سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم رخنه شکارچیان در هفتاد قله/ 4200 گونه جانوری و گیاهی ساکن هفتاد قله

زیست بوم

رخنه شکارچیان در هفتاد قله/ 4200 گونه جانوری و گیاهی ساکن هفتاد قله

خبرگزاری مهر: در میان طبیعت استان مرکزی، هفتاد قله و ارتفاعات آن با داشتن هزاران گونه جانوری از دیدنی های بکر و حفاظت شده ای است که سالانه پای هزاران طبیعتگرد به آن باز می شود که البته گاهی با ایجاد خطر برای این طبیعت دست نخورده و جذاب همراه است.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | Converse Earthy Tones Unevenness Chuck Taylor All Star - 572547C

به گزارش خبرنگار مهر ، ارتفاعات هفتاد قله مانند زنجیری از شمال اراک شروع شده و از 81 هزار هکتار وسعت در شمال اراک و در  30 کیلومتری خمین، 15 کیلومتری شمال غربی محلات، 35 کیلومتری دلیجان، ۲۵ کیلومتری شرق اراک واقع شده است.

 

محیط پیرامونی منطقه حفاظت شده هفتاد قله حدود 140 کیلومتر بوده و دو منطقه امن شمالی با وسعتی حدود، 9 هزار هکتار و منطقه امن جنوبی با وسعتی حدود 7هزار هکتار را شامل می شود.

کوه هفتاد قله با دو هزار و 686 متر، بلندترین قله و دشت شمالی با یک هزار و 677 متر ارتفاع از سطح دریا، پست ترین نقطه این منطقه است.

سرسبزی هفتاد قله در کنار کویر مرکزی

دره ها و ارتفاعات هفتاد قله، بره زرد، لته در، فنقال، سراب ازنا، برآفتاب کارچان، دم شیر و برف شاه از مهم ترین مراکز
و زیستگاه های حیات وحش این منطقه به شمار می روند.
 
همجواری منطقه هفتاد قله با کویر مرکزی و کویر میقان، بارش اندک و نبود رودخانه دائمی از جمله عواملی است، که موجب ایجاد محدودیت در تأمین آب مورد نیاز و گرمای، طاقت فرسا در تابستان شده است با این حال فضای سرسبز آن توجه هر بیننده ای را جلب می کند.
چشمه ها و منابع آبی، هفتاد قله جنبه حیاتی دارند و از مهم ترین آنها می توان، به چشمه چکاب در انتهای دره چکاب و چشمه سیبک، در دره سیبک اشاره کرد.
در سال های اخیر برای تأمین آب مورد نیاز پرندگان، و پستانداران منطقه تعدادی آبشخور ساخته شده، که توانسته تا حدودی مشکلات کم آبی را در فصول گرم، سال کاهش دهد.
هفتاد قله بستر مناسب حیات وحش
دو دره چکاب و لته در به دلیل ارتفاعات موجود و دارا بودن چشمه ها و منابع آبی از پوشش گیاهی و آب و هوای بسیار خوبی برخوردار بوده و توانسته اند بستر مناسبی را برای زندگی و حیات جانوری پدید آورند.
چهار روستای خیرآباد، مشک آباد، عمرو آباد و لته در، درون محدوده این منطقه حفاظت شده واقع شده اند و 8 روستای شاهسواران، انجدان، بزی جان، شانق، عیسی آباد، ورین سفلی، الگان و کهک نقاط مرزی این منطقه را تشکیل می دهند.
حیات بیش از 4200 گونه جانوری و گیاهی در هفتاد قله
درمنطقه حفاظت شده 70 قله  اراک که حدود 97 هزارهکتاروسعت داردبدلیل شرایط مساعدآب وهوایی وپوشش گیاهی مناسب حدود 4 هزارراس انواع حیوانات  شامل کل، بز، قوچ ومیش، گربه وحشی، گراز، گرگ، روباه ، شغال و60 نوع پرنده زیست می کنند.
عکس تزئینی است
وجود205 گونه  گیاهی که اغلب خواص دارویی دارند شامل گون، کنگر، درمنه، ریواس، شکرتیغال وخاکشیر بر ارزش طبیعی و جاذبه های علمی و تحقیقاتی و اقتصادی این منطقه افزوده است.
4 پاسگاه برای حفاظ از هفتاد قله
رئیس اداره حفاظت محیط زیست در این باره گفت: منطقه 70 قله، این محیط زیست طبیعی بوسیله نیروهای مسلح مستقردر4  پاسگاه بصورت شبانه روزی محافظت و هرنوع تردد درآن بوسیله محیط بانان وهمیاران محیط زیست محلی کنترل می شود.
معین السادات افزود: باتلاش محیط بانان هرسال حدود 30 شکارچی متخلف به علت شکار، صید وزنده گیری حیوانات یاپرندگان  وحشی درمنطقه  70 قله دستگیروبه مراجع قضایی معرفی می شوند.
رخنه شکارچیان در حیات وحش هفتاد قله

هفتاد قله با داشتن هزاران نوع گونه جانوری جزو شش منطقه حفاظت شده و حیات وحش استان مرکزی است که در سالهای اخیر مورد سوء استفاده برخی شکارچیان قرار دارد.

در روزهای اخیر با تلاش محیط بانان 5 راس بره، قوچ ومیش وحشی که در بلندی های هفتاد قله اراک توسط شکارچیان غیرمجاز شکار شده بودند کشف و ضبط شده و متخلفین دستگیر شدند.

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی در ابن باره گفت: 6  شکارچی غیرمجاز که اقدام به شکار پنج راس قوچ  و میش وحشی کرده بودند، به دست قانون سپرده شدند.

عکس تزئینی است
امیر انصاری افزود: این حیوانات درسنین رشد قراردارند ومحیط بانان بوسیله شیشه به آنها شیرمی دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یادآور شد: این حیوانات باحکم مراجع قضایی درمنازل شکارچیان کشف ومتخلفان به دادگاه معرفی شدند.
زمان شکار فصل سرما ست
وی زمان شکاردرمنطقه را اوایل پاییز تا اواخربهمن ماه  اعلام کرد و گفت: در این زمان هم شکارچیان باید مجوز داشته باشند و بدون مجوز کشار نمی توانند اقدام به این کار کنند و خلاف محسوب می شود.
وی با بیان اینکه حیات وحش در فصل گرما فعال است و به چشم هم کشاهده می شود افزود: این زمان زمان شکار نیست.
انصاری گفت: برای کسانی که بدون مجوزو غیر از زمانهای اعلام شده شکارکنند برحسب میزان خسارت وارده حداقل  6 میلیون ریال جریمه نقدی واز6 ماه وبیشترحبس پیش بینی شده است.
هفتاد قله را حفظ کنیم
هفتاد قله از جمله حیات وحش بکر و دست نخورده کشور است که به لحاظ جمعیت بالای علفخواران از اهمیت بالایی در حیات وحش و طبیعت کشور  برخوردار است.
عکس تزئینی است
سالانه هزاران نفر برای بازدی از این طبیعت بکر و آب و هوای خشو آن به منطقه سفر می کنند و زحمت بالا رفتن از ارتفاعات آن را به جان می خرند تا گوشه ای از دست آفرینش را ببینند.
ارتفاعات هفتاد قله از اراک، خمین و محلات می گذرد و این زنجیره طبیعی در حاشیه اراک و سایر شهرهای فرصتی برای بازیافت روحیه و گردش سالم است که برای تدوام آن باید مراقبت کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه