سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم خرس‌های سیاه آسیایی به سیستان و بلوچستان بازگشتند

زیست بوم

خرس‌های سیاه آسیایی به سیستان و بلوچستان بازگشتند

همشهری آنلاین

خرس‌های سیاه آسیایی که بر اثر خشکسالی از سیستان و بلوچستان به مناطقی از استان‌های کرمان و هرمزگان مهاجرت کرده بودند با مساعد شدن شرایط آب و هوایی به این خطه جنوب شرق کشور بازگشتند.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Discount Shoes, Clothing & Accessories , Giftofvision

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان روز دوشنبه گفت: بارندگی‌های خوب امسال در جنوب شرق کشور در مقایسه با پارسال و حمایت مردم از حیات وحش در کنار تلاش محیط بانان در حفاظت از محیط زیست به ویژه صیانت از گونه‌های نادر جانوری، این استان را برای خرس سیاه آسیایی پناهگاه امنی کرده است.

خسرو افسری افزود: خشکسالی‌های 15 سال گذشته موجب مهاجرت گونه‌های مختلف حیات وحش به ویژه برخی حیوانات نادر و کمیاب از جمله خرس سیاه و در نتیجه کاهش جمعیت آن‌ها شد.

وی با بیان این که خرس سیاه آسیایی از گذشته‌های دور در ارتفاعات نیکشهر، سراوان و خاش زیست می‌کرده است، گفت: اکنون این گونه حیوان زیبا با بازگشت به مامن اصلی خود امیدواری به امکان زاد و ولد و افزایش جمعیت خود را افزایش داده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: طی چند ماه گذشته دست کم 40 قلاده خرس سیاه آسیایی از راسته گوشت‌خواران در مناطق مختلف استان مشاهده شده است.

وی با تصریح بر این که پراکنش خرس سیاه در ایران محدود به مناطق جنوب شرق کشور به ویژه سیستان و بلوچستان است، گفت: البته در پیش از خشکسالی نیز شمار قابل مشاهده خرس سیاه آسیایی در استان زیاد نبود اما تلاش شبانه‌روزی محیط بانان در کنترل مناطق حفاظت شده باعث افزایش جمعیت این گونه جانوری باارزش و کمیاب شده است.

وی بیان کرد: زیستگاه خرس سیاه آسیایی بیشتر نواحی کوهستانی و جنگلی است و به دلیل داشتن رژیم غذایی بسیار متنوع همه‌چیز خوار است اما به طور عمده از حشرات، عسل، بی‌مهرگان، مهره‌داران کوچک و میوه تغذیه می‌کند.

افسری مهم‌ترین وجه تمایز خرس سیاه آسیایی با دیگر گونه‌ها را داشتن یک لکه سفید به شکل عدد هفت در گردن عنوان کرد و اظهار داشت: خرس سیاه با عمری حدود ۲۵ سال بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر طول و ۵۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم وزن دارد و یکی از دو گونه خانواده خرس‌های ساکن ایران است.

وی اضافه کرد: بر اساس طبقه‌بندی سازمان IUCN خرس سیاه آسیایی در ایران در زمره حیوانات در آستانه انقراض قرار گرفته و امکان محو شدن و نابودی آن محتمل است.

وی ادامه داد: به دلیل تکثیر و تولید مثل محدود خرس سیاه آسیایی جبران جمعیت از دست رفته این گونه جانوری به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود از این رو افزایش تلاش برای کنترل مناطق حفاظت شده در اولویت جدی محیط بانان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان این که جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شن و ماسه‌ای، رودخانه‌ها و تالاب‌ها از مهم‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های جانوری این استان هستند، گفت: گونه‌های جانوری و گیاهی استان در 11 منطقه حفاظت شده توسط محیط بانان صیانت می‌شوند.

افسری افزود: بیش از یک میلیون و 350 هزار هکتار معادل 7.3 درصد از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه