سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تفنگ یا غذا برای پرنده؟!

زیست بوم

تفنگ یا غذا برای پرنده؟!

به جای برداشتن تفنگ برای کشتن پرندگان مهاجر غذا برداریم.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Jordan

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک در ‌١٠ کیلومتری جنوب شهرستان سیاهکل قرار گرفته ‌و از سال ‌١٣٧٤ به صورت شکار ممنوع مدیریت شده است و پس از آن دو بار نیز تاکنون ممنوعیت شکار در آن تمدید شده است. منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک ‌وسیع است و از نظر وضعیت توپوگرافی منطقه جنگلی، مرتعی و کوهستانی محسوب می‌شود.

گونه‌های گیاهی مهم منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک شامل افرا، ممرز، پلت، شیردار، راش، توسکا، لیلکی، صنوبر، انار، تمشک، شب خسب، ون، شمشاد، گردو و ملج است و در مواردی مورد توجه مراکز دانشگاهی برای تفرج قرار گرفته است که آبشار لونک در ضلع شمالی منطقه و در نزدیکی راه دسترسی به منطقه پذیرای تعداد بسیاری از گردشگران در فصول مختلف سال است و این منطقه یکی از بهترین مناطق برای حفاظت از نظر تنوع زیست بوده که توانایی ارتقای سطح به یکی از مناطق چهارگانه را دارد.

گونه‌های مهم جانوری این منطقه شامل مرال، شوکا، پلنگ، خرس‌قهوه ای، شغال، گراز، گربه‌جنگلی، سمور و رودک است.این منطقه هر ساله پذیرای پرندگان به خصوص پرندگان خشکزی مهاجر است که به منظور جوجه‌آوری و زمستان گذرانی به این منطقه می‌آیند.

عباس عاشوری کارشناس ارشد پرندگان محیط زیست گیلان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه پرندگانی مانند کبک و عقاب جنگلی در فصل بهار در منطقه دیلمان جوجه‌آوری می کنند و در فصل زمستان شاهین‌سانان و گنجشک‌سانان این منطقه را برای زمستان گذرانی محلی امن می‌دانند.


استقبال از ابیاها با تفنگ

وی با اشاره به اینکه دارکوب از پرندگان بومی منطقه دیلمان است، تصریح کرد: ابیا از جمله پرندگانی مهاجری است که منطقه شکار ممنوع دیلمان را برای زمستان گذرانی برمی گزیند، اما متخلفین شکار با تفنگ به استقبال این پرنده می‌روند.

عاشوری با بیان اینکه باید برای حفاظت از پرندگان و پستانداران اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی موثرتری انجام شود، خاطرنشان کرد: اگر چه شکار پستاندارنی مانند مرال که در بین گوزن‌های کشور بزرگترین جثه را دارد، در این منطقه بسیار کم شده است، اما همچنان وجود دارد.


جمعیت مرال‌ها مطلوب است

وی افزود: با تلاش‌هایی که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست انجام شده جمعیت مرال از 10 سال گذشته بهتر شده است و هم اکنون روند مطلوبی دارد، اما هنوز تله‌های محلی برای پستانداران ارزشمند منطقه مشکل ایجاد می‌کند.

عاشوری کارشناس ارشد پرندگان محیط زیست گیلان تصریح کرد: در همه جای دنیا به طور مرتب درخواست می‌شود که هنگام بارش برف به فکر غذای پرندگان باشیم، اما فرهنگ غلطی که هنوز در استان ما وجود دارد، به محض مشاهده برف به جای برداشتن غذا از خانه برای پرندگان برای کشتن این پرندگان ارزشمند تفنگ برمی‌دارند و به شکار پرندگان می‌روند.


جعفر میرزایی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل نیز با اشاره به اینکه با کوشش مامورین پاسگاه محیط‌بانی دوستلات شهرستان سیاهکل، طی یک عملیات تعقیب و گریز، یک قبضه سلاح شکاری دو لول غیر مجاز از متخلفین کشف و ضبط شد

سلاح‌های غیرمجاز در دوست لات ضبط شد

وی افزود: طی سه ماه گذشته این سومین سلاح غیر مجاز ضبط شده توسط مامورین پاسگاه محیط بانی دوست لات است.


به گزارش ایسنا، دوست لات از جمله روستاهای زیبای استان گیلان است که در بخش مرکزی شهرستان سیاهکل واقع شده، این روستا از نظر جمعیت پنجمین روستای این بخش است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه