سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بررسی و شناسایی ۶۴ اثر تاریخی در شهرستان کلیبر آذربایجان شرقی

یادمان

بررسی و شناسایی ۶۴ اثر تاریخی در شهرستان کلیبر آذربایجان شرقی

در برنامه بررسی، شناسایی و تحلیل پراکنش کورگان‌های شهرستان کلیبر آذربایجان شرقی متعلق به ۳هزار سال پیش، ۶۴ اثر شناسایی شد.

به‌گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نسرین طایفه قهرمانی، سرپرست برنامه بررسی و شناسایی و تحلیل پراکنش کورگان‌های شهرستان کلیبر با اعلام این خبر گفت: در بررسی نجات‌بخشی سال ۹۳ سد پیغام‌چای در شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی به کورگان‌هایی برخوردیم که مشابه آن‌ها قبلا در منطقه خداآفرین شناسایی و کاوش شده بود.

به گفته این باستان‌شناس، کورگان یا گورتپه پشته‌های مربوط به قبور افرادی از اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول پیش از میلاد است که با درجات مختلف اجتماعی تدفین شده و حاوی اشیایی مربوط به دوران زندگی فرد متوفی است. 

او با اشاره به معماری خاص بعضی از این قبور که در نوع خود قابل مطالعه است، گفت: وجود این کورگان‌ها در برنامه بررسی و شناسایی سال ۹۳ ما را برآن داشت تا با ارائه طرح پژوهشی در جستجوی پراکنش و گستردگی آنها مناطق وسیع‌تری را بررسی کنیم.

قهرمانی این بخش از جنوب غربی شهرستان کلیبر را مجموعه‌ای از دره‌های باریک و مخروط افکنه‌های منتهی به دشت‌های میان‌کوهی دانست که زیستگاه انسان از دوره‌های مختلف تمدنی است. 

او وسعت  محدوده هدف بررسی را ۳۰۶ کیلومترمربع اعلام کرد و افزود: در این محدوده ۶۴ اثر بررسی و شناسایی شد که ۱۸ اثر از این تعداد کورگان‌هایی بود که در سال ۹۳ مکشوف و بررسی شده بود.

او افزود: بقیه آثار شامل محوطه، گورستان، قلعه و بنا از ادوار مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی بود.»

او با اشاره به یافت شدن اغلب کورگان‌ها در کنار منابع آب اعم از چشمه یا رودخانه گفت: به‌نظر می‌رسد شرایط زیست محیطی مناسب به ویژه دسترسی به منابع آب، وجود زمین‌های زراعی در دشت‌های بالادست و مشرف به دره، وجوع مراتع و باغ‌های حاشیه رودخانه از مهم‌ترین دلایل ایجاد استقرار و شکل‌گیری سکونتگاه‌ها در ۴هزار سال پیش و دورتر باشد.

این باستان‌شناس افزود: کورگان‌ها به‌صورت دایره‌ای یا بیضی شکل با ارتفاع بین یک تا دو متر بوده که ابعاد کوچک‌ترین کورگان به طور میانگین ۳*۳ و بزرگ‌ترین آنها ۱۰*۱۵ متر است.

او در پایان اظهار کرد: بیشتر این کورگان‌ها دارای پوششی از قلوه سنگ‌های بزرگ و کوچک است که متاسفانه بیشتر آنها توسط حفاران غیرمجاز مورد کاوش قرار گرفته‌اند.

برنامه بررسی، شناسایی و تحلیل پراکنش کورگان‌های شهرستان کلیبر با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اجرا شد. 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه