سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم خطر انقراض، ۱۲/۵ درصد پرندگان را تهدید می‌کند

زیست بوم

خطر انقراض، ۱۲/۵ درصد پرندگان را تهدید می‌کند

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه سالانه حداقل ۲میلیون پرنده مهاجر آبزی وارد کشور می‌شود، می‌گوید که یک‌ سوم از کل گونه‌های پرندگان جهان در ایران زیست می‌کنند.

nike air force 1 low uv | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

به گفته سیدمجید خرازیان مقدم، ‌بررسی‌ها نشان می‌دهد که در کشور ما 535گونه پرنده وجود دارد که 323گونه آن پرندگان مهاجر هستند. این در حالی است که 350گونه از پرندگان که شامل پرندگان مهاجر نیز می‌شوند در ایران زادآوری می‌کنند و به شکلی بومی ایران به‌حساب می‌آیند.

مقدم با تأکید بر اینکه آمارها نشان می‌دهد حدود 12/5درصد از کل پرندگان دنیا به لحاظ حفاظتی در معرض خطر انقراض هستند، به ایسنا گفت که در ایران براساس دسته‌بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت ‌گونه‌های درنای سیبری، خروس کولی دشتی، دال پشت سفید و گیلانشاه خالدار از پرندگان مهاجری به‌حساب می‌آیند که از لحاظ حفاظتی در رده بحرانی قرار دارند و باید توسط تمامی کشورها مورد حمایت جدی قرار گیرند. از سوی دیگر اردک سرسفید، اسکوتر بال سفید، ‌بالابان، کرکس مصری و عروس غاز نیز ازجمله گونه‌های در معرض انقراض کشور هستند. همچنین حدود 12گونه از پرندگان مهاجر ایران در معرض تهدید قرار دارند. وی یکی از راهکارهای افزایش جمعیت پرندگان را پرورش در اسارت و رهاسازی آنها دانست و افزود:‌ طی 15سال گذشته کشورهای بلژیک، روسیه، آمریکا و چین برای حفاظت از نسل درنای سیبری اقدام به پرورش در اسارت کردند و بدین‌ترتیب توانستند حداقل 100درنای سیبری را وارد طبیعت کنند.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخشی از گفته‌های خود به زیستگاه پرندگان اشاره کرد و گفت: زیستگاه‌های پرندگان به روش‌های مختلفی طبقه‌بندی شده است که در یکی از روش‌های مرسوم زیستگاه‌ها براساس رستنی‌ها، آب و هوا و پوشش گیاهی به 5منطقه تقسیم می‌شوند که این مناطق شامل منطقه رویشی هیرکانی (جنگل‌های مرطوب شمال کشور)، منطقه رویشی ارسبارانی (جنگل‌های نیمه‌مرطوب ارسباران)، منطقه رویشی زاگرس (جنگل نیمه خشک نوار زاگرس)، منطقه رویشی ایرانی- تورانی (جنگل‌های خشک و بیابانی مثل کویر مرکزی) و منطقه رویشی خلیج عمانی (جنگل‌های خشک نیمه‌استوایی) است.

پرندگان مهاجری که به کشور مهاجرت می‌کنند بسته به نوع گونه پرنده در زیستگاه‌های مختلفی در کشور اعم از تالاب‌ها و سایر زیستگاه‌های آبی و نواحی جنگلی و کویری به‌سرمی‌برند. از سوی دیگر درخصوص پرندگان مهاجر آبزی در کشور بیش از 600سایت شناخته شده که حدود 105سایت از سایت‌های ثبت‌شده بین‌المللی و مهم هستند.به گفته مقدم، استان‌های شمالی و استان خوزستان ازجمله زیستگاه‌های اصلی پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی محسوب می‌شوند که درصد قابل توجهی از این پرندگان هر ساله به زیستگاه‌ها مهاجرت می‌کنند.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد:‌کشور ما در 2ناحیه پروازی پرندگان مهاجر واقع شده است. مسیر پروازی آفریقایی - اوراسیایی و مسیر پروازی آسیای مرکزی که بیشترین گونه‌های مهاجری که از ایران عبور می‌کنند در مسیر پروازی آسیای مرکزی هستند.

وی به مهم‌ترین تهدیدات پرندگان اشاره و خاطرنشان کرد:‌ رشد اقتصادی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه به‌ویژه در آسیا که به تخریب زیستگاه‌ها منجر می‌شود امروز به چالشی جدی درخصوص پرندگان مهاجر تبدیل شده است. از سوی دیگر خرید و فروش غیرقانونی پرندگان و شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر نیز از عواملی هستند که موجب می‌شوند تا پرندگانی که با تغییرات آب و هوایی کوچ را بر ماندن ترجیح دادند در نیمه راه کشته شوند.


برگرفته از همشهری آنلاین

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه