سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم گرفتاری حیوان در معرض انقراض در میان پسماندهای صنعتی - زیستگاه کاراکال در معرض خطر قرار دارد

زیست بوم

گرفتاری حیوان در معرض انقراض در میان پسماندهای صنعتی - زیستگاه کاراکال در معرض خطر قرار دارد

خبرگزاری مهر: کاراکال یکی از گونه های در معرض خطر و کمیاب طبیعت محسوب می شود که در زیستگاههای رفسنجان به حیات خود ادامه می دهد اما گرفتاری یک قلاده از این گونه نادر در پسماند صنعتی نگرانی هایی را در خصوص ادامه حیات این جانور در معرض انقراض در پی داشته است.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Direct Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمان به عنوان یکی از مهمترین قطبهای تولید مس در جهان شناخته می شود این استان در اکثر شهرستانهایش دارای معادن بزرگ مس است و کار احداث و یا بهره برداری از معادن در حال انجام است کارخانه جات متعدد وابسته به این صنعت نیز در استان کرمان مشغول به فعالیت هستند.

اما بزرگترین مجتمع مس ایران و یکی از بزرگترین مجتمع های صنعتی جهان نیز در این استان وجود دارد، مجتمع مس سرچشمه از جمله مهمترین مراکز صنعتی کشور محسوب می شود که هزاران نفر در آن مشغول به کار هستند این مجتمع آنچنان بزرگ است که برای اسکان کارکنانش شهری بزرگ به همین نام ساخته شده است تا اینجای کار همه چیز به نفع صنعت و اقتصاد کشور است هر چند که منابع مالی این صنعت به استان کرمان تعلق نمی گیرد و روانه بانکهای پایتخت می شود.

با این وجود درصدی از نیروهای مشغول به کار در این صنعت مربوط به استان کرمان است اما شرکت مس هیچ گاه مانند شرکتی مثل ذوب آهن اصفهان نتوانسته در توسعه و پیشرفت استانش نیر تاثیر گذار باشد.

از سوی دیگر فعالیت معادن گسترده و کارخانه های متعدد بالا دستی خسارات گاه غیر قابل جبرانی به محیط زیست استان کرمان وارد کرده است که این شرکت با ارائه راهکارهایی در صدد جبران این خسارات برآمده است.

خسارات محیط زیست کرمان از فعالیتهای صنعتی قابل توجه است/ خاتون آباد نماد تخریب طبیعت کرمان

با این وجود روستاها و دشتهای اطراف صنایع و معادن مس در کرمان به شدت از باز مانده های این صنعت خسارات دیده اند.

تا کنون محیط زیست استان کرمان نیز گزارش مستندی در این خصوص منتشر نکرده است اما از جمله نمادهای این خسارتها می توان به دشت خاتون آباد شهربابک اشاره کرد.

فعالیت یک واحد صنعتی مربوط به شرکت مس دشت خاتون آباد را به یکی از نمادهای حقیقی تخریب طبیعت تبدیل کرده است.

گفته می شود این دشت به دلیل وجود رسوبات سنگین حتی تا 10 سال آینده نیز توان احیاء مجدد و سبز شدن گیاهان را ندارد.

میزان خسارات در این دشت آنچنان زیاد بود که درنهایت شرکت مس برای رفع مشکل آلایندگی وارد عمل شد و برخی از سیستمهای این کارخانه را برای کاهش آلایندگی اصلاح کرد.

اما میزان خسارات صنایع مس سرچشمه به محیط زیست تا کنون اعلام نشده است صنعتی که استان کرمان از منافعش بسیار کم بهره بوده است اما محیط زیستش قربانی شده است.

کاراکال کم یاب در پسماندهای صنعتی

 با این وجود روز گذشته اتفاقی روی داد که گوشه ای دیگر از خسارات مجتمع مس را نمایان کرد، یکی از نادرترین گربه سانان ایران که در معض خطر نیز قرار دارد در پسماندهای این شرکت گرفتار شد و خوشبختانه با مسئولیت شناسی یکی از کارکنان وابسته به شرکت ملی مس ایران از مرگ نجات یافت اما به دلیل جراحات وارد ناشی از پسماندهای این حیوان دچار مشکلات متعدد از جمله در بینایی شده است.

نکته اساسی اینجاست که یکی از زیست گاههای اصلی این حیوان در نزدیکی مجتمع مس قرار گرفته است.

وجود 7 قلاده کاراکال در زیستگاه منصور آباد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رفسنجان این موضوع را برای  خبرنگار مهر اینچنین حکایت می کند.

حبیب اکبری ادامه داد: منطقه منصور آباد یکی از زیستگاههای جانوری در شهرستان رفسنجان است و در همین منطقه تا کنون بارها کراکال دیده شده است.

وی تصریح کرد: کاراکال از گونه های جانوری نادر است و سعی کرده ایم از این گونه حفاظت کامل انجام شود.

اکبری از وجود هفت جفت از این حیوان در منطقه منصوریه خبر داد و گفت: متاسفانه روز گذشته یکی از این کاراکالها در پسابهای صنعتی سقوط کرده بود که با اطلاع رسانی یک فرد مسئولیت شناس در زمانی کوتاه پرسنل در این منطقه حاضر شدند و حیوان را از منطقه پسماندهای آلوده خارج کردند.

بینایی حیوان از دست رفته است

وی گفت: حیوان پس از خروج از منطقه به اداره محیط زیست شهرستان منتقل و مورد شستشو و ضد عفونی فوری قرار گرفت و مداوا به صورت تخصصی با حضور دامپزشکان آغاز شد.

اکبری ادامه داد: با وجود استریل چشمها و سایر قسمتهای بدن حیوان این جانور دچار صدماتی به خصوص در زمینه بینایی شده است و در صورتیکه بینایی حیوان باز نگردد مجبور به عمل قرنیه خواهیم بود.

وی گفت: دلیل بروز این حادثه در دست بررسی است و تحقیقات با جدیت در این خصوص انجام می شود.

اکبری کاراکال را از جمله گربه سانان کمیاب طبیعت دانست و گفت: حفاظت از این حیوان ضروری است و با توجه به مساعد بودن منطقه منصور آباد برای زندگی این حیوان باید طرحهای مطالعاتی و حفاظتی انجام شود.

حفاظت از محیط زیست در کنار توسعه صنعتی مد نظرقرار گیرد

محمد جهانشاهی، فعال محیط زیست در استان کرمان گفت: استان کرمان یکی از قطبهای معدنی و صنعتی کشور است که استفاده از این منابع خدادی برای اقتصاد کشور ضروری است اما باید توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط زیست در کنار یکدیگر انجام شود.

وی تصریح کرد: استان کرمان به دلیل گستردگی و جمعیت کم یکی از مناطق بکر کشور محسوب می شود و می توان بسیاری از گونه های جانوری در معرض انقراض را در این استان مشاهده کرد که از جمله گربه سیاه گوش است.

وی ادامه داد: این حیوان در طبیعت به صورت محدود مشاهده می شود و باید از جمعیت موجود آن حمایت کرد.

وی گفت: این حیوان از هوش بسیار بالا و سرعت خیره کننده ای در شکار برخوردار است و از گذشته مورد توجه بوده است و نمادی از اقتدار طبیعت محسوب می شده است.

جهانشاهی بیان کرد: در استان کرمان نیز تعدادی از این حیوان وجود دارد که حراست از آنها بسیار مهم است.

وی گفت: حداکثر طول بدن این جانور 105 سانتیمتر است و جثه بزرگتر از گربه وحشی دارد و داستانهای جالبی در قالب افسانه نیز از این حیوان در جامعه نقل می شود و این نشان می دهد این حیوان به دلیل ظاهر خاص و تواناییهای ویژه اش مورد توجه بوده است.

جهانشاهی گفت: خشکسالی و شکار بی رویه و آلودگیهای زیست محیطی از جمله عوامل خطری هستند که جانوران وحشی را تهدید می کند.

وی اعلام کرد: چندی قبل به دلیل ناآگاهی مردم محلی در شرق استان یک قلاده کاراکال به شدت زخمی و در نهایت تلف شد.

...............................

گزارش: اسما محمودی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه