سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تلاش برای شبیه‌سازی بز کوهی منقرض شده

زیست بوم

تلاش برای شبیه‌سازی بز کوهی منقرض شده

دانشمندان اسپانیایی در تلاش برای شبیه‌سازی یک گونه منقرض شده بز کوهی اسپانیایی با استفاده از سلول‌های آخرین نمونه زنده این حیوان هستند.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | adidas am4par women wear shoes , Sunrise Underwire Bikini Top by Endless Online , JofemarShops , Australia

به گزارش ایسنا، گونه bucardo یا بز کوهی پیرنئن در سال 2000 منقرض شد اما سلول‌های آخرین نمونه این حیوان جمع‌آوری شده و در نیتروژن مایع منجمد شده بود.

تلاش‌های قبلی برای شبیه‌سازی (کلون کردن) در سال 2003 منجر به تولد یک بزغاله شد که کمی پس از تولد، مرد. این امر علاوه بر آنکه یک رویداد تاریخی محسوب می‌شد، همچنین اولین نمونه احیاگری گونه منقرض شده بود که طی آن یک گونه از بین رفته، دوباره احیا می‌شود.

اکنون دانشمندان با استفاده از سلول‌های آخرین گونه‌این بز کوهی موسوم به "سلیا(Celia)" که برای 14 سال محفوظ مانده بود، قصد دارند تلاش دیگری را برای احیای این گونه انجام دهند.

به گفته محققان، در حال حاضر برنامه آنها شامل بررسی زنده بودن سلول‌های منجمد شده است که در صورت سالم بودن آنها، تلاش‌ها برای شبیه‌سازی جنین و کاشت آنها در بزهای ماده آغاز خواهد شد.

محققان اظهار کردند که با این شیوه می‌توان یک یا چند گونه شبیه‌سازی شده بز پیرنئن ماده به دست آورد که در این صورت، امکان یک طرح برای بازیابی این گونه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

به گفته دانشمندان، یکی از رویکردهای ممکن می‌تواند ترکیب یک کلون پیرنئن ماده با یک زیرگونه مرتبط مانند بز کوهی اسپانیایی ibex و در نهایت پرورش انتخابی فرزندان برای ارتقای ویژگی‌های خاص گونه پیرنئن باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه