سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تغییر میزان جرایم برای کشتار جانوران در شورایعالی محیط زیست

زیست بوم

تغییر میزان جرایم برای کشتار جانوران در شورایعالی محیط زیست

کم بودن میزان جریمه برای کشتار حیوانات مدت هاست بعد از هر مورد کشتن جانوران مطرح می شود و فعالان محیط زیست به بازدارنده نبودن این میزان جرایم، اعتراض دارند. سازمان حفاظت محیط زیست در نظر دارد تغییرات لازم در این زمینه را در شورایعالی محیط زیست بررسی و اعمال کند.

shock drop air force 1 full uv reactive | nike lunarglide 6 price range chart printable - New Balance 550 'UNC'/ 'Baby Blue' - BB550HL1 - LacollesurloupShops

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- موضوع کم بودن میزان جرایم و مجازات ها برای کشتن حیوانات در ایران هرازچندی مطرح می شود. به تازگی و بعد از کشته شدن فجیع یک روباه توسط فردی در سروآباد، این پرونده دوباره باز شد، جایی که قاتل روباه تنها به 91 روز حبس تعذیری محکوم شد. کارشناسان و فعالان محیط زیست معتقدند که این جریمه ها و مجازات ها به هیچ عنوان نمی تواند بازدارنده باشد. در همین حال و در دوره تازه فعالیت سازمان حفاظت محیط زیست، قرار است مواردی مانند تغییر میزان جرایم کشتار حیوانات در شورایعالی محیط زیست بررسی و تغییرات لازم در آن اعمال شود.
 
کشتن خرس، پلنگ، روباه، الاغ و دیگر گونه های جانوری در ایران که در بسیاری موارد مانند خرس های سمیرم به شدت فجیع انجام شده اند، بیش از گذشته توجه افکار عمومی را به ناکافی بودن مجازات ها در این زمینه جلب کرده است. این در حالی است که در مواردی که گونه، حمایت شده یا خاص نباشد، جریمه ای به عنوان ضرر و زیان به محیط زیست برای آن در نظر گرفته نشده و تمامی مجازات به مجازات کیفری محدود می شود.
 
در حدود دو سال پیش مشاور معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست جریمه کشتار تعدادی از حیوانات را اعلام کرد. در جدولی که این جریمه ها در آن آمده بود، بیشترین جریمه به دلیل در معرض خطر انقراض بودن، برای کشتن یوز و 200 میلیون ریال در نظر گرفته شده بود.
 
جانور کشته شده جریمه کشتار
یوزپلنگ 20 میلیون تومان
شاهین 4 میلیون تومان
گورخر یک میلیون و 200 هزار تومان
خرس سیاه یک میلیون و 200 هزار تومان
پلنگ 800 هزار تومان
آهو 400 هزار تومان
خرس قهوه ای 300 هزار تومان
لاک پشت 16 هزار تومان
پرنده گانی که به وفور یافت می شوند 6 هزار تومان

 
 
کارشناسان و فعالان محیط زیست اما معتقدند که این میزان جریمه برای کشتن حیوانات به هیچ عنوان بازدارنده نیست و نیاز است این مجازات ها بازبینی شوند.
 
اما پیش از هرچیز باید به یک نکته توجه داشت که در مورد کشتن حیوانات دو نوع مجازات وجود دارد، یکی مجازات کیفری و دیگری مجازات حقوقی، مدنی.
 
«فرهاد دبیری»، استاد حقوق محیط زیست و مشاور ارشد حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با CHN در توضیح تفاوت میان جزای نقدی و ضرر و زیانی که کشتن یک جانور به محیط زیست وارد می کند، می گوید: «باید توجه داشت که در این جا دو مساله وجود دارد که یکی عبارت است از عکس العمل قانونی یا جزای نقدی به کشتن حیوان و دیگری مطالبه خسارت به عنوان ضرر و زیانی که کشتن جانور به محیط زیست وارد می کند.»
 
به گفته او، نخستین مورد یعنی جزای نقدی جنبه کیفری دارد و دومی حقوقی و مدنی است. در مورد نخست، مجازات یا جزای نقدی ارزش گذاری حیوان محسوب نمی شود بلکه در واقع پاسخ قانون گذار به یک عمل ضد محیط زیستی است، گرچه قانون گذار به ارزش حیوان نیز توجه داشته و برای مثال این که حیوان حمایت شده هست یا نه را در این مجازات در نظر گرفته است.
 
او در این باره اضافه کرد که در مواردی لازم است قانون اصلاح شود و این در دست بررسی است. به گفته او، در این مورد نخست، ابتدا باید آسیب شناسی انجام شود و باید توجه داشت که چون این مورد، موردی قانونی است، تصویب آن بسیار طولانی تر است و اساسا چیزی نیست که بر اساس شرایط و هر از چندی بتوان آن را تغییر داد.  
 
او در مورد تغییراتی که در مورد دوم یا جدولی که در آن جریمه کشتار حیوانات جمع آوری شده است، گفت: «مورد دوم که عبارت است از ضرر و زیان به محیط زیست، می تواند در شورایعالی محیط زیست، بررسی و تغییرات لازم در آن اعمال شود.»
 
او اضافه کرد: «در حال حاضر در حال مرور تمامی مصوبات شورایعالی محیط زیست هستیم تا ببینیم کدام یک از آن ها نیاز به بازنگری دارند و در نهایت اولویت ها را مشخص می کنیم.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه