سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم رابطه مستقیم نگهداری حیوانات وحشی در منازل و پیدا شدن آن‌ها در خیابان؛ بیشترین تعداد حیوانات وحشی در باغ‌های کرج و کردان نگهداری می‌شوند

زیست بوم

رابطه مستقیم نگهداری حیوانات وحشی در منازل و پیدا شدن آن‌ها در خیابان؛ بیشترین تعداد حیوانات وحشی در باغ‌های کرج و کردان نگهداری می‌شوند

پیدا شدن انواع و اقسام حیوانات وحشی در خیابان از نگهداری این حیوانات در منازل و باغ‌های خصوصی حکایت دارد. گفته می‌شود بیشترین تعداد جانوران نگهداری شده در منازل در باغ‌های کرج و کردان هستند.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Giftofvision , Streetwear, Sneaker News and Release Dates

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه محیط زیست ـ در سال‌های اخیر میزان تمایل به نگهداری از حیوانات اهلی و وحشی در منازل بیشتر شده‌است. پیدا شدن انواع و اقسام حیوانات وحشی مانند توله شیر، روباه و پرندگان وحشی در خیابان‌ها بر نگهداری از آن‌ها در منازل دلالت دارد. گفته می‌شود بیشترین تعداد جانوران وحشی نگهداری شده در منازل در منطقه تهران، در غرب و در باغ‌های کرج و کردان یافت می‌شوند.
 
«هومن ملوک پور»، دامپزشک، بنا بر موقعیت شغلی خود در موارد زیادی در معرض خواست معاینه جانوران وحشی در منازل و باغ‌های خصوصی قرار می‌گیرد. طبیعی است بسیاری از دارندگان جانوران وحشی از او بخواهند برای معاینه حیواناتشان به منزل آن‌ها برود؛ هر چند او می‌گوید که تا به حال این خواسته‌ها را نپذیرفته است.
 
ملوک پور در مورد تعداد حیوانات وحشی که در منازل و باغ‌های خصوصی نگهداری می‌شوند، می‌گوید: «بیشتر مواردی که من با آن مواجه بوده‌ام، در مناطق غرب تهران بوده‌است؛ به نظر می‌رسد که میزان حیوانات وحشی نگهداری شده در منازل و باغ‌ها در منطقه کرج و کردان بیش از دیگر مناطق است.»
 
او در مورد گونه‌هایی که بیشتر مورد اقبال برای نگهداری هستند، می‌گوید: «توله شیر، بچه روباه و پرندگان وحشی مانند عقاب بیش از دیگر گونه‌ها به شکل خصوصی نگهداری می‌شود وتمایل به نگهداری آن‌ها در یکی دو سال اخیر بیشتر شده‌است.»
 
گفته‌های ملوک پور در حالی است که در 7، 8 سال اخیر میزان تمایل مردم به داشتن حیوانات اهلی و وحشی خانگی افزایش یافته است.
 
به گفته ملوک پور، پیش از این مراجعه به دامپزشک برای درمان حیوانات وحشی برای جانورانی بود که تصادف کرده یا تیر خورده بودند و همه این موارد مربوط به جاده و حیات وحش بود اما در حال حاضر و با نگهداری این جانوران در منازل، مهم ترین دلایل مراجعه به دامپزشک، مشکلات انگلی این جانوران است.
 
اما در زمانی که نگهداری از حیوانات در بیشتر نقاط جهان حتی در باغ های وحش نیز منسوخ شده، و این جانوران در پارک‌های وحش و در محیطی بسیار مشابه زیستگاه‌های طبیعی‌شان برای تماشای مردم نگهداری می‌شوند، طبیعی است که به تبع، نگهداری آن‌ها در منازل به هیچ وجه منطقی نیست.
 
ملوک پور در این باره می‌گوید: «نگهداری حیوانات وحشی در منازل کار درستی نیست زیرا حیوان به فضای زیستگاه طبیعی خود برای زندگی نیاز دارد.»
 
عده‌ای معتقدند بخش قابل توجهی از حیوانات وحشی که در خیابان‌ها سرگردانند و در ماه‌های اخیر موارد متعددی از آن‌ها در خیابان‌های تهران و مشهد مشاهده شده، جانورانی هستند که توسط صاحبان‌شان رها شده‌اند. ملوک پور با تایید این مورد در مورد دلایل رها شدن این حیوانات می‌گوید: «به طور معمول این حیوانات در درازمدت دل صاحبان‌شان را می‌زنند و آن‌ها را خسته می‌کنند، این است که پس از چندی رها و در خیابان‌ها پیدا می‌شوند.»
 
به گفته او، توله‌ها در ابتدا برای صاحبان‌شان با نمک و دوست داشتنی هستند اما با گذشت زمان و سخت شدن شرایط نگهداری، افراد از داشتن آن‌ها انصراف می‌دهند. برای مثال، هنگامی که نیاز توله شیری که در ابتدا روزی یک کیلو گوشت می‌خورده، به پانزده کیلو می‌رسد، شرایط را برای صاحبش دشوار می‌کند و در نهایت توله شیر سر از خیابان در می‌آورد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه