پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ماهی کور غار لرستان، گونه‌ای با ارزش‌

زیست بوم

ماهی کور غار لرستان، گونه‌ای با ارزش‌

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: ماهی کور غار لرستان از گونه‌های جانوری ارزشمند کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مجید توکلی در سمینار ماهی کور غار لرستان که به همت جهاد دانشگاهی لرستان برگزار شد، بیان کرد: ماهی‌های غارزی حقیقی که به لاتین Carernieole و یونانی Traglobie نامیده می‌شوند، آن دسته از ماهی‌هایی هستند که در آب‌های تاریک غارها، چاه‌های آرتزین و یا در شکاف کوه‌ها که در حقیقت غارهای کوچکی هستند، زندگی می‌کنند.


وی اضافه کرد: فرق این جانوران آب‌زی غاردوست با سایر ماهی‌هایی که در سطح زمین و آب‌های روان زندگی می‌کنند این است که ماهی‌های غارزی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد هستند که آنها را به‌صورت ارثی منتقل می‌کنند.

توکلی تصریح کرد: گونه‌های ماهی غارزی حقیقی در جهان تقریبا محدود و اندک بوده و حدود یک هزارم کل ماهی‌های شناخته شده هستند. ماهی کور ایرانی برای ماهی‌شناسان و به‌ویژه محققان از نظر بیولوژی، فیلوژنی و فیلوجغرافی بسیار مهم و بااهمیت هستند.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان ماهی کور را یکی از گونه‌های جانوری ارزشمند کشور دانست و افزود: این ماهی از راسته کپور ماهیان و متعلق به خانواده Cyprinidae و زیرخانواده Barbinae است.

وی افزود: در راسته کپور ماهیان تنها این زیر خانواده است که دارای ماهی‌های غار‌ی هستند و تا به حال ماهی Cecobarbus در آب‌های کنگوی بلژیک، Phreatichtys در سومالی و Typhlogarra در عراق و Iranocypris در ایران گزارش شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه