سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف نخستین شبه قنات در زهک

یادمان

کشف نخستین شبه قنات در زهک

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زهک گفت: نخستین شبه قنات‌ها مربوط به دوره اشکانی در شهرستان زهک کشف شده است.

shock drop air force 1 full uv reactive | Release , khaki black purple jordans , LafarledeShops , Air Force 1 Lucky Charms White

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی فرمانداری زهک، رضا گنجعلی اظهار داشت: هشت حلقه چاه باستانی با قدمت 2 هزار و 200 سال متعلق به دوره اشکانی در شهرستان زهک کشف شده که از آنها به عنوان اولین نمونه‌های شبه قنات در کشورمان یاد می‌شود.

وی افزود: تعداد هشت حلقه چاه باستانی متعلق به دوره اشکانی با طراحی خاص آن دوره در شهرستان زهک کشف شده که قدیمی‌ترین آنها چاهی با قطر دهانه چهار متر متعلق به روستای خمک است.

رئیس اداره میراث فرهنگی زهک بیان کرد: دو حلقه چاه در روستای خمک کشف شده و هم چنین نظیر آنها در روستای گوری، میرشاه، مجتمع محمد شاهکرم و روستای شیخ لنگی کشف شده است که در طراحی و ساخت این چاه از آجرهای خاص دوره اشکانی با ابعاد 28 سانتی متر در 28 سانتی متر استفاده شده است.

گنجعلی ادامه داد: سیستم آبرسانی دوره اشکانی به گونه‌ای بوده که چاه‌هایی در مناطق مختلف و با قطرهای متفاوت بسته به شرایط محیطی ساخته می‌شده که این چاه‌ها به وسیله یک سری مجاری به هم مرتبط بوده است و درون هر چاه یک چرخ آب و بر روی آن یک چرخ باد وجود داشته که با چرخیدن چرخ باد بر روی چاه، چرخ آب درون چاه نیز شروع به چرخیدن می‌کرده و آب درون این سیستم به گردش در می‌آمده است.

گفتنی است؛ این چاه‌ها که از آنها برای مصارف خانگی و کشاورزی استفاده می‌شود، عملیات شناسایی‌شان در سال 1381 آغاز شده و در همان سال نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه