پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم آهوهای کیش همچنان قربانی برخورد با خودروها می‌شوند - تصادف مینی بوس خبرنگاران با بچه آهو در کیش

زیست بوم

آهوهای کیش همچنان قربانی برخورد با خودروها می‌شوند - تصادف مینی بوس خبرنگاران با بچه آهو در کیش

مینی بوس حامل خبرنگاران تور طبیعت گردی به جزیره ابوموسی که پرواز برگشتشان به تهران از جزیره کیش انجام شد هنگام برگشت در جاده منتهی به فرودگاه با یک بچه آهو تصادف کرد. سرعت زیاد این مینی بوس و عبور بچه آهویی که به دنبال مادرش در حال عبور از خیابان بود دلیل اصلی برخورد صورت گرفته بود. بچه آهو از ناحیه سر با سپر مینی بوس برخورد کرد و فک پایینش شکسته شد.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | nike air sport attack red bank blue Mid Linen - Grailify - nike sweet classic leather sneaker sandals

آهوهای کیش همچنان قربانی برخورد با خودروها می‌شوند - تصادف مینی بوس خبرنگاران با بچه آهو در کیش

 

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ پرواز برگشت خبرنگاران به تهران در ساعت 10 انجام گرفت و این حادثه حدود 40 دقیقه مانده به پرواز رخ داد. پس از برخورد مینی بوس با بچه آهو ابتدا اعلام شد جانوری که با این خودرو تصادف کرد یک سگ ولگرد بود اما یک خودرو حامل اعضای روابط عمومی منطقه آزاد کیش که در پشت سر مینی بوس حامل خبرنگاران حرکت می کرد با دیدن صحنه توقف کرد و بچه آهوی آسیب دیده را به کنار جاده منتقل کردند.
 
مسئولان روابط عمومی منطقه آزاد پس از آن با تیم حفاظت از محیط زیست جزیره تماس گرفته و موضوع را به آنها اطلاع رسانی کردند. بلافاصله پس از تماس یک گروه از سوی محیط زیست برای تحویل گرفتن و رسیدگی به وضعیت سلامت این بچه آهو خود را به محل حادثه رساندند.
 
گفته می شود فک پایین بچه آهو به دلیل برخورد شدید با سپر مینی بوس شکسته شده بود. تماس خبرنگار CHN برای اطلاع از وضعیت بهبودی یا عدم بهبودی بچه آهوی آسیب دیده تا کنون به نتیجه نرسیده است، روابط عمومی منطقه آزاد کیش برای انجام مصاحبه درخواست وقت قبلی و ارسال سوالات را دارد اما با توجه به اینکه خانم محمدی مسئول محیط زیست منطقه آزاد کیش تا چند روز آینده در مرخصی است امکان انجام مصاحبه تا پیش از آن ممکن نیست.
 
تنها جانور چهارپایی که در بزرگترین جزیره مرجانی جهان و قطب گردشگری ایران زندگی می کند آهو است. تعداد 33 راس از این ‌گونه جانوری در سال 1366 و در دورانی که جزیره خارک در جریان جنگ تحمیلی از هر سو مورد هجوم قرار گرفته بود، ‌توسط کارشناسان محیط زیست به جزیره امن کیش منتقل شد سازمان محیط زیست 10 سال بعد از انتقال، در سال 1373 ، اقدام به سرشماری شمار آهوان در این منطقه کرد که شمار آنها به 250 راس رسیده بود.
 
بر اساس آخرین سرشماری تعداد آنها هم اکنون به حدود 600 راس رسیده است. اگر چه رشد این گونه جانوری در جزیره زیبا و امن کیش قابل توجه و درخور تحسین است اما ماشین های عبوری و جاده های نا امن و همچنین افرادی که با قصد قبلی اقدام به شکار این جانوران می کنند حیات آنها را تهدید می کند. پیش از این حادثه هم موارد بسیاری از برخورد خودورهای عبوری با آهوها در کیش منتشر شده بود.
 
تنها در سال 87 خودروهای در حال تردد در جاده های کیش با 8 راس از این آهو ها برخورد کردند که در این حادثه ها چند راس از این گونه جانوری از بین رفت، با این وجود اما در جزیره کیش نحوه برخورد و مراقبت مردم کیش از آهوها درخورد توجه است و می تواند الگویی برای سایر نقاط کشور باشد، حساسیت مردم ساکن در جزیره کیش به حیات وحش نسبت قابل توجهی بهتر از دیگر نقاط ایران است. در اغلب مواردی که خوردوهای عبوری با آهو ها برخورد می کرد مردم خود اقدام به گزارش حادثه و درخواست کمک برای نجات جان این جانوران می کردند که در برخی موارد نیز ماجرا به نجات جان حیوان ختم می شد.
 
البته رونق اقتصادی جزیره کیش در سالهای دهه هفتاد و هشتاد و افزایش ساخت و سازها در این جزیره موجب شده است محل زندگی این جانوران روز به روز کوچتر و تنگ تر شود، به گونه ای که هم اکنون تعداد پرشماری از این اهوها در محلی زندگی و چرا می کنند که محل تخلیه نخاله های ساختمانی تولید شده از ساختمان سازی در کیش است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه