هوای مختلف از جمله مهمترین ارزش هایی هستند که مورد علاقه انسان قرار گرفته و به تبع آن بهره برداری های نابخردانه انجام می شود که این موضوع سبب آسیب پذیری، تهدید و انقراض گونه های مختلف می شود.

صالحی در ادامه از وجود 93 گونه پرنده در منطقه حفاظت شده شاسکوه خبر داد و گفت: از این تعداد پنچ گونه در معرض خطر انقراض قرار دارند.

 وی عقاب طلایی، عقاب خالدار بزرگ، بالابان، شاهین و هوبره را از جمله گونه های پرنده در معرض خطر انقراض در این منطقه عنوان کرد و بیان داشت: همچنین چکچک ابلق، شاه بوف، شبگرد هندی، سهره طلایی، سنگ چشم دم سرخ، دم جنبانک زرد، دم جنبانک خاکستری، شبگرد، زاغ کویری، بالابان قرقی و کرکس از گونه های پرندگان نادری هستند که در این منطقه حمایت می شوند.

1

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی همچنین به وجود 15 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی مهاجر در منطقه شاسکوه اشاره کرد.

وجود 37 گونه خزنده در شاسکوه

وی از وجود 37 گونه خزندگان در شاسکوه خبر داد و گفت: هرچند شناخت دقیقی از گونه ها و پراکنش خزندگان در منطقه انجام نگرفته اما فراوانی و تنوع آنها در منطقه حفاظت شده شاسکوه اهمیت شناسایی و مطالعه آنها را می طلبد.

اجرای طرح احیای، تکثیر و پرورش آهو

آهوی قاین یک گونه نادر اما بی نظیر و زیبا است که در تمام دشت های حوزه قاین از پراکنش و تراکم بسیار بالایی برخوردار بوده اما متاسفانه در حال حاضر فقط تعداد انگشت شماری در حاشیه مرکزی زیرکوه قاین باقی مانده است.

از این رو حفاظت و تکثیر این گونه نادر در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض قرار گرفته در منطقه آغاز شد.

1

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: این طرح با مساحت 100 هکتار در قسمت جنوبی منطقه شاسکوه در سال 1386 آغاز و هم اکنون با 95 درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره برداری است.

صالحی به اهداف برگزاری طرح اشاره کرد و ادامه داد: احیایء تکثیر و جلوگیری از انقراض نسل آن در شهرستان و استان، ایجاد جاذبه گردشگری، تفرج و رونق اکوتوریسم، ارتقاء سطح فرهنگ عمومی و جوانان جهت حفاظت از حیات وحش و انجام مطالعات ژنتیکی بر روی گونه آهوی قاین از جمله این اهداف است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه