سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف آثار متعلق به دوران تاریخی در اطراف سد مشمپا

یادمان

کشف آثار متعلق به دوران تاریخی در اطراف سد مشمپا

بررسی های باستان شناسی در اطراف سد مشمپا از وجود آثار متعلق به دوران تاریخی به خصوص اشکانی و اسلامی در این منطقه حکایت می کند.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | 106 - Nike WMNS Air Force 1 Shadow "Pastel" - LacollesurloupShops - nike dunks brown white black friday images , CI0919

به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دکتر لیلا خسروی باستان شناس و مجری طرح با اعلام این خبر گفت: بررسی باستان شناختی سد مشمپا به صورت پیمایشی فشرده و نمونه برداری سطحی به صورت اتفاقی انجام شد.

او افزود: باتوجه به در نظر گرفتن حریم آب دریاچه و میزان خسارت رطوبت آب به آثار فرهنگی/تاریخی کل منطقه تا ارتفاع ۱۳۰۰ متر از سطح دریا مورد بررسی و شناسایی دقیق و سیستماتیک قرارگرفت و تمام آثار موجود در این ناحیه از زنجان، حتی در صعب العبور ترین نقاط منطقه شناسایی، ثبت و مستند سازی شد.

خسروی تاکید کرد: نتیجه بررسی انجام شده، شناسایی و ثبت مجموعه ای متشکل از آثار باستانی مهمی شامل محوطه ها، تپه ها ، گورستانها و آثار معماری بود که تعداد ۳۵ مورد از آنها در معرض خطر قراردارند.
به گفته این باستان شناس آثار شناسایی شده در نقاط مختلف شامل دشتهای کوچک میان کوهی، کنار رودخانه قزل اوزن و نهرهای فصلی، دامنه کوهها، داخل تنگه ها و روی تپه ماهورهای مرتفع قرارداشتند.
اوبیشتر آثار را متعلق به دوران تاریخی به خصوص اشکانی و اسلامی دانست و افزود: استقرارهای این دوران اغلب روستاهای کوچکی بودند که در نزدیکی رودخانه ها، چشمه ها و رودخانه های فصلی قرارداشتند. گونه های سفالی شناسایی شده نیز بیشتر تحت تاثیر سنت سفالگری حوزه فرهنگی غرب ایران است که نیاز به مطالعات بیشتر و عمیق تری در این زمینه دارد.

وی در ادامه گفت:این ناحیه از ایران یکی از مناطق ناشناخته از نظر مطالعات باستان شناسی است و با اینکه هدف اصلی از این پژوهش شناسایی و مستند سازی علمی و سیستماتیک محوطه ها و تپه های باستانی موجود در حوضه آبگیر سد بود.اما فرصت مناسبی برای مطالعت دوران تاریخی،شناسایی تمام آثار فرهنگی/ تاریخی موجود در این بخش از زنجان، تهیه نفشه باستان شناسی منطقه، مطالعه وضعیت استقرارهای موجود و مشخص نمودن ارتباط آنها با یکدیگر، گاهنگاری دقیق محوطه های مکشوفه، مطالعه الگوهای استقراری و تاثیرات زیست بوم بر شکل گیری آنها، مطالعه، توصیف و طبقه بندی تحلیلی سفالهای دوران تاریخی به ویژه اشکانی در این منطقه فراهم آمد که نتایج بسیار چشم گیرعلمی نیز به دنبال داشت.

ساختگاه سد مشمپا در حدود ۶۰ کیلومتری جنوب میانه و ۵ کیلومتری جنوب غربی روستای مشمپا که بر روی رودخانه قزل اوزن قراردارد،بخشی از حوضه آبریز رودخانه قزل اوزن است .این رودخانه از ارتفاعات پوشیده از برف چهل چشمه کردستان سرچشمه گرفته و در طول مسیر نسبتا طولانی خود، شاخه های بزرگ و کوچک فراوانی که از کوههای کردستان،همدان،زنجان،اردبیل و آذربایجان شرقی سرچشمه می گیرند را دریافت می کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه