سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تاریخ یافته‌های باستان شناسی هویت جنسی اسکلت 5500 ساله تپه باستانی برج نیشابور مشخص شد

یافته‌های باستان شناسی

هویت جنسی اسکلت 5500 ساله تپه باستانی برج نیشابور مشخص شد

برگرفته از فر ایران

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی تپه‌ی برج نیشابور، از تشخیص هویت جنسی اسکلت اکتشافی در این منطقه خبر داد.

به گفته دکتر عمران گاراژیان، این اسکلت که به‌طور اتفاقی در گمانه‌زنی انجام شده، در لایه‌نگاری تپه‌‌ی برج کشف شده، متعلق به بانویی 40 تا 45 ساله با بلندای 144 سانتیمتر است و در پنج هزار و پانصد سال پیش از میلاد می‌زیسته است.

وی بقایای پوسیده یکی از دندان‌ها و هم‌چنین آثار کشیده شدن دندان‌های کرسی این بانو در دوران حیاتش را، از جمله‌ی ویژگی‌های منحصربه فرد آن یاد کرد.

به گفته وی، در کنار این اسکلت که براساس سنت‌های پیشین به صورت چمباتمه و در فاصله 25 متری کف محل سکونتش به خاک سپرده شده، دو مهره‌ی فیروزه‌ی به قطر 1 تا 3 میلیمتری نیز کشف شده که در میان هر یک سوراخی وجود دارد.

وی گفت: این دو مهره‌ی فیروزه، به احتمال جزو وسایل تزیینی مالک اسکلت در زمان حیات وی بوده است.

سرپرست کاوش در باستان‌شناسی تپه برج نیشابور‌، هم‌چنین از کشف و شناسایی 5/2 کیلوگرم گندم سوخته در یک اجاق بر روی یک سطح متعلق به دوران مس سنگی خبر داد و گفت: «‌‌‌این گندم‌ها برای مطالعه و تحقیقات لازم در اختیار متخصصان مربوطه گذاشته شده است».

دکتر گاراژیان مجموع وسایل کشف شده در تپه‌ی برج نیشابور را طی سه ماه کاوش، 13 هزار و 299 قطعه اعلام کرد و گفت: عملیات ورود اطلاعات این قطعات شامل سفال، دوک، بقایای سفال غیر از ظروف دستینه‌های سنگی چون هاون، ابزارهای سنگی، بقایای فعالیت‌های صنعتی جوش کوره، هم اکنون به پایان رسیده است.

وی هدف از گمانه‌زنی تپه برج نیشابور را، شناخت توالی فرهنگ‌های پیش از تاریخ ]دوران کهن[ و معرفی آن‌ها از آغاز روستانشینی یا نوسنگی تا آغاز شهرنشینی اعلام کرد و گفت: توالی فرهنگی پیش از تاریخ ]دوران کهن[ و معرفی شاخص‌های آن اعلام داشت.

وی یادآور شد به منظور بررسی این توالی در اردی‌بهشت پارسال، یک تیم کارشناس از محدوده شهرستان‌های نیشابور، سبزوار، اسفراین، جاجرم، آشخانه، بجنورد، قوچان، شیروان، فاروج و دشت درگز بازدید کرد که طی آن 27 محوطه‌ی آثار تاریخی در این مناطق کشف شد.

تپه برج منطقه‌ای اوقع در 24 کیلومتری شرق نیشابور و دارای مساحت بیش از 16 هکتار است.

این تپه در دو کیلومتری جنوب روستای برج و شمال شرق روستای عبدل‌آباد و شمال غرب دهند هاشم‌آباد قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه