سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان قدمت نقش‌پلنگ ۳۵۰ سال اعلام شد

یادمان

قدمت نقش‌پلنگ ۳۵۰ سال اعلام شد

به‌دنبال کشف دو صخره در جاده عباسی، که بر یکی از آن‌ها نقش پلنگ و بر دیگری عبارت «لااله الا الله محمد رسول الله» نقاشی شده، پژوهشگران گلسنگ‌شناس پس از تحقیقاتی که به‌عمل آوردند قدمت نقش‌پلنگ را با استفاده از دانش گلسنگ‌شناسی ۳۵۰ سال تخمین زدند.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | nike mercurial touch elite survey list philippines

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ در جاده عباسی، یکی از جاده‌هایی که کازرون را به شیراز وصل می کند به تازگی دو صخره یافت شده که بر یکی از آن ها یک پلنگ و بر دیگری عبارت «لااله الا الله محمد رسول الله» نقاشی شده است.
 
پیشتر قدمت این دو اثر به‌زمان ساخت جاده و دوره صفویه احتمال داده شده بود. اما هم‌اکنون محمد سهرابی گلسنگ‌شناس ایرانی اعلام می‌کند که این نقش با توجه به لکه‌های گلسنگ‌ها و میزان رشد آن‌ها بیش از 350 سال قدمت ندارد.
 
عضو هیات علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ادامه‌ می‌دهد: روی نقش پلنگ لکه‌هایی از گلسنگ‌ با قطر 7 سانتیمتر مشاهده می‌شود. با توجه به میزان رشد اندک و دو دهم میلیمتری آن‌ها در طول سال می‌توان تخمین زد که این نقش مربوط به 350 سال پیش باشد.
 
سهرابی به دانش گلسنگ‌سنجی اشاره می‌کند که با استفاده از نرخ رشد گلسنگ‌ها و گونه‌های خاص آن می‌توان به صورت تقریبی تمامی نقوش روی آثار باستانی را سن‌گذاری و قدمت آن را تخمین زد.
 
به‌گفته وی، از این دانش می‌توان در ارزیابی زلزله، حرکت یخچال‌های کوهستانی و تعیین قدمت نقوش آثار باستانی در معرض رشد گلسنگ‌ها هستند می‌توان استفاده کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه