سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم گل خوارکها زیر گازوئیل های قاچاقچیان دفن شدند/ نابودی گونه های جانوری در خور آذینی

زیست بوم

گل خوارکها زیر گازوئیل های قاچاقچیان دفن شدند/ نابودی گونه های جانوری در خور آذینی

خبرگزاری مهر: بار دیگر گازوئیلی که توسط قاچاقچیان سوخت در دهنه خورهای سیریک ریخته می شد، نسل گونه ای از موجودات دریایی به نام گل خوارک را در معرض تهدید جدی قرار داده و باعث از بین رفتن آنها شده است.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | SBD - nike sb trainer endor khaki gum white and green - 016 Release Date - Air Jordan 4 Red Thunder CT8527

به گزارش خبرنگار مهر، در سالهای اخیر قاچاقچیان سوخت در سیریک با ریختن گازوئیل در دهنه خورهای دریایی سیریک، باعث نابودی و از بین رفتن موجودات آبزی و پرندگان دریایی و بر هم زدن چرخه زیست محیطی در این منطقه شدند، به گونه ای که دیگر نسل گونه ای از این موجودات دوزیست "گل خوارک" در داخل این خورها گم شده است.

بروز آلودگی های ناشی از گازوئیل، تردد انواع شناورهای حامل قاچاق سوخت و همچنین افزایش جمعیت خود قاچاقچیان و ایجاد آلودگی های انسانی مشکلات عدیده زیست محیطی بودجود آورده است و زندگی  موجوداتی که در این خورها زندگی می کنند را به نوعی به خطر انداخته تا جایی که حتی موجب از بین رفتن نسل "گل خوارک" در این منطقه شده است.

این تغییرات عمده زیست محیطی در خورهای سیریک از ابتدای ورود قاچاقچیان سوخت به این خورها باز شد، درختان حرا در این منطقه که پناهگاه خوبی برای آنها شده همین هم باعث تمایل قاچاقچیان سوخت و هجوم آنها به این منطقه شده است زیرا بوسیله درختان حرا خود را استتار می کنند.

بی شک زنگ خطری بر روی کل اکوسیستم در خورهای سیریک به صدا در آمده است و این مهم لزوم توجه جدی مسئولان برای حفظ محیط زیست از دست این قاچاقچیان سوخت و همچنین اقداماتی اساسی را در زمینه نگهداشتن قاچاقچیان می طلبد.

پنج سال پیش کشند قرمز آسیبهایی به خلیج فارس و دریای عمان به خصوص این مناطق زد و حالا پدیده زیست محیطی که قاچاقچیان با ریختن گازوئیل به خورها و دریا می ریزند به اوج خود رسیده است تا جایی که نسل گل خوارک از این خورها گم کرده است یعنی خطرناکتر از کشنده قرمز.

به نام «اشلمبو» نیز شناخته می شود. به خانوادهGobiidae یا «گاو ماهیان» تعلق دارد. طول آن تا ۱۸ سانتی متر می رسد. بدنی کوچک و پوشیده از فلس های ریز، سری بزرگ و چشم هایی درشت دارد.

رنگ کلی بدن خاکستری تا قهوه ای با لکه های تیره در سر و بدن و نیز ۲ یا ۳ ردیف لکه سفید رنگ روی دومین باله پشتی است. باله های شکمی متصل به هم، دهان بزرگ و لب ها کلفت و گوشتی است. قادر به تنفس از هوا نیز است و توسط باله های سینه ای تغییر شکل یافته خود می تواند روی خشکی نیز حرکت کند. در زیستگاه های بین جزر و مدی سازگاری یافته است.

با پنهان شدن در میان علف های دریایی، درون آبگیرها یا حفره هایی که نقب می زند در محل بین جزر و مد باقی می ماند و هنگام جزر به طرف دریا رهسپار می شود. می تواند از درختان مانگرو بالا برود. از بی مهرگان مانند نرم تنان و سخت پوستان کوچک تغذیه می کند. این گونه نخستین بار توسط جانورشناس فرانسوی به نام Achille Valenciennes در سال ۱۸۳۷ شناسایی و نامگذاری شد

ساحل رودهایی که دارای ساحل ماسه‌ای توأم با گل و لای باشند. در درون بستر نقب‌هایی حفر نموده و در آنجا پنهان می‌شوند. آب‌های گل آلود را ترجیح می‌دهند. روی ساحل رودخانه تا فاصله حدود پنج متر نیز از آب فاصله می‌گیرند. دمای آب در زیستگاه‌های این ماهی تا ۳۸ درجه نیز می‌رسد.

در ایران و اطراف در قسمت‌های پایینی رودخانه‌های حوضه خلیج فارس و دجله و کارون و حوضه‌های مکران، هرمز و خلیج، قسمتهای پایینی رودخانه‌های جگین، گابریک، سرباز فراوان است. چنانچه از اهمیت شیلاتی و غذایی برخوردار نیستند، اما در جذب و جلب توریست در آن منطقه می تواند اهمیت اقتصادی خوبی داشته باشد.

رئیس شورای شهرستان سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان چند نقطه مهم در ایجاد شغلهای کاذب منطقه پرداخت و گفت: نبود ثبات کاری و نبودن کارهایی با درآمد خوب برای جوانان، مردم مجبور می شوند به سمت کارهای کاذب قاچاق بروند.

احمد محمدی اثرات ناشی از  پدیده قاچاق سوخت در این منطقه را بدتر از اعتیاد دانست و اظهارداشت: اثرات ناشی از قاچاق سوخت هم بر روی اجتماع، اقتصاد و زیست محیطی این منطقه تاثیرگذار بوده است.

وی قاچاقچیان سوخت را تروریسم طبیعت نام نهاد و افزود: امسال از دریاهای منطقه ما کمترین میگو صید شد که اثرات ناشی از ریختن گازوئیل به دریا بوده و موجب تولید کمترین میگو در طول چند سال بوده ایم.

محمدی گفت: اگر جلو این پدیده شوم گرفته نشود، تا چند سال آینده هر ماهی که می خوریم با طعم گازوئیل خواهد بود.

وی در ادامه افزود : مبارزه با قاچاق سوخت در دست ستاد مبارزه با قاچاق از نیروی انتظامی است که با خیلی از ادارات تداخل پیدا کرده است و همه این ادارات از این ستاد انتظار مبارزه جدی با این پدیده شوم دارند.

گفتنی است که سرپرست اداره محیط زیست شهرستان سیریک حاضر به مصاحبه با خبرنگار مهر نشد به همین منظور با اداره کل محیط زیست استان هرمزگان تلفنی موضوع نابودی و انقراض گونه دوزیست (گل خوارک) در میان گذاشته شد، که قرار شد کارشناسان خود را به این منطقه اعزام کنند تا در مورد نابودی این گونه موجودات تحقیق میدانی به عمل آورند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه